litet vs stort underskott. era erfarenheter

Home Forums Deff och fettminskning litet vs stort underskott. era erfarenheter

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hur mycket fett har du i upplägget?

Jag kör min första diet nu så någon erfarenhet har jag inte direkt, testar mig fram. Har legat på ganska stort underskott, mellan 800-1000 många dagar. Det har gått riktigt bra, särskilt dom första 6veckorna, då rasade vikten och jag kände mig inte hungrig.

Nu går det riktigt segt och det är riktigt svårt att ligga under 500 i underskott eftersom jag väger ganska lite nu, och går jag under 500 står jag knappt ut av hungern.

Just hungern har börjat bli riktigt jobbig senaste 2veckorna. Den 14e har jag kört 4månader, hade hoppats på att avsluta efter 3månader :yikes:

Det enda jag kan säga är mer fett och protein hjälper för hungern. Dock finner jag det lite svårt att komma upp i höga proteinsiffror när man höjer fettet.

J.v.K wrote:
    inte räknat riktigt, men enda fettkällan är ju keson & äggen. vilket inte är jättemycket iof.

hehe, det är så pass.. jag har ändå ca 10kg innan jag är nöjd. så har en bit kvar. men va äter du ungefär?

Här är två random klipp från min piggelinosida (därför det ser lite konstigt ut med lunch updelat, kvällsmat osv)

Frukost 250 gram kvarg 0,2%
    Frukost 100 gram Mild lätt yoghurt vanilj fett 0,5 %
    Frukost 1 dl Havregryn ångprep havremjöl
    Frukost 65 gram Ägg rått el kokt
    Mellanmål 1 18 gram EAA
    Lunch 230 gram Kyckling bröst kött kycklingfilé
    Lunch 250 gram Broccoli fryst
    Lunch 30 gram b-sås (bearnaisesås)
    Lunch 5 gram Olivolja
    Kvällsmål 400 gram Torsk
    Kvällsmål 170 gram Morot
    Kvällsmål 10 gram Olivolja
    1527 kalorier, protein 189, kolhydrater 64, fett 57

Frukost 20 gram EAA
    Lunch 200 gram katrinplommon juice
    Lunch 206 gram Kyckling bröst kött kycklingfilé
    Lunch 140 gram Broccoli fryst
    Lunch 6 gram Olivolja
    Lunch 30 gram räkost
    Lunch 16 gram Bröd hårt Riskakor solrosfrön majs fett 4 %
    Lunch 1 medelstor Äpple u skal
    Kvällsmål 330 gram Nöt biff ryggbiff
    Kvällsmål 350 gram Potatis
    Kvällsmål 80 gram Fetaost fett 25 %
    Kvällsmål 100 gram grekisk yoghurt
    Kvällsmål 10 gram Olivolja
    Kvällsmål 5 gram Smör fett 80 %

Kalorier 1771, protein 175, kolhydrater 115, fett 67

Jag försöker äta ganska varierat, det jag skulle kunna ändra i båda dessa exempel är väll lite mer fett och sänka kolhydraterna lite mer. Kolhydrater är dock gott :D

J.v.K wrote:
    Tack! :emo-thumb

hehe jo det är ju det, men ser du något direkt ”fel” med mitt upplägg eller tycker du att det verkar sunt? :)

Jag tycker det är ett bra upplägg, jag äter god mat och går ner i vikt, det är ju bra.

Problemet är bara att man inte får äta tillräckligt :D Jag skulle aldrig orka äta det som några kallar ”rena” kalorier, dvs tråkig och enformig mat. Att äta god mat under diet gör man enklast enligt med genom att dra ner på kolhydrater som pasta, bröd mm och lägger in tex goda såser. Gott och mycket energi :)

Om mitt upplägg sedan är dåligt för att deffa effektivt kan nog andra svara bättre på.

EDIT, OJ, tyckte du skrev om jag såg något fel med mitt upplägg haha. Men på din fråga säger jag att det kanske skulle kunna vara mer fett av skälen jag angav på min egen kost.

