Hur lite kan jag äta?

Home Forums Deff och fettminskning Hur lite kan jag äta?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej!

Info:
    Ålder 17 år (född 1994)
    Längd 170 cm
    Vikt 75kg
    Målvikt 65kg

BEE uträknat med Harris & Benedict-ekvationen
    1833,085

Jag tränar inte någon sport såsom fotbolls etc. Jag sitter inte hela dagen framför datorn då jag umgås med kompisar nu under sommaren. Men så mycket mer gör jag ej! Därför har jag valt att sätta min stress- och aktivitetsfaktor på 1.3 ifall det inte blir helt tokigt (säg till).

Då får jag ut ett kalori behov på 2383,0105 kcal.

Nu undrar jag på hur mycket underskott jag kan ligga på? Att jag bränner bort en del muskelmassa spelar ingen roll då jag skall börja seriöst nu med stryketräningen till vintern.

MVH

Du kommer antagligen tappa en del muskler om du inte tränar direkt. Men du är ju ung och full av hormoner så det kanske du tar igen sedan. :)

Man brukar säga 500kal i underskott ungefär, men det är inte hugget i sten.

Som sagt, jag vet mycket väl att jag kommer bränna bort en hel del muskler och det är inget problem för mig, jag måste verkligen gå ner då jag känner mig obekväm på gymmet med min kropp. Jag har legat på 1200kcal i ca 2 veckor nu utan resultat ännu (var på semester så hade ej möjlighet att väga maten så blev antagligen inte så jätte bra). Men är 1200 kcal bra per dag eller kan jag ligga på ännu mindre? Vill som sagt bara gå ner så fort som möjligt.

Klart du kan.

Jag undrar ifall jag skall ligga på 1200 kcal per dag eller kan dra ner det ännu mer. Jag kan ju inte dra ner det till 0 kcal per dag för då kommer kroppen garanterat gå in i svält-läge.

En app jag har på min iPhone rekommenderar mig att köra på 1200 kcal per dag MINST. Kör jag mindre säger den ifrån och säger att jag kommer gå in i svält-läge.

Struntar du i om du bränner muskelmassa så kan du teoretiskt sett fasta. Dvs skippa allt energiintag :)

adam36 wrote:
    Att jag bränner bort en del muskelmassa spelar ingen roll då jag skall börja seriöst nu med stryketräningen till vintern.

Det låter seriöst.

1. Varför vill du tappa vikt mitt i sommaren? Du hinner knappast få fram nåt 6 pack nu.
    2. Lär dig grundläggande kost och träningskunskap. Grundläggande näringslära. Det viktigaste inom gym-träning.
    3. Hitta ett sätt att äta som passar dig, din livssituation och din målsättning på lång och kort sikt med din träning.
    4. Börja omedelbart med den seriösta träningen, sätt upp korta mål, långa mål och var inte rädd för att ta hjälp av de med större kunskap än du.

Lycka till!

überbiffen wrote:
    Det låter seriöst.

+++++ :up:

adam36 wrote:
    Som sagt, jag vet mycket väl att jag kommer bränna bort en hel del muskler och det är inget problem för mig, jag måste verkligen gå ner då jag känner mig obekväm på gymmet med min kropp. Jag har legat på 1200kcal i ca 2 veckor nu utan resultat ännu (var på semester så hade ej möjlighet att väga maten så blev antagligen inte så jätte bra). Men är 1200 kcal bra per dag eller kan jag ligga på ännu mindre? Vill som sagt bara gå ner så fort som möjligt.

Redan på 1200kcal tycker jag du ligger alldels för lågt.
    Du låg tyvärr med all säkerhet inte alls på 1200kcal på semestern för med ett sådan lågt intag skulle du garanterat tappa både fett/vätskevikt.

Jag förstår att det kan kännas jobbigt att gå till gymmet, speciellt om du känner dig obekväm med din kropp, men någon form av träning kommer du behöva lägga till för att inte köra kroppen i botten totalt.

Jag är lika lång som du och vägde ungefär samma när jag började deffa, då låg jag på mellan 1600-2000kcal om dagen med träning 4-5ggr i veckan. Personligen tycker jag inte du ska gå under 1500-1600kcal om dagen, utan fyll istället på med någon form av träning. Att forma kroppen kommer kräva en ansträning. Alla former av quick fixes är just det, en kortsiktig lösning som endast ger en kortsiktig belöning

Det är bra att äta mindre kalorier vid viktminskning men jag skulle koncentrera mig mer på kolhydraterna istället och alltså äta långsamma kolhydrater istället för snabba då detta ger bättre effekt än att bara tänka på kalorier. Detta är den metoden man använder i Gi-metoden och Atkinsmetoden.

Andra bumpningen på lika många trådar.
    Läser du ens trådarna? ”gickner32kilo” ?

Spam för ett företag.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.