Min diet

Home Forums Deff och fettminskning Min diet

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 41 total)
  • Author

Jag har planerat att tävla på fitnessfestivalen i bodyfitness, eftersom jag inte hittat någon coach ännu har jag nu lagt upp min diet själv. Vore roligt att få lite feeback på den.

Jag börjar nästa vecka och tanken är såklart att dra ner på kolhydraterna och kcalorierna ju närmare jag kommer.

1. 1.5 dl havregryn, 2 dl minimjölk, 15 g protein, 2 ägg

2. 80 g matvete, 200 g kyckling, grönsaker (sallad, guska)

3. 60 g matvete, 200 g kyckling, grönsaker

efter träning

4. 40 g protein, 40 g vitargo

5. 200 g lövbiff/kyckling, keso 100 g

6. 200 g kesella, hallon

Utöver maten äter jag omega3, ALA, CLA

Har funderat på aminosyror efter passen men behövs det?

Hoppas någon vill kommentera:up:

Om du lagt upp dieten själv så har du säkert näringsvärdena för varje mål, totalt kcalintag per dag, din längd, vikt, ålder osv dessutom.

Aminosyror efter passet är säkert ingen dum idé, dock vad jag har förstått det som har forskningen visat att precis före passet har det bäst effekt. Om du endast kör styrketräning är vitargon (kolhydrater) inget måste efter ett pass. Kolhydrater behöver kroppen efter intensiva eller kanske framförallt långa Kardiopass för återhämtningen.
    lycka till!

Jag tycker den kosten känns tråkig obalanserad och med överdrivet många måltider. Men jag antar att du själv är medveten om hur trist den är, annars tror jag ju inte du hafe utformat den som du gjort.

Så det är svårt att ge konkreta råd egentligen. Tar du aminosyror efter passet behöver du inte dina 40 gram protein där i alla fall. Sedan är det fettsnålt så det skriker om det, vilket förmodligen är ännu sämre för en tjej än en kille.

Du kan väl i alla fall käka lite ost, fullfet keso, lite av någon gräddbaserad sås till kycklingen? Plockar du bort Vitargo, byter 40 gram protein mot 10 gram EAA och minskar lite på matvetet så kan du få in mer kcal från fett.

Att du äter så sjukt många gånger vet antar jag att du mår bäst av, någon fördel för förbränningen finns inte.

Flessa wrote:
    Jag antar att TS trivs med många små måltider och att det passar in i hennes vardag, annars tror jag inte att hon hade lagt upp schemat på detta sättet.

Ja det antar jag också, därför skrev jag ju det.

Flessa wrote:
    Jag antar att TS trivs med många små måltider och att det passar in i hennes vardag, annars tror jag inte att hon hade lagt upp schemat på detta sättet.

Så kan det såklart vara.

Det är också möjligt att hon lagt upp kosthållningen på grund av den otroligt seglivade myten att många små måltider ”boostar förbränningen”.

Den där jävla myten verkar aldrig vilja dö ut helt och det är därför inte konstigt att man undrar lite när någon kommer med en ”hobbit meal plan”.

Tack för era åsikter!

Jag kan hålla med om att det är lite väl fettsnålt och kanske skulle minska matvetet till lunchen och lägga till mer fett typ några nötter, avogado eller lite olja.

Anledningen till att jag har många mål är inte av att jag tror att det gynnar förbränningen utan för att jag mår bra av att äta ofta. Under min förra diet drack jag mer drinkar på havregryn, protein och lätt yoggi nu vill jag äta så mycket riktig mat jag kan istället..

Vitargon tycker jag känns nödvändig då jag kommer att köra en del cardio efter mina styrkepass och jag anser att hellre dra ner kolisarna vid de andra målen men att få i mig ordentligt till frukost och efter träningen.

Detta upplägg ligger på ca 2200 kcal där jag börjar och sen drar jag ner havregrynen, matvetet och minimjölken allt eftersom.

Precis som Hannis så trivs jag med att äta många gånger, on som offseason äter jag ofta och mår bra med det.
    Därmed är det inte sagt att man har vanföreställningen om att förbränna mer med fler måltider.

Albin wrote:
    Precis som Hannis så trivs jag med att äta många gånger, on som offseason äter jag ofta och mår bra med det.
    Därmed är det inte sagt att man har vanföreställningen om att förbränna mer med fler måltider.

:emo-thumb

Eddie Vedder wrote:
    Jag tycker den kosten känns tråkig obalanserad och med överdrivet många måltider. Men jag antar att du själv är medveten om hur trist den är, annars tror jag ju inte du hafe utformat den som du gjort.

Så det är svårt att ge konkreta råd egentligen. Tar du aminosyror efter passet behöver du inte dina 40 gram protein där i alla fall. Sedan är det fettsnålt så det skriker om det, vilket förmodligen är ännu sämre för en tjej än en kille.

Du kan väl i alla fall käka lite ost, fullfet keso, lite av någon gräddbaserad sås till kycklingen? Plockar du bort Vitargo, byter 40 gram protein mot 10 gram EAA och minskar lite på matvetet så kan du få in mer kcal från fett.

Att du äter så sjukt många gånger vet antar jag att du mår bäst av, någon fördel för förbränningen finns inte.

