Home › Forums › Deff och fettminskning › Konditionsträning bryter ner muskler. Är detta sant!?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 februari, 2011 at 13:14 #398387Anonym anvandareMember
Hej Vänner!
Jag har gått och irriterat mig länge på min okunskap angående blandiningen mellan konditionsträning och styrketräning på samma pass.
Jag har alltid kombinerat styrka och kondition på mina pass då jag har tränat Boxnig i många år så var detta rutin. Nu när jag är inne på min deffning så har jag hört från många att jag bryter ner mina muskler om jag joggar/springer 20minuter efter styrkepasset. Jag hittar ingen ”akademisk” information angående detta.
Jag skulle uppskatta om någon kunde ge mig en mer vetenskaplig förklaring till detta. Jag sköter min kost och fyller på med byggstenar varje 2-3 timmar. Frågan är om jag skulle haft en större muskelatur om jag skippade joggning/löpning.
ps. Jag hatar att gå, älskar att jogga och springa då jag är van vid detta och vill ha kvar min kondition, även under deffning.
Tack på förhand!
11 februari, 2011 at 13:14 #62078Anonym anvandareMember11 februari, 2011 at 13:35 #398388Anonym anvandareMemberKonditionsträning i samband med styrketräning förstör eftereffekterna av styrketräningen. Av vad jag har förstått.
Lägg konditionsträningen på en annan dag istället.
11 februari, 2011 at 13:55 #398389Anonym anvandareMemberDementis wrote:Konditionsträning i samband med styrketräning förstör eftereffekterna av styrketräningen. Av vad jag har förstått.Lägg konditionsträningen på en annan dag istället.
Det du säger är till viss del sant…. Men alla vi som tävlar och deffar å har oss kör alltid förbränning i någon form också dem dagar vi styrketränar. Personligen kör jag alltid löpning efter min styrka, 20-30 min ca. Detta för att jag tömt eller iaf har väldigt låga glykogennivåer (den inlagrade energin av kolhydrater) efter att denna gått åt till gymmandet. Så vad händer? Primärt ”äter” förbränningen av mitt egna kroppsfett, även om det till viss del också så klart blir katabolt. Därav jag inte kör längre än 20-30 min för att sedan fylla på med proteindrink eller liknande direkt efter löpningen. Du kan också köra en löptur direkt på morronen innan frulle, men samma sak här.. Se till att kvickt få i dig protein efter löpningen. Jag hatar också att gå, det går för långsamt, är inte alls lika effektivt och då framför allt ur ett tidsperspektiv. Plus att springa är bra mkt roligare för det mesta! beror klart också på hur pigg amn känner sig.
Lycka till!
11 februari, 2011 at 14:11 #398390Anonym anvandareMemberaix wrote:Det du säger är till viss del sant…. Men alla vi som tävlar och deffar å har oss kör alltid förbränning i någon form också dem dagar vi styrketränar. Personligen kör jag alltid löpning efter min styrka, 20-30 min ca. Detta för att jag tömt eller iaf har väldigt låga glykogennivåer (den inlagrade energin av kolhydrater) efter att denna gått åt till gymmandet. Så vad händer? Primärt ”äter” förbränningen av mitt egna kroppsfett, även om det till viss del också så klart blir katabolt. Därav jag inte kör längre än 20-30 min för att sedan fylla på med proteindrink eller liknande direkt efter löpningen. Du kan också köra en löptur direkt på morronen innan frulle, men samma sak här.. Se till att kvickt få i dig protein efter löpningen. Jag hatar också att gå, det går för långsamt, är inte alls lika effektivt och då framför allt ur ett tidsperspektiv. Plus att springa är bra mkt roligare för det mesta! beror klart också på hur pigg amn känner sig.Lycka till!
Tack så mycket för informationen!, jag har blivit förvirrad av alla olika åsikter innan så alltid bra med samanfattad information. Vill så klart få en utökad muskelmassa, men känns även skönt att kunna ha kvar löpningen som är det roligaste:)
11 februari, 2011 at 14:58 #398391Anonym anvandareMemberaix wrote:Det du säger är till viss del sant…. Men alla vi som tävlar och deffar å har oss kör alltid förbränning i någon form också dem dagar vi styrketränar. Personligen kör jag alltid löpning efter min styrka, 20-30 min ca. Detta för att jag tömt eller iaf har väldigt låga glykogennivåer (den inlagrade energin av kolhydrater) efter att denna gått åt till gymmandet. Så vad händer? Primärt ”äter” förbränningen av mitt egna kroppsfett, även om det till viss del också så klart blir katabolt. Därav jag inte kör längre än 20-30 min för att sedan fylla på med proteindrink eller liknande direkt efter löpningen. Du kan också köra en löptur direkt på morronen innan frulle, men samma sak här.. Se till att kvickt få i dig protein efter löpningen. Jag hatar också att gå, det går för långsamt, är inte alls lika effektivt och då framför allt ur ett tidsperspektiv. Plus att springa är bra mkt roligare för det mesta! beror klart också på hur pigg amn känner sig.Lycka till!
Du kanske borde byta träningsupplägg om du lyckas fimpa allt glykogen genom styrketräning.
11 februari, 2011 at 14:59 #398392Anonym anvandareMemberRått så!!
Memo: Man skall dock alltid minnas att utvärdera individuellt. Har någon svårt för att bygga, men lätt för kondition, så kan det vara idé att i alla fall hålla isär deff-cardion med minst 8h.
