Home › Forums › Deff och fettminskning › Konditionsträning bryter ner muskler. Är detta sant!?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 februari, 2011 at 15:52 #398416Anonym anvandareMemberaix wrote:I enlighet med hur jag uttryckt mig så anser jag det fungera utmärkt som ett komplement, sen beror det på hur man strukturerat upp sin träning, kosten och inte minst dem genetiska förhållandena för att bygga massa (som jag gång på gång också försökt påtala).
Det är naturligtvis premisserna redan från början. Att man har identisk kost och identiska gener. Det trodde jag var självklart att vi enbart diskuterade en enskild variabel.
Och såhär uttryckte du dig från början. Du säger att det är katabolt, är Ampk-aktivitet och mitokondriebiogenes katabola processer? Jag är själv osäker och fråga eftersom du uppenbarligen vet.
aix wrote:Personligen kör jag alltid löpning efter min styrka, 20-30 min ca. Detta för att jag tömt eller iaf har väldigt låga glykogennivåer (den inlagrade energin av kolhydrater) efter att denna gått åt till gymmandet. Så vad händer? Primärt ”äter” förbränningen av mitt egna kroppsfett, även om det till viss del också så klart blir katabolt.Och vad man trivs med är som sagt oväsentligt, det ska inte vara ett argument för att det är fördelaktigt om den du skriver till inte har exakt dina mål.
12 februari, 2011 at 15:54 #398417Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det har jag inte skrivit. Jag skriver att det ju ger en sämre p-ratio i slutändan, alltså onödigt stor muskelförlust vilket innebär mindre fettförlust vid ett givet kaloriunderskott. Det är inte bara din kropp som fungerar så, alla förbrukar mer fett akut vid låg tillgång på kolhydrater. Men det finns ingen evidens alls idag för att det påverkar positivt senare.Och erkänner du att du gärna avvarar muskelmassa erkänner du ju också att din teori är idag förefaller vara fel.
Då har jag missförstått dig. Jag har aldrig nånsin sagt att jag INTE förlorar massa till viss del vid denna typ av förbränning.. Hur STOR muskelförlusten är måste också vara individuell och även ske i förhållande till hur snabbt man tillför kroppen protein efteråt. Du säger ju också själv att alla förlorar mer fett akut vid låg kolhydrattillgång. Hur bra det är i ett längre perspektiv är en annan femma.
För att ytterligare förtydliga mig, JA, jag förlorar säkert lite muskler också på mitt upplägg, men märkligt nog blir jag starkare, hårdare i kroppen OCH jag förlorar ingen massa rent visuellt ens. Kan jag då göra så fel i mitt resonemang? Placeboeffekt? Nej, jag tror inte det.12 februari, 2011 at 15:58 #398418Anonym anvandareMemberaix wrote:Då har jag missförstått dig. Jag har aldrig nånsin sagt att jag INTE förlorar massa till viss del vid denna typ av förbränning.. Hur STOR muskelförlusten är måste också vara individuell och även ske i förhållande till hur snabbt man tillför kroppen protein efteråt.Helt oväsentligt eftersom vi som sagt utgår från identiska situationer och bara ändrar en variabel. Signalmekanismer ändras inte av protein. Och är AMKP-aktivitet och mitokondriebiogenes katabolt som sagt? Det svarade du inte på.
aix wrote:För att ytterligare förtydliga mig, JA, jag förlorar säkert lite muskler också på mitt upplägg, men märkligt nog blir jag starkare, hårdare i kroppen OCH jag förlorar ingen massa rent visuellt ens. Kan jag då göra så fel i mitt resonemang? Placeboeffekt? Nej, jag tror inte det.Nej men du kan inte säga att det är bättre än alternativet.
12 februari, 2011 at 16:01 #398419Anonym anvandareMemberKonditionsträning är inte katabolt. Muskelnedbrytningen ökar inte under träningen, och den nedbrytning som sker efter passet kompenseras med ökad uppbyggnad sett över dygnet, så länge man inte svälter.
Däremot hämmar konditionsträning styrketräningens muskeluppbyggande effekter. Det sker genom signalmekanismer på cellnivå (AMPK – mTor) och har inte med näringsintag att göra.
Och konditionsträning ökar inte fettförbränningen sett över dygnet, jämfört med en vilodag med likvärdig kaloribalans. Och ersätts kalorierna (energibalans el över), minskar t o m fettförbränningen något av konditionsträning.
