Home › Forums › Deff och fettminskning › Plötslig ökning i volym! Vad hände?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 mars, 2009 at 00:23 #65206Anonym anvandareMember7 mars, 2009 at 00:23 #453444Anonym anvandareMember
Jag har under ganska lång tid (lite drygt 1 år) hållt en lowcarb, high fat/protein diet, vilket fungerat bra för träning och form.
De senaste veckorna har jag fått för mig att jag vill öka lite både i massa och styrka, och har börjat äta mer av komplexa kolhydrater (stärkelse i form av råris och råstekt potatis mestadels) – för att ge träningen och kroppen lite extra boost. Dessa måltider har ätits inom ett par timmar efter träning, samt ibland även på kvällen på träningsdagar. Dock har jag hållt samma lowcarb, highfat/protein diet som innan på de dagar jag inte tränar.
Det intressanta är att jag inte märkte någon omdelbar ”effekt” förrän några dagar sen, när jag efter ett träningspass såg ovanligt uppumpad ut(!) Även kall, dagen efter såg man en ganska rejäl och tydlig ökning i volym! Detta var ju roligt, särskilt som jag fortfarande var ganska rippad !
Nu till det intressanta: Denna plötsliga och tydliga utseendemässiga ”formtopp” varade bara ett par dagar för att sedan försvinna spårlöst, nu ser jag bara ”slät” ut. Men jag har varken märkt någon synbar ökning i underhudsfett, och jag har max lagt på mig några få hekto i vikt – om ens det.
Har ni någon erfarenhet av denna effekt? Har det med glykogenlagringen att göra?
Varför varade bara ”fet volym men ändå rippad” effekten några dagar? Och hur uppnår man den igen? Och – några tips för att bibehålla den under en längre tid?
Hoppas någon kan reda ut detta, för det var verkligen tydligt att något hade hänt – snabbt och väldigt synligt! (Har tyvärr inga före respektive efter bilder)
8 mars, 2009 at 00:28 #453445Anonym anvandareMemberDet låter som det du redan misstänker, nämligen glykogeninlagringen. Om du under längre tid ligger lågt på kolhydrater och sedan höjer intaget av dessa så har det skapats ett sug i musklerna efter dem så att de lagras in i större mängder. Det är ju just det som tävlande byggare mixtrar med. De ligger lågt på kolhydrater ett tag innan tävling, mest för att skära ner på kalorier, och sen kolhydratsladdar de någon/några dag(ar) innan tävlingen för att få mer fyllighet i musklerna.
Leta lite på ”kolhydratsladdning”, eller liknande, på forumet så kommer du säkert hitta lite om fenomenet.
8 mars, 2009 at 13:29 #453446Anonym anvandareMemberJa, jag känner till att bodybuilders kolhydratladdar på tävlingsdagen för att bli fyllda precis lagom, frågan är hur man ska äta för att ligga så nära den ”magiska” gränsen som möjligt – helst hela tiden Jag har sökt lite, men det mesta verkar handla om löpning eller träningsprestation , jag är mer intresserad av den utseendemässiga aspekten! hehe
Det verkar vara en väldigt hårfin balans – för lite/sällan då händer inget , för mycket/ofta – då ser man bara slät ut!
Hur ofta och vid vilka tillfällen och hur mkt kolhydrater man ska inta, det är lurigt!8 mars, 2009 at 14:13 #453447Anonym anvandareMemberDet är en ganska komplicerad process och har ju mest med vatten att göra.
Ingen kan säga exakt hur kroppen reagerar från gång till annan.
Det är så mycket som påverkar; vätske/mineral balans, kost, stress, hormoner, fett %, muskelmassa, tillskott etc.
Vissa personer kan äta mycket utan att bli svullna/släta dom binder mest vatten i musklerna (jag hatar dom), andra är väldigt känsliga och drar lätt på sig vatten i huden.
Men att äta mindre energi/kolhydrater några dagar följt av lite extra en dag, samtidigt som man tänker på salt/mineral intag och vätske intag.
Både salt och vatten ger ju blodet och musklerna en större volym och här får man försöka hitta en balans, varken för mycket eller för lite ger den bästa formen.
Kolhydrater, vatten och mineraler tillsammans med alla hormoner i kroppen samverkar och ger olika förutsättningar för hur formen ser ut.
Östrogen och kortisol har en negativ effekt på formen tex.
Våra kroppar består ju till ca. 65% av vatten och 2-3 liter mer eller mindre i musklerna gör stor skillnad.
Man kan skriva hur mycket som helst om detta och man hittar aldrig den perfekt formulan för kroppen vill alltid jämna ut vätskebalansen i kroppen. Vi som tränar vill ha vatten i musklerna o blodet men inte i huden. Det går aldrig att endast bli av med vatten i huden, då kommer kroppen att reglera detta genom att släppa ut lite muskelvatten…8 mars, 2009 at 19:15 #453448Anonym anvandareMemberVad äter du?