Lycka till!! // cc11 februari, 2011 at 15:04 #398393Anonym anvandareMemberaix wrote:Detta för att jag tömt eller iaf har väldigt låga glykogennivåer (den inlagrade energin av kolhydrater) efter att denna gått åt till gymmandet. Så vad händer? Primärt ”äter” förbränningen av mitt egna kroppsfettOch vad är fördelen med det? Sämre för p-ration men ingen fördel ur total kroppsfettbalans. Jag kan faktiskt bara se nackdelar med det. Aldrig har jag sett en enda studie som antyder att akut substratfördelning spelar roll.
Och tömda glykogendepåer i exempelvis bröst och triceps innebär ju inte tomma ben, rumpa, lever och frånvaro av blodglukos.
Rasmus89 wrote:Tack så mycket för informationen!, jag har blivit förvirrad av alla olika åsikter innan så alltid bra med samanfattad information. Vill så klart få en utökad muskelmassa, men känns även skönt att kunna ha kvar löpningen som är det roligaste:)Det är inte en fråga om åsikter. Det är en fråga om fakta kontra nöjdhet. Man kan bli nöjd med sin form och må bra utan att maximera sin muskeltillväxt till 100%. Så fråga dig vad du vill och vad du mår bäst av. Därifrån planerar du sedan din träning.
11 februari, 2011 at 15:59 #398394Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det är inte en fråga om åsikter. Det är en fråga om fakta kontra nöjdhet. Man kan bli nöjd med sin form och må bra utan att maximera sin muskeltillväxt till 100%. Så fråga dig vad du vill och vad du mår bäst av. Därifrån planerar du sedan din träning.Jag förstår, Jag har alltid haft lätt för kondition och även varit duktig på det. Men självfallet vill jag ha en bra balans. mitt mål är ju nu att reducera min BF till sommaren så jag kör på med mitt schema det har ju givit bra resultat hitteils även när jag kombinerat den med kondition.
Tack så mycket för tipsen. uppskattas verkligen!
11 februari, 2011 at 19:02 #398395Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Och vad är fördelen med det? Sämre för p-ration men ingen fördel ur total kroppsfettbalans. Jag kan faktiskt bara se nackdelar med det. Aldrig har jag sett en enda studie som antyder att akut substratfördelning spelar roll.Och tömda glykogendepåer i exempelvis bröst och triceps innebär ju inte tomma ben, rumpa, lever och frånvaro av blodglukos.
Det är inte en fråga om åsikter. Det är en fråga om fakta kontra nöjdhet. Man kan bli nöjd med sin form och må bra utan att maximera sin muskeltillväxt till 100%. Så fråga dig vad du vill och vad du mår bäst av. Därifrån planerar du sedan din träning.
Men är det inte så att konditionsträning bryter ner musklerna enligt någon studie?
Rätt säker på att King_Grubb sagt detta till mig och han verkar ju kunna sina grejor
11 februari, 2011 at 19:36 #398396Anonym anvandareMemberondavargen wrote:Men är det inte så att konditionsträning bryter ner musklerna enligt någon studie?Inte ”enligt någon studie”. Det är som sagt ren grundfakta och det handlar inte om att musklerna bryts ner utan att det ger signaler som är motsatta för de som gynnar muskeltillväxt.
[http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/]
11 februari, 2011 at 21:41 #398397Anonym anvandareMemberOm man får i sig amino direkt efter gympasset och sen sätter sig på cykeln och cyklar i mindre ansträngande tempo där man inte tränar sin kondition utan endast cyklar lungt i fettförbrännande syfte?
Är det fortfarande dåligt ur ett muskelbyggande perspektiv?11 februari, 2011 at 22:04 #398398Anonym anvandareMemberJay wrote:Du kanske borde byta träningsupplägg om du lyckas fimpa allt glykogen genom styrketräning.Sa aldrig att jag fimpar allt, men nivåerna sänks alla ggr betydligt efter ett hårt pass.. Kanske du som behöver ta i mer när du gymmar…?
11 februari, 2011 at 22:16 #398399Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Och vad är fördelen med det? Sämre för p-ration men ingen fördel ur total kroppsfettbalans. Jag kan faktiskt bara se nackdelar med det. Aldrig har jag sett en enda studie som antyder att akut substratfördelning spelar roll.Och tömda glykogendepåer i exempelvis bröst och triceps innebär ju inte tomma ben, rumpa, lever och frånvaro av blodglukos.
Hur kan det vara sämre för p-ration vid lägre glykogennivåer om jag primärt vill minska mitt kroppsfett? Självklart spelar den totala kcalbudgeten in i helheten, men du får gärna förklara för mig skillnaden i fördelningen mellan dem olika glykogennivåerna i kroppen. En lägre sådan oavsett var borde spela in på förbränningseffekten. Och om detta som du säger inte spelar någon roll etc. varför förespråkas detta av såväl nutritionister som div. idrottsprofiler? Har alla fel, anser du och på vilket sätt?
11 februari, 2011 at 22:16 #398400Anonym anvandareMemberCRD wrote:Om man får i sig amino direkt efter gympasset och sen sätter sig på cykeln och cyklar i mindre ansträngande tempo där man inte tränar sin kondition utan endast cyklar lungt i fettförbrännande syfte?
Är det fortfarande dåligt ur ett muskelbyggande perspektiv?Mindre dåligt för återhämtningen, samma signalmekanismer.
aix wrote:Sa aldrig att jag fimpar allt, men nivåerna sänks alla ggr betydligt efter ett hårt pass.. Kanske du som behöver ta i mer när du gymmar…?Men det finns fortfarande inga fördelar.
aix wrote:Och om detta som du säger inte spelar någon roll etc. varför förespråkas detta av såväl nutritionister som div. idrottsprofiler? Har alla fel, anser du och på vilket sätt?Vilka då? Jag har då aldrig hört någon insatt säga att det är bättre. Om du Vill du primärt förbränna fett är det ju synd att välja en metod där du riskerar att tappa onödigt med fettfri massa istället.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.