Ro ?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Hej ! Jag har hört några slags olika cardio typer så som, gå, springa, jogga, simma osv, nu till frågan, är Ro en bra cardio ? Det vill säga ro i en liten eka/båt, eller är det mer för muskelträning ?

tack för svar =)

handlar om hur hög puls du får.

Att ro en eka är nog lite för tungt tror jag. Du skriver både konditionsträning och muskelträning. Vilket menar du specifikt? Jag tror det är för tungt för att kunna ge bra konditionsträning men du kan nog stärka kroppen bra.

Testa Tabatarodd och återkom med resultatet om hur din puls låg…. ;)

Tommy Ivarsson wrote:
    Testa Tabatarodd och återkom med resultatet om hur din puls låg…. ;)

Blir svårt i en eka ute på sjön:D

För övrigt är inte Tabataintervaller helt enkelt att bara köra för vem som helst i vilken gren som helst. Är man inte duktig på cykel eller rodd blir Tabataintervaller på cykel eller roddmaskin inte bra alla. Bara sjuk mjölksyra men ingen pulshöjare.

Löpning är däremot något som för de allra flesta kan ge seriös pulsträning.

Eddie Vedder wrote:
    Att ro en eka är nog lite för tungt tror jag. Du skriver både konditionsträning och muskelträning. Vilket menar du specifikt? Jag tror det är för tungt för att kunna ge bra konditionsträning men du kan nog stärka kroppen bra.

well, jag frågade ER vad det blev för träning, blev det/är det bra för att bränna fett lr blir att ro mer en muskelövning :p ?

det där med puls, så länge pulsen ligger i mitt ”target-zone” så är det en bra bränna fett övning i längden 😮 ?

Hausmausen wrote:
    det där med puls, så länge pulsen ligger i mitt ”target-zone” så är det en bra bränna fett övning i längden 😮 ?

Du ska förbruka så mycket energi som möjligt och inte stirra dig blind på ett pulsintervall. Om ett pass med pulsintervall A procentuellt sett använder mer fett är det ju inte per automatik bättre ur deffsynpunkt än pulsintervall B om det senare passet trots allt förbrukar mer energi.

Oj, missade att det var i en eka, brukar ju allt som oftast handla om roddmaskiner… Sitter du i en båt ut i sjön kan det bli problematiskt med Tabataintervaller..

Tommy Ivarsson wrote:
    Oj, missade att det var i en eka, brukar ju allt som oftast handla om roddmaskiner… Sitter du i en båt ut i sjön kan det bli problematiskt med Tabataintervaller..

yes, bor ute i skärgården o tänkte om man kunde dra nytta av det, men det är tydligen ingen eka, bara en vanlig roddbåt :p

Eddie Vedder wrote:
    Du ska förbruka så mycket energi som möjligt och inte stirra dig blind på ett pulsintervall. Om ett pass med pulsintervall A procentuellt sett använder mer fett är det ju inte per automatik bättre ur deffsynpunkt än pulsintervall B om det senare passet trots allt förbrukar mer energi.

Okej! :D

Arbetar man mycket med armar och axlar under aktiviteten, kan man ha i åtanke att människans arm- och axelmuskulatur inte kan använda fett som bränsle under aktivitet, så man kanske inte förbrukar så mycket fett under aktiviteten som kaloriförbrukningen kan få en att tro.

King Grub wrote:
    Arbetar man mycket med armar och axlar under aktiviteten, kan man ha i åtanke att människans arm- och axelmuskulatur inte kan använda fett som bränsle under aktivitet, så man kanske inte förbrukar så mycket fett under aktiviteten som kaloriförbrukningen kan få en att tro.

nee, make sence faktiskt :p

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.