Konditionsträning bryter ner muskler. Är detta sant!?

Home Forums Deff och fettminskning Konditionsträning bryter ner muskler. Är detta sant!?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 52 total)
  • Author
    aix wrote:
    Sa aldrig att jag fimpar allt, men nivåerna sänks alla ggr betydligt efter ett hårt pass.. Kanske du som behöver ta i mer när du gymmar…? ;)

Jag gymmar inte.

Eddie Vedder wrote:
    Mindre dåligt för återhämtningen, samma signalmekanismer.

Men det finns fortfarande inga fördelar.

Vilka då? Jag har då aldrig hört någon insatt säga att det är bättre. Om du Vill du primärt förbränna fett är det ju synd att välja en metod där du riskerar att tappa onödigt med fettfri massa istället.

Du sa att det finns inga fördelar med kondition/förbränning efter styrketräningen. Är också jag fullt medveten om försämrad återhämtning samt det katabola tillståndet, men jag syftade här på förbränningen. Vid lägre glykogennivåer (oavsett var i kroppen som du nämnde något om tidigare) så måste förbränningen i högre usträckning utgöras av det egna kroppsfettet. Konstigt, för jag hör olika ”insatta” ofta tala om att det är bättre med förbränningsträning när man har lägre glykogennivåer. Som sagt, klart det också äts av musklerna vid konditionsträning, dvs. fettfri massa, men därav bedriver man heller ingen långvarig förbränning som jag nämnde tidigare för att sedan så snabbt som möjligt förse kroppen med protein för återuppbyggnad.

Jay wrote:
    Jag gymmar inte.

Så naivt av mig att anta nåt sådant.

Eddie Vedder wrote:

Vilka då? Jag har då aldrig hört någon insatt säga att det är bättre. Om du Vill du primärt förbränna fett är det ju synd att välja en metod där du riskerar att tappa onödigt med fettfri massa istället.

Om jag inte minns helt fel, så för ett antal år sedan var den allmänna uppfattningen att konditionsträning efter styrketräningen ökade förbränningen av ren fettmassa. Det förespråkades på flera håll.

Denna idén har dock självdött med åren. I takt med en större tillgänglighet till forskningsrapporter, samt många dåliga erfarenheter på gymmen.

När man nu haft träningslära som sin stora passion i 15 år, är det väldigt roligt att se tillbaka på alla idéer och ”fakta” som kommit och gått.

Jag kör styrketräning 30-40 min och kondition (uppförsbacke elr löpning 12km/h) i 30- 40 min när jag tränar. Och jag har inte märkt att jag tappat muskler utan tvärtom. Känns också mer tight i kroppen med lite kondition efter styrkan. Skönt att komma upp i puls för det gör mig mycket piggare resten av dagen också.

Kanske inte ska dra alla över en och samma kant men så är det för mig iaf. Sen om jag skulle fått en större muskeltillväxt om jag slutade med konditionen efter styrkan… möjligtvis.

Jag gör precis åt andra hållet. Jag tycker inte att varken löpning eller att gå är särskilt kul att göra så därför börjar jag till 95% av gångerna med det innan styrketräning annars tenderar jag att hoppa över det när jag är trött efter allt lyftande.
    Med min cardio menar jag löpning 30-45min mellan 10-12km/h beroende på dagsform.

Mitt mål är att gå ner i BF% och självklart försöka bibehålla musklerna som finns då jag är rätt nöjd just nu.
    Bör jag ändra upplägg till det som skrevs i första inlägget (styrka+löpning/cardio) istället för som jag kör nu(cardio+styrka).

aix wrote:
    Som sagt, klart det också äts av musklerna vid konditionsträning, dvs. fettfri massa, men därav bedriver man heller ingen långvarig förbränning som jag nämnde tidigare för att sedan så snabbt som möjligt förse kroppen med protein för återuppbyggnad.

Så vad är då fördelen? Om du nu dels försämrar återhämtningen från styrkan och dessutom adderar en aktivitet som även delvis motverkar muskeltillväxt hur kan du då dra en slutsats att det ur ett längre perspektiv ger en mer gynnsam p-ratio?

Varför tror du kort sagt att akut substratoxidation är mer relevant än det stora förhållandet mellan förlust av FM kontra FFM? Och som jag tidigare skrev, är du helt säker på att blodglukosnivåer är så låga och att leverglykogen samt glykogen i icke tränad muskulatur är tömd?