14 februari, 2011 at 11:34 #398420Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Konditionsträning är inte katabolt. Muskelnedbrytningen ökar inte under träningen, och den nedbrytning som sker efter passet kompenseras med ökad uppbyggnad sett över dygnet, så länge man inte svälter.Däremot hämmar konditionsträning styrketräningens muskeluppbyggande effekter. Det sker genom signalmekanismer på cellnivå (AMPK – mTor) och har inte med näringsintag att göra.
Och konditionsträning ökar inte fettförbränningen sett över dygnet, jämfört med en vilodag med likvärdig kaloribalans. Och ersätts kalorierna (energibalans el över), minskar t o m fettförbränningen något av konditionsträning.
Tack alla för tipsen, dock svårt att förstå era akademiska inlägg jag får helt enkelt gå till bibloteket om det är så invecklat. Men denna sammanfattningen förstår jag.
14 februari, 2011 at 15:16 #398421Anonym anvandareMemberRasmus89 wrote:Tack alla för tipsen, dock svårt att förstå era akademiska inlägg jag får helt enkelt gå till bibloteket om det är så invecklat. Men denna sammanfattningen förstår jag.Nj det är väldigt enkelt i praktiken. Du konditionstränar som sagt i den mån du trivs. Det ger dig varken mer effektiv fettförlust eller bättre muskeltillväxt. Och ju mer desto sämre men fortfarande kan du få grymma resultat.
Prioritera och väg för- och nackdelar.
15 februari, 2011 at 10:21 #398422Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Nj det är väldigt enkelt i praktiken. Du konditionstränar som sagt i den mån du trivs. Det ger dig varken mer effektiv fettförlust eller bättre muskeltillväxt. Och ju mer desto sämre men fortfarande kan du få grymma resultat.Prioritera och väg för- och nackdelar.
Okej! Det är en stor djungel all näringlära och träningslära. Nog bäst om man spendera lite tid med böckerna också och inte bara på gymmet. Tack för all hjälp!
15 februari, 2011 at 21:20 #398423Anonym anvandareMemberRasmus89 wrote:Nog bäst om man spendera lite tid med böckerna också och inte bara på gymmet.Jag skulle säga tvärtom. Många verkar lägga mer tid på att missförstå saker på forum än att träna.
16 februari, 2011 at 08:25 #398424Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Konditionsträning är inte katabolt. Muskelnedbrytningen ökar inte under träningen, och den nedbrytning som sker efter passet kompenseras med ökad uppbyggnad sett över dygnet, så länge man inte svälter.Däremot hämmar konditionsträning styrketräningens muskeluppbyggande effekter. Det sker genom signalmekanismer på cellnivå (AMPK – mTor) och har inte med näringsintag att göra.
jag som är ute och går 1 timme varje dag, borde jag med ha 1 vilodag i veckan från just detta gående?
16 februari, 2011 at 12:25 #398425Anonym anvandareMemberjonas svensson wrote:jag som är ute och går 1 timme varje dag, borde jag med ha 1 vilodag i veckan från just detta gående?Tycker du gång är slitsamt?
27 februari, 2011 at 16:43 #398426Anonym anvandareMemberJag springer 800 meter innan varje pass. Får upp flåset bra och minskar risken för skador när jag väl börjar träna (styrketräna). När du väl skadat dig kan vi snacka om muskelförlust
28 februari, 2011 at 10:46 #398427Anonym anvandareMemberthomas.R wrote:Jag springer 800 meter innan varje pass. Får upp flåset bra och minskar risken för skador när jag väl börjar träna (styrketräna). När du väl skadat dig kan vi snacka om muskelförlustJa uppvärmning är förmodligen värdefullt. Men att just lite kort löpning, cykling, cross-trainer etc. skulle vara mer skadepreventivt än att köra uppvärmningsset och bana in rörelser ordentligt finns mig veterligt inget stöd för. Jag kan heller inte påstå att jag rent erfarenhetsmässigt observerat lägre skadefrekvsens hos personer som inleder med den typen av träning. Och OM så vore fallet behöver ju inte det inledningen med lite kondition alls ha något kausalt samband med den lägre skadefrekvensen. Det kan ju vara ren slump. Eller så kanske det rent statistiskt är så att de som lärt sig av en PT att inleda med några minuter kondition är personer på rent statistiskt tränar fjantigare.
