Näringsinnehåll på förpackningen eller nätet?

Home Forums Deff och fettminskning Näringsinnehåll på förpackningen eller nätet?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Halloj!

Har börjat kika en hel del på näringsinnehåll då jag dietar, och har märkt att det kan skilja en hel del mellan vad som står på förpackningen och vad man hittar på internet.. Vad ska man gå efter? Personligen tycker jag förpackningen, det kan väl vara skillnad på kvalité osv.. Min man går efter vad som står på nätet (ex livsmedelsverkets sida).. Kollade upp lax vi ska äta till middag idag och på förpackningen står det (per 100 g) följande: 160 kcal, 18,4 g protein, 0 g kolhydrater och 15 g fett.
    Och på livsmedelsverket: 250 kcal, 19,1 g protein, 0 g kolhydrat och 19,5 g fett.
    När det börjar skilja 100 kcal per 100 g så vill man gärna veta vad som stämmer.. :what:

Man får väl hoppas att företaget som tillverkar en vara har bättre koll än nätet. Så jag hade nog gått på förpackningen.
    Det är inte så att livsmedelsverket är ett ca energiinnehåll? Det kan ju variera lite.

Haha, jaa.. Det är verkligen en hel vetenskap det här.. :)

Om någon analyserar din kropp och min kropp kommer inte fett- och proteinhalt vara identiskt. Samma sak med fiskar.

Okej, tack för hjälpen! :D

Eddie Vedder wrote:
    Om någon analyserar din kropp och min kropp kommer inte fett- och proteinhalt vara identiskt. Samma sak med fiskar.

Jag vill like:a det här inlägget! :D

Sedan mäter de inte energiinnehållet på varenda fisk direkt, makrill t.ex kan öka sin fett% till det dubbla under våren (tror jag det var), men inte ändrar de näringstabellerna på makrillburkarna för det. De kör med ett snittvärde.

Så länge det är levande djur som har blivit mindre levande djur (mat) så är energiinnehållet aldrig 100% säkert!

Tommy Ivarsson wrote:
    Så länge det är levande djur som har blivit mindre levande djur (mat) så är energiinnehållet aldrig 100% säkert!

Och det gäller allt, vegetabilier som animalier. Du vet såklart om det men jag kunde lika gärna lägga till det för annars lär ju frågan dyka upp.;)

Okej okej! :p
    Tack grabbar för era svar.. Höftar på o ser om d går åt rätt håll helt enkelt! ;)

Omega-3 är ju oxå en hel vetenskap kan det kännas som.. Men jo, jag trycker en på morgonen o en till middagen.. :emo-thumb
    Kan ju passa på att fråga er veteraner om upplägget på mitt kostschema på samma gång.. Dock får den som har något att tillägga göra sig besväret att klicka på länken här nedanför till min blogg.. 😮

Tack så mycket! Började igår, så det är lite svårt att se resultat än så länge.. :p Men jag känner mig pigg, kanske lite flummig i skallen pga ”lågt” kolhydratintag, men d styr väl till sig.. 8)
    Har dock inte tränat sedan i onsdags pga förkylning, så får väl se om kroppen skriker efter mer när man drar igång igen.. :)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.