Home › Forums › Deff och fettminskning › Hjälp en tränings-noob! verkligen tacksam!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 september, 2011 at 16:53 #52018Anonym anvandareMember7 september, 2011 at 16:53 #126738Anonym anvandareMember
tjenare!
skulle behöva gå ner i vikt och slimma till kroppen, hittade ett program från aftonbladet där det var en kille vid namn anders Fernette som dels hjälper erica johansson att träna men sen även tränade sig till en ”fight club” kropp på bara 3 månader.detta innebar att han körde 2 pass om dagen, att konditionspass på morgonen typ 45 minuters snabb promenad och sedan efter lunchen så körde han på gym eller spelade tennis, detta gjorde han först 3 dagar, sen en vilo dag och sedan 3 dagar till och sen vilodag, tror ni förstår, med erica johansson körde han cross fit övbningar 3 dagar, vila 1 dag,3 dagar till.
Själv så har jag muskler i kroppen, vill få bort fettet och gå ner i vikt och har också börjat att gå på morgonen 4 km och sen tränar jag på gym efter jobbet är det tänkt 6 dagar i veckan med en vilodag i veckan, när min hockeysäsong kommer igång ersätter jag gymmet med ishockey, men alltså promenad + träning 6 dagar i veckan,
Jag kommer nu alltså gå från att knappt ha tränat något alls till att träna 6 dagar i veckan + promenader, behöver jag också köra cross-fit? skulle det räcka med att köra kanske 1 timmes konditions träning uppdelat på 15 minuter av cykling, rodd, trampmaskin, och löpning typ?
när det gäller kosten så rekomnenderar att jag får in 1800 kcal om dagen, frukost lunch middag plus 3 mellanmål ska det ligga på.
frukosten han åt bestod av 4 ägg sen gick han ut på promenad sen efter promenaden drack han protein drink, till lunch kunde han äta fullkorns tortilla bröd med en kycklingfile, grönsaker och cremefraiche, sen efter träning igen, sen proteindrink, sen middag typ en köttbit med lite sås och grönsaker och sen på kvällen en proteindrink till. räcker verkligen ägg till frukost? om man skär ner på protendrinken, kan man äta typ gört eller fil då till frukosten?
han tränade tydligen extremt hårt och min fråga är, är detta ett bra tillvåga sätt? Jag har hört att om man inte tränar hårt men ändå dricker proteindrinkar så kan det sätta sig på kroppen och göra så att man blir stor iställer för att gå ner i vikt? Borde jag bara dricka en proteindrink om dagen efter kvällsträningen och typ frukt eller något de andra mellanmålen eller skulle jag också kunna köra på 3 proteindrinkar om dagen? är dte inte farligt att ta en drink bara sådär utan att ha tränar, typ sm att man dricker den bara för att kroppen ska få näring? kan man ta en drink efter en 4 km promenad på morgonen verkligen?
om man kanske bara äter 1-2 mellanmål om dagen, spelar det så stor roll? Jag jobbar ibland nämligen 11.00 – 20.15, svårt att ha med sig mat att äta till jobbet eftersom jag jobbar på bank, kan man äta middag så sent på kvällen typ kl 22.00 efter gymmet eller ska man köra en proteindrink istället efter träningen?
Vad tappar jag mest fett på, styrketräning eller konditionsträning? vill ju inte bygga muskler under fettet…
går det verkligen? men om jag skulle missa någon måltid typ middag för att jag kommer hem sent, får jag sämre resultat träningsmässigt då?Enligt viktklubb.se så kunde de hjälpa mig med att gå ner 30 kg till den 4 april 2012, ska det verkligen ta så lång tid??? är det värt 600 kronor för ett års abonnemang på den siten? dom har ju massor av experter som kan hjälpa en, motionsschema, kalorieintag och allting sådant…
en 45 minuters promenad på morgonen som bränner ca 400 kalorier sen cross-fitt alternativt konditionsträning på kvällen 6 dagar i veckan borde väl hjälpa om man inte har tränat någonting alls?hur lång tid tar det innan det syns på vågen? ska det verkligen ta månader?
Jag är 196 cm lång och väger 130, jag borde väl gå ner till 100 kg minst…Träningsschema jag går efter, nu kanske jag inte tränar lika hårt på kvällen, så då kanske så många proteinshakes är onödiga?
MÅNDAG
Frukost: Fyra kokta ägg. Vill du kan du göra omelett av äggen.Träningspass 1: 45 minuters konditionsträning i form av en rask promenad.
Mellanmål: En proteinshake.
Träningspass 2: Styrketräning med personlig tränare i 45 minuter till en timme. Se separat crossfit-pass. Om du vill kan du ta aminosyror före, under och efter passet.