I ditt exempel kan du dra ner lite på pastan och ersätta med ost:)

Ett annat tips är ju att fokusera på underskott sett över hela veckan, snarare än enskilda dagar. Ju kortare mätperiod, desto ointressantare och det ger ju lite mer manöverutrymme med kosten också.

Cykliska upplägg är ju ofta baserade på just den premissen, att man accepterar dagar av underhåll/litet överskott (träningsdagar) som kompenseras av lågdagar på träningsfria dagar.

Gör man sin hemläxa har man i slutet av veckan/månaden åstadkommit ett kaloriunderskott men på ett betydligt behagligare sätt än att ligga på ett konstant underskott varje dag. Det brukar ju inte vara några problem för de flesta att skära ner på kalorierna om man vet att ett skrovmål väntar runt hörnet efter nästa träning.

Kontentan är alltså att resan blir ganska behaglig och att det är eget ansvar att se till att man hamnar på underskott över en längre mätperiod.

Ju mer man äter på högdagarna, desto mindre blir man tvungen att käka på de dagarna man skär ner på kalorierna.

Hur stort överskott respektive underskott det blir på de olika dagarna är väl upp till var och en men personligen tycker jag det funkar bäst med snäva ramar. (Litet överskott eller underhållsintag på träningsdagarna och ett lika blygsamt underskott på lågdagarna.)

Det ger bättre resultat över en längre tid, är min erfarenhet. Och går mycket lättare.

Bara ett tips i all välmening, som sagt.:)

Har gått på diet nu i cirka 27 veckor, och jag kan bara säga, mer fett i maten och mindre kolhydrater gör iallafall att jag är mätt längre.

Exempelvis, innan var frukosten havregrynsgröt och kvarg, nu avokado och kvarg. Och då med samma kaloriinnehåll.

Förresten, nötter är inte att glömma!
    Byta ut ett mellanmål som innan var en proteinshake mot paranötter. Trodde jag skulle dö av hunger, men jag stod mig bättre på dom. Gissa om jag var förvånad!

Nu äter inte jag efter PF, men det kanske kan funka ändå :)

JTrulsson wrote:
    Förresten, nötter är inte att glömma!
    Byta ut ett mellanmål som innan var en proteinshake mot paranötter. Trodde jag skulle dö av hunger, men jag stod mig bättre på dom.

Risken finns väl att du dör av leverskador istället. :D

[http://traningslara.se/aflatoxiner-ett-mycket-potent-naturgift/]

För övrigt håller jag med helt. Bukfylla med massa kolhydratrik mat är odugligt för mättnad, potatis, havregrynsgröt etc. Men fet mat är opti, åt en fläskkarré med lite vitkål imorse, 7-tiden. Av tidsmässiga skäl var jag tvungen att äta lunch vid ”normal” tid idag men annars hade det nog blivit lunch vid 15-tiden som vanligt.

Just vitkål är riktigt bra tycker jag. En köttfärsås där man låter massa tunt strimlad vitkål koka med är ett bra alternativ till pasta.

Jag äter gröt på morgonen och står mig många timmar på den kolisar måste jag ha på morgonen för att orka jobba de kolisar jag petar i mig går åt fort på jobbet.

Mellis äter jag 150g kesella och 50 g bär har jag haft en tuff på dagen med mkt slit fyller jag ut kesellan med att skiva ner en banan.

Lunch 150g köttfärs och 30g pasta och runda slängar 150g grönsaker.

Mellis samma som inna lunch

Middag 150 g köttfärs och 250g grönsaker

Innan läggdags proteindrink totala ijntaget är 1421 kalorier min kropp tog 6 månader påsig att svara men nu jäklar händer det saker=)

Man måste ju räkna in hur man lever under dagarna.. jag menar sitter man ner mkt så kan man ju dra ner mer men jag som en slitig dag kan bära upp mot 1 ton kan inte utesluta kolisarna på morgonen för då svimmar jag av utmattning nästan!
    Och en extra banan gör susen då=)

Jag tycker grönsaker är perfekta bukfyllan för att få känna sig mätt och jag blir iallafall mätt av det=)

Annars är mitt råd till dig att du helt enkelt tar kontalt med en coach som hjälper dig med ett matschema=)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.