Öka fettmassa – trots +/- noll kalorier?

Home Forums Deff och fettminskning Öka fettmassa – trots +/- noll kalorier?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Jag hade en diskussion med en vän som är besatt av GI värden i mat. Jag påstår att du inte behöver bekymra dig så mycket över GI-värde så länge du ligger på kaloriunderskott 500-700 och fortsätter träna, om du vill gå ner i fettmassa, eller om du ligger på ungefär +- noll så kommer du iallafall inte att gå upp fettmassa. Han påstår att kroppen förändras även om man ligger på +- noll, dvs. andelen fett skulle kunna öka ändå. Högre GI värde medför ju en högre insulinnivå och därmed en högre fettbindning, men spelar detta någon roll om man ändå inte ligger på kaloriöverskott? Fett kan väl inte lagras såvida man inte ligger på kaloriöverskott, så hur kan fettmassan då öka? Kan det ske en omfördelning i kroppen trots +- noll kaloriintag pga. insulinnivåerna?

Söker svar från kunnig!

Olika upplägg kan innebär olika ratio mellan fett/muskler som förloras vid en deff. Så ett bedrövligt upplägg skulle ju i praktiken kunna innebära att man förlorar i vikt men inte till så stor del fett som önskat och att fettprocenten således blir högre EFTER deffen även om man förlorat fett totalt sett.

Beroende på hormonell status o.s.v. kan kroppssammansättningen påverkas. Men det här är extremexempel och INGET som påverkas av en så liten skitsak som GI-värdet på dina kolhydratkällor.

Tack för svaret vedder, kan du ge mig några argument jag kan slänga åt hans håll nästa gång han undviker potatis pga GI?

Bapumba wrote:
    Tack för svaret vedder, kan du ge mig några argument jag kan slänga åt hans håll nästa gång han undviker potatis pga GI?

VAd spelar det för roll? Låt honom skippa potatis och ät den du.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.