Hur ska cardion se ut under deff?

Home Forums Deff och fettminskning Hur ska cardion se ut under deff?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

ja, hur ska man göra med cardion under diet, ska man köra löpning/spinning eller är det lugna promenader och aldrig gå över 130slag/minut som gäller eller är det endast när man kör diet utan kolhydrater?

Läste på fitnessguru.se att man ska köra lugna promenader då det bara äter av fettdepåerna. Och om man kör intensivare cardio så tar de mer från glykogendepåer eller bryter ned musklerna om man har tomma glykogendepåer.

Jag käkar 2350kcal / dag nu fördelat på ca 33/33/33.

Om jag t.ex cyklar spinning eller springer så bränner jag ju mkt mer kalorier än vad jag gör när jag går i lugn takt..

Så vad ska jag göra för maximal fettförbränning?
    Gå in för att bränna så mkt Kcal som möjligt med hjälp av högintensiv cardio eller köra mkt lugna promenader?

Idag körde jag 30min lugn promenad och 30min spinning för ja vet inte vad man ska lita på.. Kör oftast cardion innan frukost om de har nån betydelse.

Att man förbrukar lagrad energi under en aktivitet spelar mindre roll när man tittar på helhetsperspektivet, i slutändan vill säga.

Ju intensivare en aktivitet är, desto mer energi kräver kroppen, och man förbrukar mer kcal. Allt vad som heter cardio är ett sätt att öka ”energi ut”, kan man säga.

Promenadtempo, under en aktivitet, är inte det som förbrukar mest lagrad energi.
    Runt 75 % utav maxpuls på tom mage och en något lägre siffra för otränade, förbrukar mest lagrad energi under en aktivitet.

Dock är promenadtempo skonsamt för kroppen, och jag vågar nästan påstå att det bidrar till mindre muskelförlust än löpträning.

okej okej.. men då borde väl spinning på morgonen vara bättre än morgonpromenader? Det är ju skonsamt för kroppen och man kan ju cykla bort 7-800kcal på en timme om man kör hårt, ist för 2-300kcal (?) eller nått på en timmes morgonpromenad?

Ja, ju högre intensitet du kan hålla under så lång tid som möjligt, desto bättre, för att hjälpa till att skapa en negativ kaloribalans.

Det är dock det som är syftet; det spelar ingen roll för fettförbränningen hur underskottet åstadkoms: kalorirestriktion, mer motion, eller en kombination. ”Cardio” i sig ökar inte dygnets fettförbränning jämfört med en vilodag där man låg på samma kaloribalans genom att äta mindre i stället.

King Grub wrote:
    Ja, ju högre intensitet du kan hålla under så lång tid som möjligt, desto bättre, för att hjälpa till att skapa en negativ kaloribalans.

Det är dock det som är syftet; det spelar ingen roll för fettförbränningen hur underskottet åstadkoms: kalorirestriktion, mer motion, eller en kombination. ”Cardio” i sig ökar inte dygnets fettförbränning jämfört med en vilodag där man låg på samma kaloribalans genom att äta mindre i stället.

nee precis.. men jag gillar mat så ja ökar cardion i första hand :D

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.