Home › Forums › Deff och fettminskning › Jag blir proppmätt
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 oktober, 2010 at 20:44 #64098Anonym anvandareMember25 oktober, 2010 at 20:44 #435415Anonym anvandareMember
Jag har ändrat min kost de senaste månaderna (~2).
Ifrån att äta ”massor” med protein, kolhydrater och lite sallad till att äta nästan mer protein, mindre kolhydrater och mycket mer sallad (typ 60/10/30, tallriksmodellen). De tidigare portionerna kunde ligga runt 1100Kcal (3 st om dagen) och de nuvarande vet jag faktiskt inte riktigt hur mycker energi dem ligger på (kanske 600Kcal). Problemet jag har fått är att, om jag äter samma mängd mat nu som tidigare så mår jag riktigt illa.
Ett dåligt exempel:
Tidigare kunde jag äta 6-7 korvar med bröd utan problem, nu mår jag pyton (riktigt illa) efter 5.Nu till mina frågor:
Vad kan detta bero detta på?
Hur lång tid tar det att minska magens volym (kan det ha med detta att göra)?(Den senaste månaden har jag gått ned ca 400g/vecka == 2Kg).
26 oktober, 2010 at 07:51 #435416Anonym anvandareMemberAntagligen så har din mage krympt, men du kan väl få i dig tillräckligt med enerigi *(om du nu vill ha det) genom att äta mindre portioner.
26 oktober, 2010 at 11:51 #435417Anonym anvandareMemberIstolig wrote:Antagligen så har din mage krympt, men du kan väl få i dig tillräckligt med enerigi *(om du nu vill ha det) genom att äta mindre portioner.Någon som är mer insatt än jag kanske kan svara:
Den har gamla floskeln med ”krympt magsäck” stämmer den?Jag har upplevt effekter som kan förklaras med detta fenomen men stämmer det överens med verkligheten eller handlar det om något annat?
26 oktober, 2010 at 14:54 #435418Anonym anvandareMemberJag kan också tilläga att det kommer ut betydligt mindre dagen efter än vad det gjorde tidigare.
Om jag ökar proteinintaget som jag har gjort, behöver jag öka vattenintaget (dricken ca 1-1.5 l vatten/dag)?
Min sallad består av mycket (90%) vitkål och vinäger och det beror på att det finns lättillgängligt på jobbet.
26 oktober, 2010 at 17:34 #435419Anonym anvandareMemberÄter du väldigt fettsnålt? I de fallen jag råkat göra det upplever jag också att ”det kommer ut betydligt mindre dagen efter”. Jag tycker även att 1 liter vatten om dagen låter väldigt lite, det kanske bara är mina preferenser dock.
26 oktober, 2010 at 17:38 #435420Anonym anvandareMemberIndec wrote:Någon som är mer insatt än jag kanske kan svara:
Den har gamla floskeln med ”krympt magsäck” stämmer den?Det spelar mycket liten roll men den lever kvar som förklaringsmodell, bergfast som många andra överdrifter och myter.
Visst har magsäcksfyllnad en viss betydelse men det är långt ifrån det viktigaste. Jag har skrivit mer ingående om det på flera håll i forumet.
26 oktober, 2010 at 20:45 #435421Anonym anvandareMemberRasmus Kjellberg wrote:Äter du väldigt fettsnålt? I de fallen jag råkat göra det upplever jag också att ”det kommer ut betydligt mindre dagen efter”. Jag tycker även att 1 liter vatten om dagen låter väldigt lite, det kanske bara är mina preferenser dock.Ja, det är lite fett i min kost just nu. Jag har väl aldrig varit en ”fettälskare” men nu är det inte alls mycket.
Ungefär varje dag
– 5 dl lättmjölk/minimjölk
– 125-250g Kvarg
– Det kanske finns lite fett i såsen som finns i gratängen på jobbet men det försker jag att undvika.
– Äter jag inte gratäng så gillar jag ”rena” produkter. Idag var det t ex potatis, kött och sås. Av detta tog jag sallad, kött, HP sås och ärtor.
