Home › Forums › Deff och fettminskning › Seriös tjej. Seriöst kost- & träningsschema
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 oktober, 2010 at 03:28 #435665Anonym anvandareMember
Till dig som går in med en dålig inställning (du som ej har konstruktiv kritik) och vill klanka ner på mitt inlägg, klicka dig vidare någon annanstans.
Hej alla glada och träningshungriga!
Kort bakgrund om mig:
Tjej, 22 år. 1,66m, 65 kg (), vägde som minst 58 kg för 1,5 år sedan då jag tränade 6-11 konditionspass/vecka.Mål: Minska 7 kg i fett under 7 veckor och för engångs skull kunna njuta av julbordet på julafton! :up:
Jag har tidigare tränat ca. 4 dagar/vecka och brukar vanligtvis dieta inför somrarna och gå ner mellan 5-7 kg. Denna gång är det höst, och jag vill kunna äta HELT rätt, och kunna träna så MYCKET som JAG känner.
Träning:
Morgon, kl. 08: Cardio. Snabb powerwalk, alt. jogging 4 ggr/vecka före frukost, 45-60 min.
Kväll, kl. 17: 4 ggr/vecka. Styrketräning, splittade pass. Samma dagar cardio, samma dagar blir det också styrketräning. 1h.Jag kommer således träna 8 träningspass per vecka, med 3 vilodagar. Mån, tis, torsd, lörd är när jag har tänkt träna. Jag älskar konditionsträning och jag älskar att styrketräna. Så jag vill kombinera dessa och ska verkligen göra mitt yttersta för att inte tappa motivation. Jag känner till att det är bra om styrketräningen ligger så långt ifrån konditionsträningen som möjligt. Men jag vill ha mina vilodagar helt fria från träning. Och jag kör hellre 4 dagar intensivt per vecka och vilar däremellan 3, om ni förstod vad jag menade.
Kost:
Äta var 3h för att slippa en svajig blodsockerkurva.
1 kopp kaffe, halvt glas vatten (mer vätska orkar jag inte dricka) före morgonjogg/powerwalk som varar mellan 45-60 min.Frukost 09.00: 2 ägg med liite kaviar (hihi), 1 proteindrink (whey-80), 2 omega-3, 1 dl lättmjölk.
Lunch 12.00: 1 kycklingfilé (stekt i olivolja alt. rapsolja) med goa kryddor, sallad, tomater, morötter.., keso, kvarg eller dylikt. Dryck: Vatten alt. Funlight. Eller citronvatten, mm..
Mellanmål 15.00: 1 proteindrink (whey-80) eller 1 burk tonfisk, 2 bananer alt. 2 äpplen
Träning 17.00: Styrketräning, splittat pass 1h.
Kvällsmat ca. 18.30: Samma som lunchen.
Mellanmål 21.30: 1 proteindrink alt. 250g kvarg m. Funlight. Alt. TONFISK som jag avgudar och är besatt av.. 😮
Jag har beräknat, efter deffguiden, att jag bör ligga på 1500 kcal per dag för att uppnå viktminskning. Därefter anpassas mina matportioner. Nu kanske ni blir lite irriterade, MEN jag har valt att inte använda våg som mått, utan istället använda ögonmåtten. Eftersom det känns för extremt att väga maten faktiskt. Jag kämpar hellre 2 veckor längre med att gå ner 1 kg, än att jag uppnår viktminskning snabbare genom att väga min mat.Vad tycker ni om detta upplägg? Högt protein- och fettintag. Socker dvs. fruktsocker finns i frukten som tas vid mellis. Kaviar och mjölk är det enda som innehåller kolhydrater, om jag inte är helt ute och cyklar nu?
Äter jag för mycket fett till frukost? Tänker på det här med insulinnivån. För mycket fett = försämrad insulinkänslighet.
