sömn viktig vid deff?

Home Forums Deff och fettminskning sömn viktig vid deff?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Satt nämligen i en het diskussion med en polare angående deffning, Han påstod sig börja deff, och jag påstod att han inte gjort det. Kvälls tid smaskar han massvis med mackor och annat(dock inte godis men mkt kolhydrater). Men frågan jag vill ha svar på. Min polare går typ o lägger sig någon gång mellan 24-05 på natten vilket jag sa kommer påverka hans deff. Han påstår att det inte spelar någon roll om man har regelbunden sömn varje natt, att det viktiga är att man sover sina 7-9 timmar per dag bara?

Jag har blivit lärd att man vid träning/viktminskning får bästa resultat om man sover tidigt på kvällen och går upp tidigt, ex somna vid 22 och vakna vid 07.00

vad stämmer? och vad påverkar viktminskning mest?

tack på förhand:)

varför skulle kroppen veta vad klockan är? dock så kanske det är bra att ha en regelbunden vana det har jag ingen aning om, men just själva klockslaget låter ju bara fånigt och ologiskt.

okej, hade nämligen en gammalfotbolltränare som sa att det var viktigt:P men får gärna svar av ngn kunnig ? =)

Kroppen kan faktiskt klockan. Vissa hormoner, som kortisol, utsöndras på ett sätt så du borde sova kring 22-tiden. Dessutom är det högre kvalitet på sömnen innan midnatt än efter.

Dålig sömn försämrar insulin- och ghrelinkänsligheten (= du har lättare för att lagra in och är dessutom hungrigare), utöver att ditt blodsocker kommer vara lite förhöjt. Det är en mild form av stress, helt enkelt, som man ju vet är en bidragande faktor till bukfetma.

Det är bra att din kompis sover 7-9 timmar per natt, men det är inte helt optimalt att lägga sig så sent.

okej men till frågan, påverkar det viktminskningen någonting? lr spelar det ingen roll?

Fick dock litet svar där du skriver att man får bättre kvalitet på sömnen innan klockan tolv.

taackar :)

kolan77 wrote:
    okej men till frågan, påverkar det viktminskningen någonting? lr spelar det ingen roll?

Det beror på. Om man märker att viktminskningen stannar av och man lever ett stressigt liv och/eller sover dåligt, så är det något att justera först och främst:

mikaelj wrote:
    Dålig sömn försämrar insulin- och ghrelinkänsligheten (= du har lättare för att lagra in och är dessutom hungrigare)

(lagra in fett skulle det stå ovan)

mikaelj wrote:
    Kroppen kan faktiskt klockan.

Vilket jag inte riktigt kan förstå. Eftersom mycket elektriskt ljus inte tycks ha samma effekt som solljus verkar det ju inte som om det är ljusmängden som styr den inre klockan. Men vad kan det då vara? Ett sjätte sinne? Psykosomati?

henkebenke wrote:
    Vilket jag inte riktigt kan förstå. Eftersom mycket elektriskt ljus inte tycks ha samma effekt som solljus verkar det ju inte som om det är ljusmängden som styr den inre klockan. Men vad kan det då vara? Ett sjätte sinne? Psykosomati?

Men så är det. Kolla upp kortisolspegelen, t.ex.

Att ”elektriskt ljus” inte påverkar dygnsrytmen beror säkert på att det inte är en fullfrekvenslampa.

Klart sömnen spelar roll, kortisolnivåer blir väl förhöjda med kass dygnsrytm och sömn, och medför till ökad hunger.

Kroppens ’hormonsystem’ kan klockan, och trotsar du den, så kan du räkna med att den slår tillbaka – bakslag.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.