Kaloribehovet…

Home Forums Deff och fettminskning Kaloribehovet…

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Jag vet att det finns 1000 sidor där Harris&Benedict ekvationen står, men jag är ofantligt kass på mattematik och hoppas därför någon vänlig själ skulle kunna räkna ut mitt dagliga kaloribehov så jag sedan kan dra av 500/1 000 kcal på det..?

Har gått ner 11,6 kg än så länge sen jag började styrketräna ordentligt,
    men känner att jag vill ha mer koll på va som slinker ner.
    Har inte vägt mig sedan 23 december, men jag kan uppskatta vad jag väger.
    Sedan, ska man göra om ekvationen efter varje kilo man tappar? :ike:

Här är jag iallafall:
    70 kg
    172 cm
    19 år

Tränar 5 dagar i veckan, varav 2 konditionspass, högintensivt, samt 3 styrkepass. Utöver detta blir det ibland powerwalks och jag går även i skolan 5 dagar i veckan.

Grymt tacksam för hjälp. :bb:

MVH Anna

Andra träffen på google:

[http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php]

You have a BMR of 1543.7

Sedan får du multiplicera det med en aktivitetsfaktor som du tycker stämmer. x 1.5 eller 1.6 kanske.

[http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp]

[http://energibehov.mermuskler.se/]

finns många fler sajter att besöka, men dem här funkar nog bra. bara knappa in ålder, vikt, längd och kön.

Lycka till!

Jag vill inte låta märkvärdig men du vet att det finns en jätte smidig kalkylator på datorn va? Det är och har varit standard i windows och andra operativsystem sedan urminnes tider :)

Kan detta stämma ?

655.1 + (9.563 x 70kg) + (1.850 x 172cm) – (4.676 x 19år)

655.1 + 669.41 + 318.2 – 88,844 = 1.553,866

Aktivitetsfaktor 1.55
    Svårt o veta.. men kör powerwalks ca 7 km (60 minuter) varje morgon innan skolan, dvs 5dgr veckan. Konditionsträning 2 ggr/vecka samt styrketräning 3 ggr vecka. Samt går i skolan.

1.553.866 x 1.55 = 2.408,4923

Och så drar jag av 1000kcal:

2.408,4923 – 1000 = 1408,4923

Kan detta stämma? Hur avrundar jag? Till 1400?

enligt [http://energibehov.mermuskler.se/] så hamnar du på 2413kcal/dag som måttligt aktiv

liffan wrote:
    enligt [http://energibehov.mermuskler.se/] så hamnar du på 2413kcal/dag som måttligt aktiv

skrev fel ålder,2398kcal/dag blev det8)

Jag skulle överväga att att lägga mig på 500 kcal underskott istället för 1000 kcal när du ändå tränar 5 dagar i veckan.
    Låt det gå lite långsammare, varför ha bråttom?

Alltså, hur noga du än räknar så blir siffrorna ändå bara uppskattningar. Det är omöjligt att veta exakt hur mycket energi du gör av med varje dag.

Mitt förslag är att du betraktar siffrorna som en utgångspunkt. Dra av önskat antal kalorier och utvärdera efter hand.

Går du inte ner som planerat efter några veckor – skär ner ytterligare. Droppar du vikt i önskvärd takt – kör på.

Och istället för den där krångliga jäkla ekvationen kan du istället använda kroppsvikten multiplicerat med 28-32, beroende på aktivitetsnivå. Värdet hamnar ganska nära Harris-Benedict och är betydligt enklare att handskas med.

Jon Larsson wrote:
    Alltså, hur noga du än räknar så blir siffrorna ändå bara uppskattningar. Det är omöjligt att veta exakt hur mycket energi du gör av med varje dag.

Mitt förslag är att du betraktar siffrorna som en utgångspunkt. Dra av önskat antal kalorier och utvärdera efter hand.

Går du inte ner som planerat efter några veckor – skär ner ytterligare. Droppar du vikt i önskvärd takt – kör på.

Och istället för den där krångliga jäkla ekvationen kan du istället använda kroppsvikten multiplicerat med 28-32, beroende på aktivitetsnivå. Värdet hamnar ganska nära Harris-Benedict och är betydligt enklare att handskas med.

Jepp eller 22 x kg (tjejer) och sen multiplicera med aktivitetsfaktorn.

Maod wrote:
    Jag skulle överväga att att lägga mig på 500 kcal underskott istället för 1000 kcal när du ändå tränar 5 dagar i veckan.
    Låt det gå lite långsammare, varför ha bråttom?

Grejjen är, ligger jag på -500 så blir det ju ca 2 kg/månad?
    Vilket känns grymt lite..:O
    Ah nä jag är grymt otålig och är så taggad till att nå min målvikt (spegel/mått, men visst har vågen lite betydelse.)
    Redan förlorat en del, så antar att ”slutspurten” nu kommer gå segare.. :what: för äre inte så? (i alla fall?) att de sista kilorna är svårare o skala bort? att man kan behöva ändra på kosten/motionen osv?

Har iallfall ändrat lite, kör numera 5dgr powerwalk 60min innan skola, och lagt in löpning 2ggr/vecka (förrut körde jag mest pass eller lättare löpning på löpbandet)

Maod wrote:

Åh, fasen. Hade jag vetat om den uträkningen innan hade jag vågat räkna ut mitt kaloribehov för längesen.. ;)

Insett att det inte är svårt o räkna ut kcal på de man ska stoppa i kakhålet per måltid, så nu gnuggar vi matteskillsen o kör! :up:
    Är dock lite rädd sen när jag skall ligga på en kaloribalans,
    (dock kanske jag då vet mer hur mycket jag ska ligga på för jag har vägt maten så mycket så man får en ’fingervisning’ om hur mycket mer man skall äta)
    vill ju inte fortsätta väga sen o hetsa, blir ju bara till något negativt,
    vem har inte fått ångest av o käka ’fel’? (vilket jag inte vill känna så, SEN)

Maod wrote:

X 28 är för kvinnor och då är det inräknat normal aktivitet. Stämmer rätt bra för det mesta.

Men det är väl inte svårare o räkna kalorier än att om jag ska ha ex
    70g havregryn , o i näringsdekl. ståre 340kcal / 100 g
    tar jag bara 70/100=0,7
    0,7 x 340 = 238kcal

Rätt o slätt så enkelt??

Eller ska man pilla med
    1g protein = 4kcal
    1g KH = 4kcal
    1g fett = 9kcal

o räkna ut de oxå? ;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.