Förbränning kanske inte men skall man orka jobba träna så gäller det ju att man håller sig mätt och det gör iallafall jag bara om jag får äta ofta.. Skulel jag bara äta 3 ggr om dagen skulel det bli 0530. 1130 och 1900
    jag skulle vara så sjukt hungrig därimellan att jag skulel nog vara svimfärdig och totalt orkeslös.
    Jag bär ca 1 ton på jobbet på 1 dag och de pallar jag inte superhungrig.

Nu äter jag 1421 kalorier om dagen fördelat på 7 gånger
    0530 frukost
    0830 fikarast
    1130 lunch
    1330 fikarast
    1445 bcaa och pre- workoutdrink
    1530-ca1800 träna
    1815 kvällsmat samt bcaa direkt efter träningen tas i omklädningsrummet
    22 kvällsprotein

Och vad jag har kollat runt bland de flesta fitness profiler så har dessa fördelat sina måltider på minst 5 gånger om dagen.
    Fast man skulle lika gärna kunna smälla i sig alla 1421 kalorier på morgonen.. pallar man de så varför inte? men jag tror det är ytterst få som klarar av det!

Jon Larsson wrote:
    Så kan det såklart vara.

Det är också möjligt att hon lagt upp kosthållningen på grund av den otroligt seglivade myten att många små måltider ”boostar förbränningen”.

Den där jävla myten verkar aldrig vilja dö ut helt och det är därför inte konstigt att man undrar lite när någon kommer med en ”hobbit meal plan”.

Fettförbränningen vet jag inget om om den blir bättre eller sämsre med många måltider..Däremot vet jag att blodsockret blir jämnare med många små måltider.
    Och det vet man ju via vetenskapliga undersökningar att blodsocker som åker upp och ner inte är speciellt bra utan man föredrar ett som ligger på samma hela tiden. Detta är ju ett av problemena i de som har sockersjukan bland annat. Det är ju därför dom skall äta regelbunder för att just slippa blodsockerfall:)

Så att äta frukost kl 0630 och sedan ingenting tills man kommer hem från jobbet 16 är alltså inget man rekomenderar!

Blobas wrote:
    .
    Fast man skulle lika gärna kunna smälla i sig alla 1421 kalorier på morgonen.. pallar man de så varför inte?

Precis. Att peta med massa småmåltider hit och dit hela dagen vore för mig dels extremt jobbigt och opraktiskt men framför allt ett effektivt sätt att vara hungrig jämt jämt men aldrig få äta en redig måltid. Men att trycka i sig hela sitt dagsintag på frukost enbart tvivlar JAG på i alla fall. Men ytterst få vuxna äter ju så minimalt som du.

Blobas wrote:
    Fettförbränningen vet jag inget om om den blir bättre eller sämsre med många måltider..

Det har studerats massor av gånger. Jag har postat massor av studier om det. Den ökar INTE.

Blobas wrote:
    Däremot vet jag att blodsockret blir jämnare med många små måltider.

Och det vet man ju via vetenskapliga undersökningar att blodsocker som åker upp och ner inte är speciellt bra utan man föredrar ett som ligger på samma hela tiden. Detta är ju ett av problemena i de som har sockersjukan bland annat. Det är ju därför dom skall äta regelbunder för att just slippa blodsockerfall:)

Då är det ju bara att välja en kost som inte påverkar blodsockret så mycket.

Blobas wrote:
    Fettförbränningen vet jag inget om om den blir bättre eller sämsre med många måltider..

Det har studerats massor av gånger. Jag har postat massor av studier om det. Den ökar INTE.

Blobas wrote:
    Däremot vet jag att blodsockret blir jämnare med många små måltider.

Då är det ju bara att välja en kost som inte påverkar blodsockret så mycket.

Blobas wrote:
    Förbränning kanske inte men skall man orka jobba träna så gäller det ju att man håller sig mätt och det gör iallafall jag bara om jag får äta ofta.. Skulel jag bara äta 3 ggr om dagen skulel det bli 0530. 1130 och 1900
    jag skulle vara så sjukt hungrig därimellan att jag skulel nog vara svimfärdig och totalt orkeslös.
    Jag bär ca 1 ton på jobbet på 1 dag och de pallar jag inte superhungrig.

Nu äter jag 1421 kalorier om dagen fördelat på 7 gånger
    0530 frukost
    0830 fikarast
    1130 lunch
    1330 fikarast
    1445 bcaa och pre- workoutdrink
    1530-ca1800 träna
    1815 kvällsmat samt bcaa direkt efter träningen tas i omklädningsrummet
    22 kvällsprotein

Och vad jag har kollat runt bland de flesta fitness profiler så har dessa fördelat sina måltider på minst 5 gånger om dagen.
    Fast man skulle lika gärna kunna smälla i sig alla 1421 kalorier på morgonen.. pallar man de så varför inte? men jag tror det är ytterst få som klarar av det!

Jag håller med dig! Jag har också ett jobb där jag har väldigt oregelbundna arbetstider.. Men 1400 kcal tycker jag låter väldigt lite med ett jobb där du är fysikst aktiv och sedan tränar hårt på det.

Jag själv kommer starta på ca 2200 kcal sen blir det både morgonpromenad och sedan cardio efter styrketräningen.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 41 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.