Hur mycket mat klarar kroppen av att ta åt sej?

Home Forums Deff och fettminskning Hur mycket mat klarar kroppen av att ta åt sej?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Tänk er detta senarie:

Man ligger på -500kcal i 6 dagar men den sjunde dagen bränner man till med ett kaloriöverskott på 3000kcal. Kommer kroppen att ta åt sej lika mycket på en dag med ett jätteöverskott som den tappat på dom tidigare 6 dagarna?

Spridis wrote:
    Tänk er detta senarie:

Man ligger på -500kcal i 6 dagar men den sjunde dagen bränner man till med ett kaloriöverskott på 3000kcal. Kommer kroppen att ta åt sej lika mycket på en dag med ett jätteöverskott som den tappat på dom tidigare 6 dagarna?

Skulle du åstadkomma de exakta teoretiska kalorinivåerna är svaret förmodligen ja. Men försöker du göra det i praktiken kommer det inte bli så tror jag.

Quote:
    The absorptive capacity of the human intestine has been estimated to amount to about 5400g/day for glucose and 4800g/day for fructose – a capability that would never be reached in a normal diet.

Advanced Nutrition and Human Metabolism, p71. Gropper, Smith, Groff. Wadsworth Publishing Company; 5 edition.

Och det finns inga praktiska begränsningar i fettupptaget heller. Det kommer nog upp i stället om man äter sådana mängder.

Om man tänker att dom 3000kcal endast bestod av protein, då borde ju det rimligtvis bli ett mindre upptag. Å andra sidan så är 3000kcal proteiner en hiskelig mängd (~750g), så om man inte är helt från vettet så borde det vara omöjligt att få i sej en sån mängd.

750gr protein som då omräknat i kyckling/kött skulle innebära 3,75kg kött! Osäker på om man hinner få i sig detta under 24h. Går säkert men man kommer må skit.

J.v.K wrote:
    varför inte bara äta ”normalt”?

lol :D

Äter mormalt :p
    Eller normalt och normalt, PF är kanske inte helt normalt enligt gemene man.

Är bara intresserad av teorier bakom näringsintag!

Tommy Ivarsson wrote:
    750gr protein som då omräknat i kyckling/kött skulle innebära 3,75kg kött! Osäker på om man hinner få i sig detta under 24h. Går säkert men man kommer må skit.

Vad sugen jag blev på att testa :D

Gustaf Lindberg wrote:

Testa och rapportera sen!

Eller varför inte 6,25kg kvarg… ;)

Gustaf Lindberg wrote:

Jag med, tror jag hade klarat det:D

Blanda med ricinolja och ät på toan så borde det i princip gå att mata in hur mycket som helst! ;)

Spridis wrote:
    Blanda med ricinolja och ät på toan så borde det i princip gå att mata in hur mycket som helst! ;)

Fast då fallerar ju hela poängen. Om alldeles för mycket passerar rakt igenom räknas ju det i kcal ut och alltså blir den planerade kaloribalansen fullständigt felaktig.

Bestäm dig för om vi diskuterar x antal kcal metaboliserade eller att inta mat i form av x antal kcal på tallriken.:nod

Tommy Ivarsson wrote:

3.75kg kött? Tror lepras kan dricka det i en av hans monster shakes ;)

Eddie Vedder wrote:
    Fast då fallerar ju hela poängen. Om alldeles för mycket passerar rakt igenom räknas ju det i kcal ut och alltså blir den planerade kaloribalansen fullständigt felaktig.

Bestäm dig för om vi diskuterar x antal kcal metaboliserade eller att inta mat i form av x antal kcal på tallriken.:nod

Ta mej inte allt för allvarligt! Mitt senaste inlägg var menat som ett skämt!

Spridis wrote:
    Ta mej inte allt för allvarligt! Mitt senaste inlägg var menat som ett skämt!

Jag vet, jag var inte 100% allvarlig jag heller.;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.