– Kanske 4 ägg till middagen och ev. en lätt sås till.Annars är det inte mycket mer jag äter med fett i.
I dag har jag ökat lite på vattenintaget och ska försöka lägga mig på 2 liter/dag.
Hoppas det blir bättre för jag mådde inte lika illa idag (åt dock en ganska liten köttportion)…
27 oktober, 2010 at 05:26 #435422Anonym anvandareMember50g fett då kanske…det ”klarar” du dig väl på under dietande.
Varför vill du förresten kunna få i dig massa mer mat nu när du siktar på att skala bort vikt?27 oktober, 2010 at 08:24 #435423Anonym anvandareMemberAlbin wrote:50g fett då kanske…det ”klarar” du dig väl på under dietande.
Varför vill du förresten kunna få i dig massa mer mat nu när du siktar på att skala bort vikt?Albin is quoted for truth!
Det här låter ju som ett alldeles ypperligt scenario för att fortsätta droppa fläsk utan att behöva var hungrig.
Vad är egentligen problemet?
27 oktober, 2010 at 09:23 #435424Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det spelar mycket liten roll men den lever kvar som förklaringsmodell, bergfast som många andra överdrifter och myter.Visst har magsäcksfyllnad en viss betydelse men det är långt ifrån det viktigaste. Jag har skrivit mer ingående om det på flera håll i forumet.
Du orkar inte dra en länk?
Du kan hjälpa mig förstå varför jag är så överjävligt hungrig på måndagar efter en helgs frossande
27 oktober, 2010 at 09:30 #435425Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Albin is quoted for truth!Det här låter ju som ett alldeles ypperligt scenario för att fortsätta droppa fläsk utan att behöva var hungrig.
Vad är egentligen problemet?
Att jag mår illa då jag har ätit ”för mycket”. Med ”för mycket” menar jag att jag intar lika mycket som jag gjorde innan jag la om kosten och det tycker jag verkar konstigt. Det känns inte alls som vanligt när grejerna ska ut (otroligt mycket mindre än tidigare).
Jag vill kunna äta mer för att säkerhetsställa att det är fett jag tappar. Nu har jag inte vägt det jag äter och kanske är det så att jag får i mig tillräckligt för att inte tappa alltför mycket muskulatur.
Just nu känner jag mig lättare och vändningarna i innebandyn känns mycket smidigare. Pormenaderna på kvällen känns också lättare nu när jag har kommit in i det. Jag lägger 1h på kvällen och frisk luft efter jobbet är klockrent, det rensar bra.
27 oktober, 2010 at 09:37 #435426Anonym anvandareMemberIndec wrote:Du orkar inte dra en länk?Du kan hjälpa mig förstå varför jag är så överjävligt hungrig på måndagar efter en helgs frossande
Alltså det är ju allmänt basfakta att aptiten och mättnaden regleras av såväl fysiologiskt hungerreglerande hormoner och belöningssystem samt mer mentala faktorer. Iofs hänger ju det mentala ihop med det fysiologiska, belöning och tröst är ju både något som upplevs och som kan mätas.
Olika sinnesstämning, fysisk status, mentalt välbefinnande, olika makronutrienter etc.
Sök studier om leptin, ghrelin, PYY, neuropeptid Y, dopamin, serotonin etc.
29 oktober, 2010 at 13:06 #435427Anonym anvandareMemberNu så här nägra dagar efteråt så mår jag inte illa längre men jag kan fortfarande inte äta lika mycket som tidigare.
Blir jag mättare en längre tid bara för att jag äter mer protein (mindre kolhydrater) nu mot tidigare?
29 oktober, 2010 at 13:42 #435428Anonym anvandareMemberUtan vetenskapliga referenser vill jag säga att det förmodligen är så att du blir mättare på protein än kolhydrater, men det verkar vara rätt individuellt om man läser här på forumets alla trådar i ämnet.
Personligen så upplever jag en mycket större mättnad på protein och fett än på kolhydrater, så när jag drog ner mitt kohlydratsintag slutade det till slut med att jag bar äter en gång om dagen och är fullkomligt nöjd med det.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.