Jag tänkte köra detta träningsupplägg och kost (byter ut kycklingfilé mot lövbiff, kassler osv. för variation såklart) i 4 veckor och utvärdera resultatet därefter. Men redan efter en vecka så inser jag att jag kanske går ner lite mer än väntat, att jag loosar mycket vätska vill säga, men lite fett också (OCH muskler då tyvärr). Men jag tror på det här, jag vill verkligen gå in extremt för något (som alltid). Och jag har just nu väldigt mycket fritid pga lite jobb och studier. Jag tror jag kommer klara det galant om jag bara peppar mig själv varje dag, tänker på mitt mål och resultatet av mitt välbefinnande.
Hur tror ni att mina muskler kommer se ut efter denna kost och kondition- & styrketräning? Jävligt nedbrutna eller kommer proteinupptaget hjälpa till att bygga lite i samband med dessa kombinationer av kost och träning?
Tack på förhand!
26 oktober, 2010 at 03:28 #64104Anonym anvandareMember26 oktober, 2010 at 11:22 #435666Anonym anvandareMemberIngen som har lust att svara? Skrev jag så svårbegripligt och puckat eller?
26 oktober, 2010 at 11:37 #435667Anonym anvandareMemberInte alls, men du skrev inlägget mitt i natten och det är bara förmiddag än – din tråd har bara haft ett fåtal visningar, varav flertalet är du och moderatorer. Nästan ingen har läst den än, helt enkelt.
26 oktober, 2010 at 11:43 #435668Anonym anvandareMemberBara som en snabb kommentar, har inte hunnit se över hela din text än, men att tappa 7 kg fett på 7 veckor då du väger 65kg känns inte riktigt rimligt. Tappa 7 kg i vikt totalt är även det ganska mycket på denna korta tid, att all viktförlust är fett ser jag som osannolikt. En så kraftig viktnedgång kommer säkert leda till vissa hormonella rubbningar och det lär inte vara särskilt roligt i övrigt heller
26 oktober, 2010 at 11:50 #435669Anonym anvandareMemberVarför skulle 2 ägg vara för mkt fett till frukost?
Personligen skulle jag inte palla 8 pass i veckan och äta var tredje timme, men det av gör du själv om det passar dig.Denna mening fattar jag inte alls:
”Jag tror jag kommer klara det galant om jag bara peppar mig själv varje dag, tänker på mitt mål och resultatet av mitt välbefinnande. ”
Vad är resultatet av ditt välbefinnande?
Förlåt men jag får maniska vibbar av dig. Du körde 6-11 kondispass i veckan. jag skall verkligen inte döma dig, men är du inte elitidrottare kan jag tycka det är väl mycket. Likaså denna hets inför julbordet. (Eller de facto att du inte fattar varför du inte får svar från klockan halv fyra på natten till 11 på morgonen.26 oktober, 2010 at 11:52 #435670Anonym anvandareMemberHåller med Mccarlsson.
Var realistiskt. 2-3 kilo skulle vara mer ”normalt” med ändrad kost samt motion där 2-3 kilo är mer lr mindre vätska å lite fett.. men 7 kilo fett? …
26 oktober, 2010 at 11:54 #435671Anonym anvandareMemberFörutom det ovan säger om att 7kilo kanske är lite orimligt, tycker det jag det ser ganska bra ut kostmässigt. Ser absolut inte ut att vara för mycket fett. Enda fettet är ju ifrån äggen? Skulle kunna öka fettet lite om du vill.
Det där med att äta var 3e timme för att motverka svajigt blodsocker tror jag inte mycket på, någon mer kunnig får dock säga mer om det. Men om du inte har en sjukdom ska du inte behöva oroa dig över det, vill du äta mindre ofta och lite större portioner så går det såklart bra.
Väga maten är inget måste såklart, för mig skulle det aldrig funka med dieten utan våg. Man lär sig med tiden hur mycket allt innehåller, men de flesta har en förmåga att överskatta/underskatta hur mycket man får i sig, så personligen tycker jag att våg är ett måste under diet.
