Kroppsfett vs. Muskeltillväxt

Home Forums Deff och fettminskning Kroppsfett vs. Muskeltillväxt

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej,

Hur minskar man sitt kroppsfett på bästa möjliga sätt, deff eller blanda styrketräning med cardio? Och ska man ligga på kaloriunderskott eller ska man få i sig sitt dagliga behov?

Jag har t tex kroppsfett på 20% och vill gärna ner till 15% först och sen kanske ner till 11-12%. Mitt dagliga kaloribehov är ca 2900-3200 kcal/dag. Just nu kör jag styrka 3 gånger i veckan och cardio 2 gånger. Jag får i mig ca 3000 kcal/dag. Har läst på forumet att cardio motverkar muskeltillväxt, men alla håller inte med om det.

Vad är era erfarenheter och åsikter kring detta?

Smisk smask!
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=22347]
    Håll till godo. :)

Bakka wrote:
    men alla håller inte med om det.

Vad är era erfarenheter och åsikter kring detta?

Det är inte en fråga om åsikter som man håller med om eller inte. Ifrågasätter man inte hela grundfysiologin kan man inte ha en annan åsikt. Och anser man att hela fysiologins förklaring är felaktig har man oerhört mycket att bevisa.

Motverkar muskletillväxt, men det förhindrar inte muskeltillväxt. Man kan tillgodogöra sig styrketräning trots att man joggar eller cyklar (eller vad det nu än är) men inte i lika stor mängd som annars.
    Eller har jag fel ?!

Korrekt; konditionsträning sänder signaler som hämmar styrketräningens muskeluppbyggande effekter, och det är både mängd- och intensitetsrelaterat. Även om maximal muskeluppbyggnad inte går att uppnå med ett upplägg som innehåller mycket konditionsträning, omintetgörs inte styrketräningens muskeluppbyggande effekter helt på något sätt.

okej, då är jag med: bara styrketräning=optimal effekt på muskelökning, styrketräning och kardio=muskelökning men inte optimalt.

Jag hade ju bara tänkt köra kardio 2 gånger i veckan och styrka 3 gånger (är rätt ny på gymmet så kan ju va bra att blanda). Ska även försöka få i mig en hel del protein och använda kreatin.

Men, många säger ju att att kaloriöverskott är det bästa att öka i muskelmassa. andra säger att man kan ligga på kaloribalans och istället fokusera på proteiner och kolhydrater. Vad är vettigast för en nybörjare som inte vill bli överdrivet stor, men ändå få en del muskler och en ”sån där snygg kropp att visa upp på stranden” hahah :D

har läst en hel del här på forumet, men också andra sajter och blir bara mer förvirrad. Samma sak med träningen. vissa säger 3 set 4-8 reps, medan andra säger 3-4 set, 10-15 reps för att få sån kropp som jag vill ha. D bästa är väll att testa sig fram, men man vill ju inte förstöra kroppen direkt i början.

Bakka wrote:
    okej, då är jag med: bara styrketräning=optimal effekt på muskelökning, styrketräning och kardio=muskelökning men inte optimalt.

Jag hade ju bara tänkt köra kardio 2 gånger i veckan och styrka 3 gånger (är rätt ny på gymmet så kan ju va bra att blanda). Ska även försöka få i mig en hel del protein och använda kreatin.

Men, många säger ju att att kaloriöverskott är det bästa att öka i muskelmassa. andra säger att man kan ligga på kaloribalans och istället fokusera på proteiner och kolhydrater. Vad är vettigast för en nybörjare som inte vill bli överdrivet stor, men ändå få en del muskler och en ”sån där snygg kropp att visa upp på stranden” hahah :D

har läst en hel del här på forumet, men också andra sajter och blir bara mer förvirrad. Samma sak med träningen. vissa säger 3 set 4-8 reps, medan andra säger 3-4 set, 10-15 reps för att få sån kropp som jag vill ha. D bästa är väll att testa sig fram, men man vill ju inte förstöra kroppen direkt i början.

Antal reps och set kan du testa dig fram till, det viktiga är att du tröttar ut musklerna du tränar. Börja med att boka in en tid med en gyminstruktör, de brukar vara väldigt duktiga. På det viset minskar ju dessutom risken för att du skadar dig på grund av felaktigt utförande.

För att vara någorlunda optimal lägger du inte gymandet och cardion på samma dagar. Brukar räcka bra med proteintillskott och mat efter träning till att börja med.

tack för hjälpen. Jag kommer nog köra styrketräning måndagar, onsdagar och fredagar och cardio tisdagar och torsdagar. Kommer fokusera på att få i mig mycket protein och nyttig mat. Vad gäller reps så testar jag mig fram som ni sa :D

Bakka wrote:
    Men, många säger ju att att kaloriöverskott är det bästa att öka i muskelmassa.

Absolut, ett förhållandevis stort kaloriöverskott underlättar muskeltillväxten markant. Då blir du också fetare samtidigt.

då är jag med. eftersom jag vill gå ner 4-6kg innan jag börjar ligga på kaloriöverskott så ska jag satsa på det de 2 första månaderna. Ska äta nyttigt, få i mig protein, gymma 3 gånger och köra 2 cardio pass. De dagar jag styrketränar kommer jag sannolikt att försöka ligga på kaloribalans och övriga dagar (cardio och vila) ska jag se till att ligga 500-800kcal i underskott.

När det är avklarat ska jag ligga ca 300-600kcal i överskott och gymma som fan :up: då ska jag även börja använda kreatin.

Tack för hjälpen :D

Ursäkta, men vad är poängen med ditt upplägg?

För att bygga muskler behöver du ett överskott. Du kommer under överskottsperioden även lägga på dig en viss mängd fett. Varför i hela friden ska du då banta ner dig 4-6kg, för att sedan lägga dig på kaloriöverskott och gå upp i vikt?

MarranL wrote:
    Ursäkta, men vad är poängen med ditt upplägg?

För att bygga muskler behöver du ett överskott. Du kommer under överskottsperioden även lägga på dig en viss mängd fett. Varför i hela friden ska du då banta ner dig 4-6kg, för att sedan lägga dig på kaloriöverskott och gå upp i vikt?

För att jag har nått kilo (4-5) för mycket tycker jag. vill inte lägga på mig ännu mer. Skulle kännas bättre att gå ner 4-5 kilo. få ner mitt BMI och kroppsfett lite i alla fall innan jag börjar lägga på mig ännu mer vikt.

Jompa wrote:
    Om du så att säga börjar på noll så verkar det inte vara det smartaste att börja med diet, som med största sannorlikhet kommer minska din muskelmassa…

Vissa på forumet säger att man mycket väl kan börja med att deffa ner sig lite om man känner att man har ett par kilo extra och om kroppsfetet samt BMI är för högt. Jag själv känner att jag ska köra lite lättare vikter nu i början ändå för att vänja kroppen vid träning igen (slutade gymma för 2-3 år sen) så då kan jag lika gärna ligga på kcal underskott under den perioden. sen när jag börjar köra tungt och satsa på att bygga kommer jag ligga på litet överskott.

Har som sagt läst runt på forumet en del, och åsikter går isär här precis som i de mesta annat. Men märker jag att jag blir svagare och svagare så kommer jag självklart sluta.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.