Hur är cardio negativt för musklerna?

Home Forums Deff och fettminskning Hur är cardio negativt för musklerna?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Först och främst vill jag be om ursäkt ifall det finns någon snarlik tråd som denna. Men jag har både sökt & letat efter mitt svar i forumet, men hittar det tyvärr inte, så därför skapar jag den här tråden.

Kan någon förklara mer detaljrikt varför långvarig konditionsträning ger en negativ effekt för muskeluppbyggnad. Vad är det som händer i min kropp när jag löper en mil i sträck och sedan styrketränar direkt efteråt (säger inte att jag själv gör det).

Jag och många andra har förstått att det inte direkt är det mest ultimata sättet att gå tillväga om man vill tappa fett och bibehålla muskelmassan (deffa). Men varför? Har det med nervsystemet att göra?

Vore jätte tacksam för ett grundligt och bra svar.

Mvh

Felpost

Jag vet inte hur man tar bort en tråd, så om någon moderator kan ta bort den här tråden då den hamnade fel så vore det kanon.

Konditionsträning aktiverar signalmekanismer på cellnivå som motverkar andra signalmekanismer från styrketräningen.

[http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida+ampk+mtor]

Tack Grub! intressant läsning :-)

Jag har en till undran. Vad är det som skiljer (i singalmekanismerna) på lätt cardio (tex jogga 40min i 10km/h) kontra 40min gång i, säg 7.5km/h? Är det verkligen så att gången är helt ”grönt” för musklerna, medans löpning inte är det?

kuulan wrote:
    Tack Grub! intressant läsning :-)

Jag har en till undran. Vad är det som skiljer (i singalmekanismerna) på lätt cardio (tex jogga 40min i 10km/h) kontra 40min gång i, säg 7.5km/h? Är det verkligen så att gången är helt ”grönt” för musklerna, medans löpning inte är det?

Hypotesen bygger på aktivering av AMPK som inhiberar mTOR-aktiveringen. I korta drag. :) Om du tränar tillräckligt lätt för att AMPK inte ska aktivera får du troligtvis ingen konditionseffekt men du slipper ju också det som tros påverka muskelbyggningen negativt.

Eddie Vedder wrote:
    Hypotesen bygger på aktivering av AMPK som inhiberar mTOR-aktiveringen. I korta drag. :) Om du tränar tillräckligt lätt för att AMPK inte ska aktivera får du troligtvis ingen konditionseffekt men du slipper ju också det som tros påverka muskelbyggningen negativt.

Hur kommer det sig då att vissa kör kortare intervallträning eller (tex HIIT), då borde väl absolut AMPK aktiveras, och man borde få en konditionseffekt, och man borde påverka muskelbyggningen negativt? Har det att göra med hur länge man påverkar AMPK? Att man kan påverka den under en kortare stund utan att behöva oroa sig så mycket över att det ska vara muskelhämmande.. ? :what:

kuulan wrote:
    Hur kommer det sig då att vissa kör kortare intervallträning eller (tex HIIT), då borde väl absolut AMPK aktiveras, och man borde få en konditionseffekt, och man borde påverka muskelbyggningen negativt? Har det att göra med hur länge man påverkar AMPK? Att man kan påverka den under en kortare stund utan att behöva oroa sig så mycket över att det ska vara muskelhämmande.. ? :what:

Svarade för ett bra tag sedan på inlägget du korspostade i konditionsforumet…

HIIT är mer ”styrketränings”-likt i sitt upplägg. Korta, intensiva kontraktioner följt av vila/låg ansträngning. Alltså blir hormonsvaret också mer anabolt.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.