Vanilla wrote:
    Jag kör styrketräning 30-40 min och kondition (uppförsbacke elr löpning 12km/h) i 30- 40 min när jag tränar. Och jag har inte märkt att jag tappat muskler utan tvärtom. Känns också mer tight i kroppen med lite kondition efter styrkan. Skönt att komma upp i puls för det gör mig mycket piggare resten av dagen också.

Kanske inte ska dra alla över en och samma kant men så är det för mig iaf. Sen om jag skulle fått en större muskeltillväxt om jag slutade med konditionen efter styrkan… möjligtvis.

Du kör lite som jag! Även om det som Eddie säger också till stor del stämmer i teorin så är jag en av dem lyckliga som har svårt att tappa massa, varpå denna förbränningsform funkat bra också för mig! Även jag blir tightare i kroppen totalt sett och märker ingen försämring av styrkan. Men så klart man kanske skulle öka mer i chins och dips vid en omstrukturering av träningen och hur och när man lägger styrka resp. kondition.

aix wrote:
    Även om det som Eddie säger också till stor del stämmer i teorin

Vilken del är fel då?

Eddie Vedder wrote:
    Så vad är då fördelen? Om du nu dels försämrar återhämtningen från styrkan och dessutom adderar en aktivitet som även delvis motverkar muskeltillväxt hur kan du då dra en slutsats att det ur ett längre perspektiv ger en mer gynnsam p-ratio?

Varför tror du kort sagt att akut substratoxidation är mer relevant än det stora förhållandet mellan förlust av FM kontra FFM? Och som jag tidigare skrev, är du helt säker på att blodglukosnivåer är så låga och att leverglykogen samt glykogen i icke tränad muskulatur är tömd?

Du tycks ignorera vad jag säger. Jag är primärt ute efter fettförbränningen när jag tränar på detta sätt. Och nej, klart jag inte kan vara säker på mitt leverglykogen är tömt, men det är iaf mindre än vad det hade varit om jag inte inlett träningen med styrka, inte sant? detta är väl det jag kallar fördelen i mitt fall, sen hur bra det är för p-ration kanske bara är en placeboeffekt för mig, men som jag nyss nämnde, så är jag också en av få som har svårt för att tappa muskelmassa samt har mycket lätt för att bygga, så därmed känner jag också att jag kan ”kosta på mig” denna typ av efterförbränning. Jag sa heller inte att detta har ett större värde än förhållandet mellan förlust av FM kontra FFM, det är ju den totala energiförbrukningen som är intressant i sammanhanget så klart. Jag utgår som sagt efter min egen erfarenhet och den respons min kropp har gett mig på min träning. Baserat på hur jag är byggd är det nog ingen som ifrågasätter och tycker att jag kör för hård förbränning/kondition i förh. till den muskelmassa jag ändå lyckats bygga på mig.

Eddie Vedder wrote:
    Vilken del är fel då?

Jag ifrågasätter som sagt inte att återhämtningen från styrkan blir sämre med kondition/förbränningsträning. Du vet vad jag instämmer i, så varför ska jag upprepa mig? Blir bara överflödigt.

aix wrote:
    Du tycks ignorera vad jag säger. Jag är primärt ute efter fettförbränningen när jag tränar på detta sätt. Och nej, klart jag inte kan vara säker på mitt leverglykogen är tömt, men det är iaf mindre än vad det hade varit om jag inte inlett träningen med styrka, inte sant?

Ja lite blodsocker har ju portionerats ut. Hur mycket vet ju du bättre verkar det som. Men det sker ju i vila också.

Jag vet att du är ute efter akut substratoxidation, men du har inte motiverat varför det skulle minska ditt kroppsfett och förbättra p-ration. Vad är egenvärdet i en akut substratoxidation om den försämrar kroppsfettbalansen i stort?

aix wrote:
    detta är väl det jag kallar fördelen i mitt fall, sen hur bra det är för p-ration kanske bara är en placeboeffekt för mig, men som jag nyss nämnde, så är jag också en av få som har svårt för att tappa muskelmassa samt har mycket lätt för att bygga, så därmed känner jag också att jag kan ”kosta på mig” denna typ av efterförbränning. Jag sa heller inte att detta har ett större värde än förhållandet mellan förlust av FM kontra FFM, det är ju den totala energiförbrukningen som är intressant i sammanhanget så klart. Jag utgår som sagt efter min egen erfarenhet och den respons min kropp har gett mig på min träning. Baserat på hur jag är byggd är det nog ingen som ifrågasätter och tycker att jag kör för hård förbränning/kondition i förh. till den muskelmassa jag ändå lyckats bygga på mig.