Observera statistiskt sett här, jag säger alltså inget om dig. Jag är övertygad att du tränar på bra.
3 mars, 2011 at 15:04 #398428Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:textAbsolut håller jag med dig. Jag började med löpbandet på gymmet innan varje pass ganska nyligen. Jag brukade enbart värma upp med 2-3 set innan jag började på de riktiga seten, men kände att jag ändå var helt stel i kroppen. Nu värmer jag upp med både löpbandet och uppvärmningsseten. Under den lilla tid jag springer på bandet hinner jag skaka av mig allt som jag inte bör tänka på under träningspasset. Även om det kanske inte är det mest optimala för proteinbalans och andra mikroskåpiska detaljer tycker jag ändå det är värt det. Jag stretchar även hamstrings efter varje löpning/benträning bara för det är skönt. Efter ett par år på gymmet har jag kommit underfund med att det viktigaste är att trivas.
Placeringen av löpbanden är inte den sämsta heller
3 mars, 2011 at 17:25 #398429Anonym anvandareMemberthomas.R wrote:Absolut håller jag med dig. Jag började med löpbandet på gymmet innan varje pass ganska nyligen. Jag brukade enbart värma upp med 2-3 set innan jag började på de riktiga seten, men kände att jag ändå var helt stel i kroppen. Nu värmer jag upp med både löpbandet och uppvärmningsseten. Under den lilla tid jag springer på bandet hinner jag skaka av mig allt som jag inte bör tänka på under träningspasset. Även om det kanske inte är det mest optimala för proteinbalans och andra mikroskåpiska detaljer tycker jag ändå det är värt det. Jag stretchar även hamstrings efter varje löpning/benträning bara för det är skönt. Efter ett par år på gymmet har jag kommit underfund med att det viktigaste är att trivas.Placeringen av löpbanden är inte den sämsta heller
Jag måste sno ett av Joakim Bartolls inlägg i ämnet:
Joakim Bartoll wrote:Jag (och alla tränare som är seriösa) använder oss inte av traditionell uppvärmning där du exempelvis sitter på motionscykeln eller sprattlar omkring i en crosstrainer. Dels tar det onödig energi från styrketräningen, men det överhängande problemet med att värma upp genom kardiovaskulär aktivitet är att det ger helt fel signaler till nervsystemet. I många fall kan det göra dig svagare.Vill man bara bli varm räcker det med 10-15 sekunders muskelkontraktioner för att höja kroppstemperaturen med 1ºC. Och en bra ”uppvärmning” ska höja din kroppstemperatur med 1-2ºC. Så egentligen är några få set med 3-5 repetitioner allt du behöver och det är idag vad jag inkluderar i aktiveringen av nervsystemet (något jag gjort i viss grad under hela 2000-talet).
Här finns några äldre inlägg från 2006 om detta:
[http://forum.body.se/showpost.php?p=32845&postcount=2]
[http://forum.body.se/showpost.php?p=33528&postcount=13]Det finns även ett kapitel om det i TMMG. Idag har jag dock minskat ned detta och kallar det helt enkelt för några set för att ”känna på” vikten samt aktivering och potentiering av nervsystemet. Jag har valt att helt utesluta ordet uppvärmning, eftersom de flesta gör helt fel associationer när de hör detta ord.
3 mars, 2011 at 21:18 #398430Anonym anvandareMemberIndec wrote:Jag måste sno ett av Joakim Bartolls inlägg i ämnet:Inte för att klanka ner på någon, men om man blir så trött att man inte orkar styrketräna av fem minuter på ett löparband kanske det är just konditionen det är fel på. Visst kan det vara så att fel signaler ges till nervsystemet, men den konditionen jag får på köpet möjliggör hårdare styrketräningspass framöver. Det är stor skillnad, iallafall för mig själv, om min kondition är bra eller helkass. Även under styrketräning. Mer syre till musklerna, kanske, jag vet inte, inte mitt ämne det där med kardiovaskulär träning.
Jag själv går 200 meter, springer 400 meter och springer de sista 200 meterna ännu fortare. Det ger mig en psykologisk boost och ”NU FAN ÄR JAG PÅ GYMMET”-känslan. Jag tänker i alla fall inte undvika all typ av kardio för att få 500mg extra muskelmassa om året.
Jag kan sätta mig direkt under bänkpressen men jag kommer nog att tänka mer på min personliga ekonomi och saker som ska göras istället för att orka de där tre sista repetitionerna.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.