Potatis blir jag jäkligt hård av, så länge jag kan undvika att salta så fruktansvärt mycket.
Det ska tydligen bero på dess höga kaliumhalt, så nog finns det en logisk förklaring till ditt.. ”problem”.
Jag har förstått det som att det är rubbningar i balansen mellan vätska/natrium/kalium som gör oss släta och man undviker fläskeffekten enklast genom att bara hålla en jämn nivå. Att hålla en balans borde vara enklast att åstadkomma genom ett ständigt högt(eller något sånär) saltintag.8 mars, 2009 at 19:57 #453449Anonym anvandareMemberJonas Lundberg wrote:Det är en ganska komplicerad process och har ju mest med vatten att göra.
Ingen kan säga exakt hur kroppen reagerar från gång till annan.
Det är så mycket som påverkar; vätske/mineral balans, kost, stress, hormoner, fett %, muskelmassa, tillskott etc.
Vissa personer kan äta mycket utan att bli svullna/släta dom binder mest vatten i musklerna (jag hatar dom), andra är väldigt känsliga och drar lätt på sig vatten i huden.
Men att äta mindre energi/kolhydrater några dagar följt av lite extra en dag, samtidigt som man tänker på salt/mineral intag och vätske intag.
Både salt och vatten ger ju blodet och musklerna en större volym och här får man försöka hitta en balans, varken för mycket eller för lite ger den bästa formen.
Kolhydrater, vatten och mineraler tillsammans med alla hormoner i kroppen samverkar och ger olika förutsättningar för hur formen ser ut.
Östrogen och kortisol har en negativ effekt på formen tex.
Våra kroppar består ju till ca. 65% av vatten och 2-3 liter mer eller mindre i musklerna gör stor skillnad.
Man kan skriva hur mycket som helst om detta och man hittar aldrig den perfekt formulan för kroppen vill alltid jämna ut vätskebalansen i kroppen. Vi som tränar vill ha vatten i musklerna o blodet men inte i huden. Det går aldrig att endast bli av med vatten i huden, då kommer kroppen att reglera detta genom att släppa ut lite muskelvatten…Jag får börja föra kostdagbok för att hitta den magiska formeln, men något speciellt vad det som hände där – jag uppnådde verkligen den där rätta balansen (fast omedvetet!) och POOF så såg man bättre ut än nånsin! Det var verkligen så man spärrade upp ögonen när man gick förbi spegeln, och det säger ju en del om hur stor skillnad man märkte. Detta har ju gjort att man fått upp intresset lite mer för att komma i det stadiet igen, så att säga!
Undrar om det finns någon ”året runt” diet där ute för att hålla musklerna fyllda men underhudsfettet/vätskan låg?
Sen undrar jag om man ska äta salt med kolhydraterna dagarna man laddar? Folk verkar säga antingen JA eller NEJ rakt av.
Jag tar alltid en gainer efter träningen, men resten av tiden vill man ju ”prickskjuta” ätandet för att uppnå rätt effekt.
8 mars, 2009 at 19:59 #453450Anonym anvandareMembernutz wrote:Vad äter du?
Potatis blir jag jäkligt hård av, så länge jag kan undvika att salta så fruktansvärt mycket.
Det ska tydligen bero på dess höga kaliumhalt, så nog finns det en logisk förklaring till ditt.. ”problem”.
Jag har förstått det som att det är rubbningar i balansen mellan vätska/natrium/kalium som gör oss släta och man undviker fläskeffekten enklast genom att bara hålla en jämn nivå. Att hålla en balans borde vara enklast att åstadkomma genom ett ständigt högt(eller något sånär) saltintag.Potatis och råris är det jag har laddat med den senaste tiden! Jag har hållt tillbaks rejält på saltet under min LCHPF-diet, och saltat lite på de kolhydratrika måltiderna nyligen.
Låter logiskt som du säger att en balans är det bästa, men inte lätt att veta vart man individuellt ligger. Det är ju en evighet att pröva sig fram hehe.
Hur kommer kalium in i bilden? Högt kaliumintag = bra effekt?
8 mars, 2009 at 23:02 #453451Anonym anvandareMemberSalta din mat som du vill dag in och dag ut men överdriv ingen av faktorerna. Dricker du mycket kommer du salta mycket och vice versa(därmed inte sagt att du INTE ska dricka mycket om det är vad din kropp kräver).
Att snåla på salt ”under diet”(vilket måste vara bland de mest befängda idéerna jag hört talas om f.ö.) är i mitt tycke lite att skjuta sig själv i foten – det är knappast någon vits med att gå runt och se hård ut i två dagar och sen bli pluffsig därför att man råkar äta något med salt i. Det är ganska vanligt att folk gör det, men till vilken nytta lixom..? Man är inte hårdare än vad man är och det är väl den vardagliga formen man ska vara nöjd över.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.