Plötsligt blev ju alltså hela diskussionen obetydlig. Du har ju hittills argimenterat som om det fanns teoretiska fördelar men nu skriver du ju ”jag vet att det är sämre men trivs”. Det senare har jag aldrig ifrågasatt, och kommer aldrig ifrågasätta.

aix wrote:
    Jag ifrågasätter som sagt inte att återhämtningen från styrkan blir sämre med kondition/förbränningsträning. Du vet vad jag instämmer i, så varför ska jag upprepa mig? Blir bara överflödigt.

Jag vet vad du instämmer i ja, jag frågade var jag har fel. Eftersom du säger att det finns saker i teorin som är fel. Jag vill inte sätta dit dig, jag vill ju lära mig mer. Om du vet var jag har fel så säg det gärna så jag kan läsa in mig.

Eddie Vedder wrote:
    Ja lite blodsocker har ju portionerats ut. Hur mycket vet ju du bättre verkar det som. Men det sker ju i vila också.

Jag vet att du är ute efter akut substratoxidation, men du har inte motiverat varför det skulle minska ditt kroppsfett och förbättra p-ration. Vad är egenvärdet i en akut substratoxidation om den försämrar kroppsfettbalansen i stort?

Plötsligt blev ju alltså hela diskussionen obetydlig. Du har ju hittills argimenterat som om det fanns teoretiska fördelar men nu skriver du ju ”jag vet att det är sämre men trivs”. Det senare har jag aldrig ifrågasatt, och kommer aldrig ifrågasätta.

Jag vet vad du instämmer i ja, jag frågade var jag har fel. Eftersom du säger att det finns saker i teorin som är fel. Jag vill inte sätta dit dig, jag vill ju lära mig mer. Om du vet var jag har fel så säg det gärna så jag kan läsa in mig.

Vad gäller minskningen av kroppsfett så är jag av den uppfattningen som jag lärt mig ifrån att när jag har lägre nivåer av inlagrat glykogen så fungerar min kropp som så att den i högre utsträckning äter av mitt kroppsfett vid förbränningsträning, även av muskelmassa.. Men som jag förklarade så anser jag mig ”ha råd” att kunna avvara den. (Som jag fö. inte ens uppfattar att jag förlorar. Var har jag fel här i mitt resonemang? Är väl i det fallet här jag inte riktigt håller med dig till fullo. Jag säger inte att mitt sätt är optimalt eller att ”jag vet att det är sämre men trivs”. Jag utgår som sagt från mina genetiska förutsättningar som jag förklarat sedan tidigare. På vilket sätt skulle akut substratoxidation försämra min kroppsfettbalans i stort och hur tillförlitligt är det påståendet i praktiken? Jag blir ju hårdare OCh starkare när jag gör på detta sätt!

aix wrote:
    På vilket sätt skulle akut substratoxidation försämra min kroppsfettbalans i stort och hur tillförlitligt är det påståendet i praktiken? Jag blir ju hårdare OCh starkare när jag gör på detta sätt!

Det har jag inte skrivit. Jag skriver att det ju ger en sämre p-ratio i slutändan, alltså onödigt stor muskelförlust vilket innebär mindre fettförlust vid ett givet kaloriunderskott. Det är inte bara din kropp som fungerar så, alla förbrukar mer fett akut vid låg tillgång på kolhydrater. Men det finns ingen evidens alls idag för att det påverkar positivt senare.

Och erkänner du att du gärna avvarar muskelmassa erkänner du ju också att din teori är idag förefaller vara fel.

Eddie Vedder wrote:

Fördelen för min del är att jag gör detta i samband med lägre glykogennivåer och som jag sa.. I MITT fall har jag utrymmet att göra på detta sätt då jag sitter inne på bra gener som gör att jag har mycket svårt att tappa den muskelmassa jag lagt på mig. Där har du fördelen för min del då så att säga.

Har aldrig sagt att akut substratoxidation är mer relevant än det stora förhållandet mellan förlust av FM kontra FFM. I enlighet med hur jag uttryckt mig så anser jag det fungera utmärkt som ett komplement, sen beror det på hur man strukturerat upp sin träning, kosten och inte minst dem genetiska förhållandena för att bygga massa (som jag gång på gång också försökt påtala). Som jag sa- NEJ, givetvis kan jag aldrig vara säker på hur låga mina nivåer är, men den bör ju vara avsevärt lägre efter ett ordentligt styrkepass som jag också nämnt tidigare. När energin inte finns där, då bränner jag fett i högre utsträckning, men också helt korrekt- muskler i viss mån.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 52 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.