Home › Forums › Deff och fettminskning › Överätning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 augusti, 2009 at 00:07 #62289Anonym anvandareMember2 augusti, 2009 at 00:07 #404453Anonym anvandareMember
hur stor effekt har en dag av överskott på en annars strikt vecka.. har hört att kroppen typ anpassar sig till intaget av mat om man shockar den då o då så undrar om det kanske till och med var bra eller va det ett steg tillbacka?
2 augusti, 2009 at 06:04 #404454Anonym anvandareMemberEn fråga som besvarats ungefär 1 miljon gånger. Ämnesomsättningen ökar vid matintag men en dag med jättestort överskott kommer självklart inte kompenseras, det säger ju sig självt. Att man ”chockar kroppen” till hypermetabolism är helt orimligt.
Men om du äter xtra en dag i tron om att det är ett överskott så behöver det inte vara så. Kroppen är ingen förinställd kaloriförbrännnande maskin så även om vederbörande tror att han/hon förbrukar 2300 kcal men äter för vad vederbörande tros motsvarar 2800 kcal kan den dagen mycket väl vara energibalans ändå pga feluppskattningar, ökad spontanaktivitet, reparationer av kroppen, glykogensyntes, ökad kroppstemperatur m.m. som kostar energi.
Just spontanaktiviteten brukar vara den primära faktorn, s.k. NEAT.
[http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/]
2 augusti, 2009 at 10:23 #404455Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:En fråga som besvarats ungefär 1 miljon gånger. Ämnesomsättningen ökar vid matintag men en dag med jättestort överskott kommer självklart inte kompenseras, det säger ju sig självt. Att man ”chockar kroppen” till hypermetabolism är helt orimligt.Men om du äter xtra en dag i tron om att det är ett överskott så behöver det inte vara så. Kroppen är ingen förinställd kaloriförbrännnande maskin så även om vederbörande tror att han/hon förbrukar 2300 kcal men äter för vad vederbörande tros motsvarar 2800 kcal kan den dagen mycket väl vara energibalans ändå pga feluppskattningar, ökad spontanaktivitet, reparationer av kroppen, glykogensyntes, ökad kroppstemperatur m.m. som kostar energi.
Just spontanaktiviteten brukar vara den primära faktorn, s.k. NEAT.
[http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/]
jag va helt stillasittande denna dag(va min vilodag) jag kör på den termogena dieten så det som jag åt i överskott kom mäst i form av protein och fett
2 augusti, 2009 at 12:53 #404456Anonym anvandareMemberFeridChamp wrote:jag va helt stillasittande denna dag(va min vilodag) jag kör på den termogena dieten så det som jag åt i överskott kom mäst i form av protein och fettvad har det med saken att göra?
4 augusti, 2009 at 12:03 #404457Anonym anvandareMemberom jag inte fått helt fel för mej så spelar väl en dag inte så väldigt stor roll? då det är energi intaget under hela veckan som är det som gör saken? och oftast äter man mindre efter en dag man ätit mer? eller är det bara jag som blandar ihop saker…ganska vanligt i sej
4 augusti, 2009 at 12:07 #404458Anonym anvandareMemberGotte wrote:om jag inte fått helt fel för mej så spelar väl en dag inte så väldigt stor roll? då det är energi intaget under hela veckan som är det som gör saken? och oftast äter man mindre efter en dag man ätit mer? eller är det bara jag som blandar ihop saker…ganska vanligt i sejDet beror helt på hur stort underskott man legat på under veckan och hur stort överskott man låg på under ätardagen.
4 augusti, 2009 at 12:24 #404459Anonym anvandareMembernible wrote:Det beror helt på hur stort underskott man legat på under veckan och hur stort överskott man låg på under ätardagen.jo naturligtvis,äter man 5000kcal extra en dag så gör det ju en väldig skillnad…men så mycket extra tror jag inte ens ferid mumsar i sej. men sen är det väl som allt annat,det är väldigt individuelt(bästa med denna sporten är att man kan prata en massa blaj och funkar det inte säger man bara att det är väldigt individuelt :p )
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.