Det optimala är väll att lägga cardio på styrketräningsfria dagar, för att inte påverka återhämtning negativt. Men vill man ha sina vilodagar fria så funkar det bäst som du lagt upp det.
Till mellanmålet hade jag nog skippat två bananer och hellre kört äpplena, eller kanske ett äpple med keso eller ägg.
Håll proteintaget högt, kör tung styrketräning så bör du inte tappa allt för mycket muskler. Men det ser ut att vara väldigt mycket träning, med risk för överträning.
Finns säkert andra som kan ge fler och bättre råd.Lycka till.
26 oktober, 2010 at 14:57 #435672Anonym anvandareMemberIndec wrote:Varför skulle 2 ägg vara för mkt fett till frukost?
Personligen skulle jag inte palla 8 pass i veckan och äta var tredje timme, men det av gör du själv om det passar dig.Denna mening fattar jag inte alls:
”Jag tror jag kommer klara det galant om jag bara peppar mig själv varje dag, tänker på mitt mål och resultatet av mitt välbefinnande. ”
Vad är resultatet av ditt välbefinnande?
Förlåt men jag får maniska vibbar av dig. Du körde 6-11 kondispass i veckan. jag skall verkligen inte döma dig, men är du inte elitidrottare kan jag tycka det är väl mycket. Likaså denna hets inför julbordet. (Eller de facto att du inte fattar varför du inte får svar från klockan halv fyra på natten till 11 på morgonen.Jag har tiden och intresset, så 2 träningspass per dag under 4 dagar per vecka känns kanon! :emo-thumb
Jo, när jag har uppnått mitt mål, så kommer mitt välbefinnande bli bättre. Då menar jag bättre hy, (har erfarenhet att den känns fräschare och är snyggare när jag tränar mer). Ett gladare humör och vilja till det mesta och bättre sexlust. Nu vet du vad jag menar med välbefinnande.
Du behöver inte få maniska vibbar av mig. Jag är en jättetrevlig, väldigt social och glad tjej av mig. Jag är bara så taggad nu! Och julbordet är ju mitt personliga mål. Att kunna frossa en dag i gott sällskap, efter att jag kämpat i veckor med strikt kost och träning!
26 oktober, 2010 at 15:02 #435673Anonym anvandareMemberGober wrote:Förutom det ovan säger om att 7kilo kanske är lite orimligt, tycker det jag det ser ganska bra ut kostmässigt. Ser absolut inte ut att vara för mycket fett. Enda fettet är ju ifrån äggen? Skulle kunna öka fettet lite om du vill.Det där med att äta var 3e timme för att motverka svajigt blodsocker tror jag inte mycket på, någon mer kunnig får dock säga mer om det. Men om du inte har en sjukdom ska du inte behöva oroa dig över det, vill du äta mindre ofta och lite större portioner så går det såklart bra.
Väga maten är inget måste såklart, för mig skulle det aldrig funka med dieten utan våg. Man lär sig med tiden hur mycket allt innehåller, men de flesta har en förmåga att överskatta/underskatta hur mycket man får i sig, så personligen tycker jag att våg är ett måste under diet.
Det optimala är väll att lägga cardio på styrketräningsfria dagar, för att inte påverka återhämtning negativt. Men vill man ha sina vilodagar fria så funkar det bäst som du lagt upp det.
Till mellanmålet hade jag nog skippat två bananer och hellre kört äpplena, eller kanske ett äpple med keso eller ägg.
Håll proteintaget högt, kör tung styrketräning så bör du inte tappa allt för mycket muskler. Men det ser ut att vara väldigt mycket träning, med risk för överträning.
Finns säkert andra som kan ge fler och bättre råd.Lycka till.
