Home › Forums › Deff och fettminskning › Jätte underskott men mycket protein.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 februari, 2011 at 20:45 #62368Anonym anvandareMember3 februari, 2011 at 20:45 #406811Anonym anvandareMember
Jag undrar om det skulle funka att ligga kanske 1000 kcal i underskott om man ändå fick i sig kanske 170-180g protein per dag?
3 februari, 2011 at 20:55 #406812Anonym anvandareMemberDet beror på vad man väger.
3 februari, 2011 at 21:10 #406813Anonym anvandareMemberjag väger kanske 69.5 kg i dagsläget.
3 februari, 2011 at 21:15 #406814Anonym anvandareMemberoscar123 wrote:jag väger kanske 69.5 kg i dagsläget.Det handlar om hur många kilo kroppsfett som du har.
Räkna med att varje kilo kroppsfett kan släppa ifrån sig ca. 70 kcal/dygn.Ex. Har du 10 kilos kroppsfett, kan du ligga på ett underskott på ca. 700 kcal/dygn.
Detta är ett ”bästa fall” och det som ”funkar” teoretiskt fungerar inte alltid praktiskt,
men där har du iallafall ett litet riktmått.3 februari, 2011 at 21:20 #406815Anonym anvandareMemberaha okej men då vet jag! tack så mycket
4 februari, 2011 at 07:41 #406816Anonym anvandareMemberoscar123 wrote:jag väger kanske 69.5 kg i dagsläget.Om du inte är rejält fet – vilket du väl inte kan vara på den blygsamma kroppsvikten – är det alldeles för lite protein, enligt mig.
Vore jag i dina kläder skulle jag öka proteinet till runt 300 g.
4 februari, 2011 at 07:57 #406817Anonym anvandareMembermen man behöver ju bara 2x sin kroppsvikt för att behålla muskelmassa??
4 februari, 2011 at 08:45 #406818Anonym anvandareMemberoscar123 wrote:men man behöver ju bara 2x sin kroppsvikt för att behålla muskelmassa??Den rekommendationen gäller ju oftast vid överskott. Nu tycker jag Jon överdriver med 300 gram men sträva i alla fall efter 2.5/kg kroppsvikt.
Och det finns naturligtvis inget magiskt med proteinet som helt omöjliggör muskelförlust. En smal person på stort underskott lär förlora FFM helt enkelt. Men proteinintaget är ytterst viktigt och styrketräningen likaså.
4 februari, 2011 at 10:22 #406819Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Den rekommendationen gäller ju oftast vid överskott. Nu tycker jag Jon överdriver med 300 gram men sträva i alla fall efter 2.5/kg kroppsvikt.Och det finns naturligtvis inget magiskt med proteinet som helt omöjliggör muskelförlust. En smal person på stort underskott lär förlora FFM helt enkelt. Men proteinintaget är ytterst viktigt och styrketräningen likaså.
2,5 gram/kg kroppsvikt är i lägsta laget vid ett så stort underskott som 1000 kcal. Minst 3 gram brukar ju rekommenderas (Lyle, Berkhan) vid mer moderat underskott (inte minst för mättnadens skull) och är man inte hyfsat fet så finns det nog risk att onödigt mycket fettfri massa ryker om man nu nödvändigtvis ska lägga sig på 1000 kcal underskott med mindre än 200 gram protein om dagen.
Men visst, 300 gram är måhända lite i överkant men det tycker jag å andra sidan att 1000 kcal underskott om dagen är också. Är det extremt åt ena hållet tycker jag nog att det rättfärdigar att man är extrem åt det andra hållet också, åtminstone vad gäller proteinintaget.
Det går ju aldrig att helt eliminera muskelförlust vid diet och precis som du säger är ju proteinets effekt på detta knappast magiskt men det motverkar i alla fall muskelförlust och att höja proteinintaget markant under en crashdiet kan i varje fall inte skada så varför chansa.
That said: Mitt förslag till TS är att inte ha så bråttom utan istället anamma en mer moderat approach. Svältdieter är svåra att hålla någon längre tid och risken finns ju att du överkompenserar med grisätardagar p g a hunger och att du är tillbaka på ruta ett igen efter ett tag.
Annars rekommenderar jag att du läser Lyle McDonalds bok The rapid fat loss handbook. Där finns mycket intressant att läsa om hur man undviker vanliga fallgropar vid vansinnesdieter.
4 februari, 2011 at 13:42 #406820Anonym anvandareMemberJag kör på 270-300g protein per dag och ett underskott på ca 500kcal per dag! 3,6gram / kroppsvikt, det är i överkant men det fungerar bra på mig!
4 februari, 2011 at 15:08 #406821Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:2,5 gram/kg kroppsvikt är i lägsta laget vid ett så stort underskott som 1000 kcal.Tänkte iofs inte på de stora underskottet. Det kanske kan vara korrekt, jag orkar inte läsa noggrannare om Lyles källor men han är ju grym i alla fall så hans ord väger tungt.
5 februari, 2011 at 09:40 #406822Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Tänkte iofs inte på de stora underskottet. Det kanske kan vara korrekt, jag orkar inte läsa noggrannare om Lyles källor men han är ju grym i alla fall så hans ord väger tungt.Ditt ord väger också väldigt tungt, Eddie.
2-2,5 gram protein/kg fungerar utmärkt om man har ett litet mindre underskott och dessutom äter en del kolhydrater, enligt egen erfarenhet.
Kolhydrater är ju proteinsparande och 2007 körde jag en gammal hederlig 40/40/20-diet – ”åttiotalsdieten” – och någon muskelförlust märkte jag inte av, trots att proteinintaget låg under 200 gram om dagen. Underskottet var moderat, mellan 300 och 600 kcal om dagen och bortsett från att maten blev ganska torr till följd av det låga fettintaget var det en rätt behaglig diet.
5 februari, 2011 at 10:16 #406823Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Ditt ord väger också väldigt tungt, Eddie.2-2,5 gram protein/kg fungerar utmärkt om man har ett litet mindre underskott och dessutom äter en del kolhydrater, enligt egen erfarenhet.
Kolhydrater är ju proteinsparande och 2007 körde jag en gammal hederlig 40/40/20-diet – ”åttiotalsdieten” – och någon muskelförlust märkte jag inte av, trots att proteinintaget låg under 200 gram om dagen. Underskottet var moderat, mellan 300 och 600 kcal om dagen och bortsett från att maten blev ganska torr till följd av det låga fettintaget var det en rätt behaglig diet.
Intressant. Men inte var det någon 80-talsdiet inte, allt över direkt livsuppehållande fettintag är en högfettkost enligt 80-talsupplägg.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.