Hjälp angående viktnedgång

Home Forums Deff och fettminskning Hjälp angående viktnedgång

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej!

Min sambo (tjej 25 år) försöker att gå ned i vikt. Jag räknade ut att hon behöver 1900 kcal för att behålla sin vikt. Så om hon inte äter mer än 1400 kcal om dagen så borde hon ha en viktnedång på ca 0,5 kg i veckan.
    Nu har hon kört detta i mer än 2 veckor och har istället gått upp 1 kg, från 77,5 till 78,5. Hur är detta möjligt när hon har haft full koll på allt hon stoppat i sig?
    Är det vätska kanske? Hon borde ju verkligen inte gå upp i vikt med tanke på hur lite hon äter.

Hoppas någon har en bra teori…

Linky wrote:
    Hej!

Min sambo (tjej 25 år) försöker att gå ned i vikt. Jag räknade ut att hon behöver 1900 kcal för att behålla sin vikt. Så om hon inte äter mer än 1400 kcal om dagen så borde hon ha en viktnedång på ca 0,5 kg i veckan.
    Nu har hon kört detta i mer än 2 veckor och har istället gått upp 1 kg, från 77,5 till 78,5. Hur är detta möjligt när hon har haft full koll på allt hon stoppat i sig?
    Är det vätska kanske? Hon borde ju verkligen inte gå upp i vikt med tanke på hur lite hon äter.

Alla dessa beräkningar kan vara felaktiga.Det är bara ett utgångsläge. De första två tre veckorna kan man justera som i ditt fal.Det enda du ska göra är att senka hennes dagliga kcal-intag med 200-300 kcal till om dagen.

Förmodligen har hon inte full koll och sedan är det inte alltid beräkningar stämmer helt heller fast om hon äter 1400 kcal när hon är så ung så borde hon gå ner. Om hon inte går ner så får hon minska maten ytterligare eller röra sig mer. Är du verkligen hundra på att inget mer slinker ner? Vad jag har upplevt så kan tjejer äta lite mer i smyg i bland för att inte verka dåliga och sedan förstår de inte varför de inte går ner för de äter så lite mat.

Flessa wrote:
    Skit i att räkna, kolla i spegeln, skit i vågen och ät eller rör dig mer eller mindre beroende på hur du vill ha det. Svårare än så är det inte.

håller med!!

gotland wrote:
    Förmodligen har hon inte full koll och sedan är det inte alltid beräkningar stämmer helt heller fast om hon äter 1400 kcal när hon är så ung så borde hon gå ner. Om hon inte går ner så får hon minska maten ytterligare eller röra sig mer. Är du verkligen hundra på att inget mer slinker ner? Vad jag har upplevt så kan tjejer äta lite mer i smyg i bland för att inte verka dåliga och sedan förstår de inte varför de inte går ner för de äter så lite mat.

Ja det kan jag ju såklart inte veta säkert :)
    Det räcker ju med minsta lilla så kan kalorierna sticka iväg.

Lite mer motion så ska det nog lösa sig.
    Tack för svaren

Hon smygäter ;-)

Linky wrote:
    Hej!

Lägg henne på 700-800kcal om dagen ;).
    Antar att denna fröken är runt 1.70 inte sant?
    Med den vikten och längden kommer hon rasa på det dagsintaget, minst -1kg i veckan!

Linky wrote:

Några troliga orsaker:

* En del samlar på sig mycket vätska vid kaloribegränsning, som sedan försvinner när de börjar äta som vanligt igen.
    * Ägglosning/menstruationscykeln? Vätska där med.
    * NEAT: spontana aktiviteter, om du går som en sengångare eller raskt, etc. Kan sjunka betydligt vid energibegränsning.
    * Låg ämnesomsättning: brukar göra det nästintill omöjligt att minska i vikt. Drabbar ungefär en av tjugo kvinnor, kan kollas på vårdcentralen.

Se även följande artikelserie från Träningslära.se

* [http://traningslara.se/blogg/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/ Svältläge (låg ämnesomsättning), del 1 – sanning eller myt?]
    * [http://traningslara.se/blogg/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-2-de-som-sticker-ut/ Svältläge (låg ämnesomsättning), del 2 – De som sticker ut]

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.