Home › Forums › Deff och fettminskning › Sund stabil kosthållning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 november, 2011 at 17:54 #51595Anonym anvandareMember15 november, 2011 at 17:54 #125037Anonym anvandareMember
Hej
Jag söker nu lite skamset hjälp av er efter att ha insett att jag verkligen inte får något bukt på mitt problem. Jag vore oerhört tacksam om jag fick någon form av tips eller om en permanent lösning vore möjlig skulle jag vara evigt tacksam, det betyder mycket för mig.
Jag har tränat seriöst i ungefär tre års tid med goda resultat och fått ett gediget intresse för att lära mig så mycket som möjligt kring styrketräning, kosthållning och dess påverkan på kroppen. Jag anser mig faktiskt kunna bra mycket och betraktas av min omgivning som duktig inom ämnet. Så teorimässigt är jag mer än tillräckligt medveten för att klara mig gott, och i de flesta fall lyckas jag även lyckas överföra detta i praktiken.
Träningsmässigt har jag inga problem alls faktiskt, tack och lov. Jag tycker verkligen om att styrketräna och tar aldrig några särskilda avbrott. Jag tycker det är kul och inte alls särskilt besvärligt, tråkigt eller jobbigt. Jag kompletterar min styrketræning med långpromenader på fastande mage, och jag älskar verkligen dessa och försöker klæmma in ett par per vecka, plus-minus beroende på tid och möjlighet. Mina långpromenader är givande både psykiskt och fysiskt, och får mig som oftast att må väldigt bra. Så kort sagt har jag ett gymschema uppdelat på fyra pass i veckan men strävar mot att kunna korta ner det till tre dagar i veckan allt efter tiden, och promenader så ofta det går med c:a 1-4 per vecka. Jag får bra resultat på gymmet, jag har inga problem med att bygga muskler och jag blir starkare, allting där fungerar helt enkelt.
Kostmässigt har jag fastnat för periodisk fasta, då jag anser att det är mycket lämpligt och smidigt sätt att kunna leva någorlunda normalt utan att sticka ut allt för mycket med annorlunda kost vid sociala sammanhang osv. Jag planerar alltid vad jag ska äta och jag lagar mycket mat när jag väl lagar och portionerar det i matlådor 1-2 gånger i veckan, med utrymme för lite spontanitet kring helgen. Jag försöker alltid att hålla ett relativt högt proteinintag, jag äter regelbundet kolhydrater efter gympassen, medan jag i övrig tid försöker hålla mig ifrån kolhydrater i måltiderna med anledning av att jag på ett eller annat sätt lyckas få i mig rikligt med det ändå. Allt unnande, utsvävningar och goda säker brukar av någon märklig grund nästan uteslutande vara kolhydratkällor. Fett försöker jag se till att äta lite mer utav på vilodagar. Majoriteten av min kost brukar bestå utav, kycklingfile, köttfärs, brocooli, grönsaksblandningar och ägg, enkelt lagade basvaror och egentligen aldrig några speciella maträtter ala köttfärssås och spaghetti.
Mitt mål och även mitt problem är att vill minska några kilon, jag vill bli lite mer rippad, i princip jämt. Jag är vältränad och inte särskilt fet alls och har väl egentligen aldrig varit. Men jag har inte heller någonsin lyckats hamna in i en riktig toppform, utan de gånger jag närmat mig har jag fallit pladdask när jag börjar kunna skymta en mållinje. Mitt stora problem är att jag är allt eller inget, jag planerar i återkommande perioder hela tiden att deffa ner mig lite och kör stenhårt alltifrån som oftast i tre dagar till tre veckor, innan jag kraschar, överäter i helt brutala mängder av godis, sötsaker, snabba kolhydrater och allmän skitkost till illamående, innan jag känner att begäret är mättat. Jag kan inte ta lite godis eller en bulle, eller en kebab när jag väl brutit matlådsmönstret och de välplanerade måltiderna. Utan när jag tummar på reglerna så sluter det med flera kg utav denna skit. Min självkänsla, stolthet faller i bitar och jag känner mig totalt värdelös som tappat kontrollen och inte kan upprätthålla min sunda och planerade kost. Så mitt liv har sedan jag började træna i princip regelbundet pendlat mellan överätning och koloriunderskott. Vilket gör att min vikt pendlare en del men ökar sakta, min fettmängd hålls på ungefär samma nivå och jag får en ökad muskeltillväxt. Vad jag vill ha hjälp med är en sund kosthållning där jag kan nå en lägre fetthalt för att där kunna leva lite stabilare utan hemska utspel, där jag kan leva normalt och nyttigt till vardags men kunna ta mig lite gott ibland utan att det för den saken skull ska spåra ur totalt.
Vad som har hänt med tiden är att dessa olika faser har tagit sig i allt mer och mer extrem form, vilket skrämmer mig riktigt ordentligt. Jag blir mer och mer målmedveten, mer och mer besatt och tenderar att stundtals närma sig sjuklig karaktär. Jag kör för hårt, tappar motivation och får enormt sötsug och skiter i allt för att sedan börja om igen och köra ännu hårdare som kompensation. Stabil viktnedgång och sundare kostinställning skulle nog vara lösningen, men hur?
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, detta är något fruktansvärt energikrävande för mig med en oerhörd ångest medförd som jag verkligen vill få bukt på. Tack på förhand!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.