Vet du vad jag gör? Jag slänger in en avokado istället för frukt. Är inte så förtjust i sötsaker (som frukt.. :p), tycker till och med att min jordgubbsproteinshake är för söt. Så fetaost till lunchen med kyckling och sallad eller vad det blir, avokado till mellanmål osv, eller kanske tonfisk där. Jag kommer nog på något per måltid, har rätt bra fantasi. Vill inte äta exakt samma kost i flera veckor, det blir för mig för tråkigt. Jag kör alltid riktigt tung styrketräning, förstår inte varför många andra tjejer inte gör det.
Märker jag av att jag blir alldeles för orkeslös, övertränad. Så kommer jag ändra i min träning per vecka, vi snackar ju om mitt egna bästa. Och då måste jag ju lyssna på min kropp! Tack raring.
26 oktober, 2010 at 15:04 #435674Anonym anvandareMemberpartyg wrote:Håller med Mccarlsson.Var realistiskt. 2-3 kilo skulle vara mer ”normalt” med ändrad kost samt motion där 2-3 kilo är mer lr mindre vätska å lite fett.. men 7 kilo fett? …
Jag ska inte haka upp mig på vågen, det har jag aldrig gjort. När jag känner att min spegelbild blir ”WOOW, OH MY GOD” och mina mått, mätta med måttband känns trevliga så blir jag nog nöjd. Har aldrig låtit en siffra på vågen styra mitt liv, men det vore coolt om jag klarade 7 kg på 7 veckor, vi får se. :whistle:
26 oktober, 2010 at 16:20 #435675Anonym anvandareMemberOch julbordet är ju mitt personliga mål. Att kunna frossa en dag i gott sällskap, efter att jag kämpat i veckor med strikt kost och träning!
då kommer du vara på ruta 1 igen. lycka till !
26 oktober, 2010 at 16:40 #435676Anonym anvandareMemberpartyg wrote:Och julbordet är ju mitt personliga mål. Att kunna frossa en dag i gott sällskap, efter att jag kämpat i veckor med strikt kost och träning!
Varför skulle hon vara det? om hon inte äter en hel gris, med tillbehör ser jag inte hur en dags frossa skulle förstöra en 7veckors diet/träning period.
26 oktober, 2010 at 17:01 #435677Anonym anvandareMemberpartyg wrote:Och julbordet är ju mitt personliga mål. Att kunna frossa en dag i gott sällskap, efter att jag kämpat i veckor med strikt kost och träning!
Julafton är den dagen då jag kommer att unna mig julbordets läckerheter. Du får tycka vad du vill, men jag har satt upp mitt mål och det ska jag hålla. På julafton kan jag unna mig pralinchoklad, lussekatter, köttbullar, skinka och sill med gott samvete. Jag måste ju ha något att se fram emot. Sköter jag detta upplägg strikt i ca. 7 veckor och därefter så ska jag nog kunna unna mig på självaste julafton!
Jag är ingen maskin, jag är en sund människa med passion för livets goda och på julafton äter jag precis vad jag vill, men inte så att jag äter som en gris. Min magsäck kommer nog inte klara så mycket fett och socker och energi efter denna diet ändå, så oroa dig inte. För mig handlar livet också om att njuta!! Och efter att ha kämpat mig igenom 7 veckors hård träning och diet så ska jag verkligen känna hur goda lussekatter, köttbullar osv är. Det är JAG värd!!
27 oktober, 2010 at 08:43 #435678Anonym anvandareMemberVarför skulle en dags frosseri rasera en 7 veckors diet? Vad är målet efter julafton då? Skall du sluta träna helt då? Om du legat på kaloriunderskott i 7 veckor, även om du inte gått ner dina 7 kilo och sedan frossar en dag och efter det fortsätter med din diet lär det ju knappt märkas på vågen ändå.
Hela upplägget just med mål och anledningen låter som någon sa lite maniskt. En dag påverkar inte så mycket. Jag har en dag i veckan jag äter vad jag vill i stort sett, samt 6 dagar då jag sköter mig.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.