Home › Forums › Deff och fettminskning › LCHF är det värt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 augusti, 2009 at 22:16 #61968Anonym anvandareMember15 augusti, 2009 at 22:16 #396463Anonym anvandareMember
Får väl hoppas att jag stavade rätt nu man blir ju allmänt förvirrad i djugeln av ”GI, banan, blah blah-metoder”.
Hört tjatt länge om att skippa kolhydraterna men hur mycket är det värt?
Håller på med löpning testade det i tre fyra dagar, sen var den energin slut
gav fan i alla kolhydrater (under 10g per dag) blev bara allmänt slö och matt av det, gick bara segt och springa.Den tyska metoden funkar ju på alla, dvs auschwitz-modellen – ”ät mindre än var du gör av med”.
Frågan är nu (tänkte gå ner 3-4kg) låt säga att man
käkar 800kcal med koldhyrater jämfört med 800kcal som består av mest protein, hur mycket ”grovt” tjänar man på denna pina? Dvs fett förbrännt ist för muskelmassa. Så vansinnigt mycket muskler kan man väl inte tappa?
What’s the secret ? eller är det bara massa dravel och mest till ”elit nivå” för body building? Hur mycket mer tappar man i fett på en protein/fettbaserad kost?15 augusti, 2009 at 23:30 #396464Anonym anvandareMemberApokalypsia wrote:Hört tjatt länge om att skippa kolhydraterna men hur mycket är det värt?
Håller på med löpning testade det i tre fyra dagar, sen var den energin slut
gav fan i alla kolhydrater (under 10g per dag) blev bara allmänt slö och matt av det, gick bara segt och springa.En del är extra trötta i början på lågkolhydratkost, en omställningsgrej. En annan orsak till att du var trött kan vara att du bara uteslöt kolhydrater, men inte ersatte det med fett. Det är 100-200g fett, åtminstone, du skall äta per dag. Visst blir du mätt av att bara äta protein, men då är det snarar en högproteinkost, och du kommer nog inte orka särskilt mycket.
Den tyska metoden funkar ju på alla, dvs auschwitz-modellen – ”ät mindre än var du gör av med”.
Apokalypsia wrote:Frågan är nu (tänkte gå ner 3-4kg) låt säga att man
käkar 800kcal med koldhyrater jämfört med 800kcal som består av mest protein, hur mycket ”grovt” tjänar man på denna pina? Dvs fett förbrännt ist för muskelmassa. Så vansinnigt mycket muskler kan man väl inte tappa?
What’s the secret ? eller är det bara massa dravel och mest till ”elit nivå” för body building? Hur mycket mer tappar man i fett på en protein/fettbaserad kost?Kalori per kalori kommer du tjäna på att ersätta kolhydrater med protein eftersom en större del kommer att utgå i form av värme.
Men, då missar du poängen! På en lågkolhydratkost minskar hungern, och det gör att du troligtvis spontant kommer att sänka energiintaget. Eller för den delen, om du inte gör det, så är det enklare att hålla ett lägre energiintag.
Du skriver förresten att du vill gå ned 3-4 kg. Vad grundar du det på? Vågen säger inte särskilt mycket om fördelningen mellan fett och muskelmassa.
Vid kaloriunderskott är det extra viktigt att styrketräna för att kroppen skall få signalen ”behåll musklerna”. Styrketränar du nu? Om inte, börja. Styrketräningen kan dessutom gör att du står kvar på samma vikt, då du blivit av med lite fett och fått lite muskler. Vilket gör att du ser bättre ut i spegeln och får bättre mått. Vanligt bland tjejer att haka upp sig på absolut vikt, när det egentligen säger väldigt lite.
Så släng vågen, ta fram spegeln & måttbandet!
För lågkolhydratkost i allmänhet, klicka på länken i min signatur. Det finns säkert något du undrar över som redan är besvarat där.
17 augusti, 2009 at 16:18 #396465Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Vid kaloriunderskott är det extra viktigt att styrketräna för att kroppen skall få signalen ”behåll musklerna”. Styrketränar du nu? Om inte, börja. Styrketräningen kan dessutom gör att du står kvar på samma vikt, då du blivit av med lite fett och fått lite muskler. Vilket gör att du ser bättre ut i spegeln och får bättre mått. Vanligt bland tjejer att haka upp sig på absolut vikt, när det egentligen säger väldigt lite.
Så släng vågen, ta fram spegeln & måttbandet!
För lågkolhydratkost i allmänhet, klicka på länken i min signatur. Det finns säkert något du undrar över som redan är besvarat där.
Styrketräning är något jag inte kommer befatta mig med den närmsta perioden . Den förstör min konditionsträning totalt!
Om jag skulle gå och lyfta vikter nu skulle ja inte kunna gå på tre dagar och därav varken springa heller, (tar 2-3 veckor innan den träningsvärken går över). Dessutom blir man mer slut av styrketräning än av konditionen. När jag styrketränat är jag alltid hungrig efteråt men inte när jag kondtionstränar.Don’t worry jag ska börja med styrkan men det blir först i Oktober, prioriterar min vanliga konditionsträning just nu.
Dessutom skulle jag aldrig gå och styrketräna utan att tillse att kalori in = kalori ut = kalori tillbaka på din plats är fullständigt.
Möjligen styrka med kroppen som egen belastning, men att lyfta vikter ; nje. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.