Lunch: Tortillabröd av fullkorn, kycklingfilé och creme fraiche. Mycket grönsaker vid sidan om.
Middag: En stor stek med sås, sallad med blandade grönsaker.
Kvällsmål: En proteinshake.
TISDAG
Frukost: Fyra kokta ägg.Träningspass 1: 45 minuters rask promenad.
Lunch: Två kycklingfiléer, ris och fetaost.
Träningspass 2: En timmes tennis.
Middag: Sallad med räkor, fetaost, grönsaker och pinjenötter.
ONSDAG
Träningspass 2: Styrketräning med personlig tränare i 45 minuter till en timme. Om du vill kan du ta aminosyror före, under och efter passet.
Lunch: Laxfilé med romsås och två potatisar. En stor sallad med blandade grönsaker.
TORSDAG
Lunch: Två kycklingfiléer, ris och fetaost.
Träningspass 2: Ett lättare joggingpass eller en promenad på 45 minuter till en timme.
Middag: Kycklingwok med grönsaker, gärna på restaurang.
FREDAG
Träningspass 2: Styrketräning med personlig tränare i 45 minuter till en timme. Se separat crossfit-pass. Om du vill kan du ta aminosyror före, under och efter passet.
Lunch: Tortillabröd av fullkorn, kycklingfilé och creme fraiche. Mycket grönsaker vid sidan om.
LÖRDAG – vilodag
Frukost: Fyra kokta ägg.Mellanmål: En proteinshake.
Lunch: Lax med romsås och broccoli. En stor sallad med blandade grönsaker.
Middag: Kycklingwok med grönsaker, gärna på restaurang.
SÖNDAG
Frukost: Fyra kokta ägg.Träningspass 1: 45 minuters konditionsträning.
Träningspass 2: En timmes tennis.
Middag: Sallad med kycklingfilé, fetaost, tomat, gurka och pinjenötter.
Verkligen tacksam för eran läsning och svar!
Mvh Phyreon12 september, 2011 at 13:41 #126739Anonym anvandareMember1800kcal/dag åt 12 pass i veckan låter helt skruvat. Att sedan dela upp den lilla mängden mat på 6 måltider känns tämligen onödigt.
Sen kan man fråga sig vilken planet man bor på om man tycker 7 månader är lång tid för en viktminskning på 30kg.
12 september, 2011 at 14:13 #126740Anonym anvandareMemberInget fel i maten , men det säger ingenting om portionsstorlekarna.
1. Hur lång tid tog det att gå upp till 130 kg? 10 år? 15 år? Varför ska du stressa så jävla mycket?
2. Jag hjälpte en kille att droppa 30 kg, det tog 12 månader och han slet. Han har hållit den vikten och nu gör han ett försök att droppa ytterligare 10kg. Kontentan är att du måste hitta ett sätt att leva som faktiskt fungerar
3. Glöm ALLA quickfixes. Alla ”kom i form på 3 månader”. Lär dig grundläggande träning och nutritionslära. Läs deffguiden, läs på traningslara.nu. Börja med att träna 2-3 dagar i veckan och ändra din kost.
4. Strukturera upp ditt intag av kost. Skippa 7 måltider om dagen-dieter och ät stabilt 3 ggr per dag. vid 100 kg som jag själv väger kan jag äta cirka 3000 KCAL om dagen utan att gå varken upp ett ned. Jag äter frukost 7-800 kcal och stor lunch, stor middag. Mellan 8-900 kcal uppskattat.
Tränar jag lägger jag in en proteinshake + ev aminosyror. Men dessa är högst valfria och inte nödvändiga.Du kommer inte komma i form och hålla den på nån diet, eller quickfix eller på något annat sätt utom att bryta de vanor du har som försatt dig i den situation du är idag.
Det är inte otur som gjort dig 130 kg stor, det är mat. Dålig mat sannolikt.12 september, 2011 at 14:17 #126741Anonym anvandareMemberWall of text…
Du tappar i vikt om du gör av med fler kalorier än du stoppar i dig. Om du vill ha några muskler och tappa främst fett bör du styrketräna ett par gånger i veckan och äta skapligt med protein. Minst 2g protein per kilogram kroppsvikt är ett bra riktmärke.
Andra tips:
– skynda långsamt. crashdieter är inte så lyckade. går man ut för hårt så riskerar man att det blir för jobbigt = man pallar inte och faller offer för diverse hetsätningar och återfall
– käka så mycket fast föda som möjligt, mättar bättre än flytande föda.
– det är inget måste att äta ofta. få måltider är lika bra som många, om den totala kalorimängden är densamma.
Det du bör sträva efter är att förändra din livsstil, inte genomgå någon tillfällig diet. Ändrat du inte dina kostvanor på längre sikt är risken stor att du faller tillbaks till ditt gamla leverne när du är klar.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.