Oväntad men önskad deff under fjällvandring!

Home Forums Deff och fettminskning Oväntad men önskad deff under fjällvandring!

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Förra sommaren vandrade jag för första gången i fjällen. Vi vandrade hela dagarna, och åt nog lite snålt, men resultatet jag såg i spegeln efter den veckan jag mycket nöjd med! Jag hade tappat några kilon. Detta kan jag varmt rekommendera, och jag ska följa mina egna rekommendationer i sommar och köra en dryg vecka igen.

Så, min fråga till er som kan mer än jag:
    Jag vill ju inte tappa muskler mer än ytterst nödvändigt, och jag funderar på hur jag ska lägga upp kosten för att uppnå detta. Jag har kollat runt lite, men inte hittat något som tagit upp just mitt specifika scenario, jag förstår ju dock att principerna är samma. Är proteinpulver ett realistiskt alternativ som mat, sett till kostnad för en vecka och även mättnad? Det är förstås snarare tänkt som ett tillskott, men min situation är ju lite av en snabb-deff, så kanske lite högre proteinintag än standardveckan är att föredra?

Har ni några andra tips på hur jag kan äta för att behålla muskler i största möjliga utsträckning under vandringen? Det behöver inte vara gott. Fördelen med pulver tänkte jag var att det är lätt att bära, och vatten finns ju i överflöd.

Näringsfattiga tillskott som blandas med vätska mättar knappast på ett önskat sätt.

Hur äter man för övrigt på en sådan fjällvandring?

Yeahvlen wrote:
    Hur äter man för övrigt på en sådan fjällvandring?

När jag och pappa fjällvandrar så blir det mycket frystorkad mat, Mycket knäckebröd med mjukost eller dylikt.

Färskvaror är svåra att ha med sig, fast det beror på vart man vandrar.

Om man går vid större leder som typ längs kungs leden så finns det ofta butiker dit man kommer som har färskvaror som man kan använda under nästa dags vandring.

Går man däremot vid mindre kända leder där det ofta bara är små stugor man sover i så är det väldigt svårt att ha med sig färskvaror eftersom man går flera dagar utan möjlighet till kylning av maten. Och det är på sådana ställen vi brukar vandra numera.

Jarp wrote:
    Är proteinpulver ett realistiskt alternativ som mat, sett till kostnad för en vecka och även mättnad? Det är förstås snarare tänkt som ett tillskott, men min situation är ju lite av en snabb-deff, så kanske lite högre proteinintag än standardveckan är att föredra?

Jag tycker att proteinpulver av typen Protech, DoublePro osv. som innehåller en del kasein kan vara ganska användbart i ditt fall. Proteinpulver är i många fall lika billigt om än inte billigare än protein från mat. Använder du dessutom något pulver som delvis eller helt består av kasein så mättar det även litegrann. Jag skulle nog valt att ta proteindrinkarna i samband med de vanliga måltiderna och inte enskilda som mellanmål.

Maruk wrote:
    När jag och pappa fjällvandrar så blir det mycket frystorkad mat, Mycket knäckebröd med mjukost eller dylikt.

Färskvaror är svåra att ha med sig, fast det beror på vart man vandrar.

Om man går vid större leder som typ längs kungs leden så finns det ofta butiker dit man kommer som har färskvaror som man kan använda under nästa dags vandring.

Går man däremot vid mindre kända leder där det ofta bara är små stugor man sover i så är det väldigt svårt att ha med sig färskvaror eftersom man går flera dagar utan möjlighet till kylning av maten. Och det är på sådana ställen vi brukar vandra numera.

Jag kommer nog inte vara på så vältrafikerade leder. Kommer sova i tält. Den där kosten är precis samma som jag har haft, men vill gärna veta vad det finns för muskelbesparande alternativ.

Proteinpulver är utmärkt skulle jag säga. Ta även med mjölkpulver, frystorkad mat, torkad frukt och nötter t.ex. Lättkokade saker som t.ex. couscous kan nog vara läpligt också.

Beroende på hur mycket ni kommer gå är det inte fel att dra med lite godis och dylikt heller. Ju mer ni kommer knalla och ju mer ni kommer ha att bära på desto mer värdefullt blir energirik föda som tar lite plats. Torkat kött är ytterligare ett bra tips.

Eddie Vedder wrote:
    Proteinpulver är utmärkt skulle jag säga. Ta även med mjölkpulver, frystorkad mat, torkad frukt och nötter t.ex. Lättkokade saker som t.ex. couscous kan nog vara läpligt också.

Beroende på hur mycket ni kommer gå är det inte fel att dra med lite godis och dylikt heller. Ju mer ni kommer knalla och ju mer ni kommer ha att bära på desto mer värdefullt blir energirik föda som tar lite plats. Torkat kött är ytterligare ett bra tips.

+1 Mycket bra med tips där :)

Eddie Vedder wrote:

Förra året försökte jag hitta någonstans där det kunde finnas torkat kött till försäljning, men hittade det inte. Vet någon var jag köper det?

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.