Syftet med ätardag?

Home Forums Deff och fettminskning Syftet med ätardag?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 58 total)
  • Author

Jag vet att jag har läst olika diskussioner i ämnet förrut men har då inte haft nått intresse för det.. Nu kör jag en ”testdiet” och hade ätardag i lördas… lite blandade känslor från att ha gått och vart sugen på ALLT.. men sedan när ”dagen” va där. kändes de inte alls lika bra och gått som jag tänkt..:yikes:

Ja som rubriken, finns de något mer syfte med ätardagar än att de är gått med mat?

För att man ska orka fortsätta dieten utan fuskäta.

Snöret wrote:
    Jag vet att jag har läst olika diskussioner i ämnet förrut men har då inte haft nått intresse för det.. Nu kör jag en ”testdiet” och hade ätardag i lördas… lite blandade känslor från att ha gått och vart sugen på ALLT.. men sedan när ”dagen” va där. kändes de inte alls lika bra och gått som jag tänkt..:yikes:

Ja som rubriken, finns de något mer syfte med ätardagar än att de är gått med mat?

Jag vet inte. Men jag hade lördagar som den dag jag kunde unna mig i princip vad jag ville. Men efter att insett att det inte riktigt funkar (för mig!) så sket jag i det och äter när jag är sugen. Vissa lördagar är man helt enkelt inte sugen överhuvudtaget, och att äta för att äta är väl kanske inte lika gott som att äta när man VILL äta och är sugen på nåt som inte är speciellt nyttigt. Nu kan det gå lääänge, kanske 2 veckor utan att jag blir sugen på nåt som godis, glaass eller choklad eller liknande. Sen blir jag det, så äter jag ganska små möängder och blir nöjd på det, och ofta är det i socialt syte också.

För att göra din diet ännu längre !

Upp till 400kcal från kolhydrater skall det ha positiv effekt rent fysiskt, annars handlar det bara om psykologiska faktorn i stort.

Ätardagen har en social funktion då man missar många måltider med sin familj, vänner etc. Där man kan äta samma mat som resten av familjen och sina vänner utan att bära med sig egna matlådor. Det fungerar även som en liten morot och belöning under en rätt avhållsam diet om man inte har extrema kockfärdigheter eller väldigt lätt för att bli av med överflödigt underhudsfett. Det blir lite av en psykologisk belöning som ger en kraft att fortsätta en ny veckas hårt dietande för de flesta. Personligen tycker jag mina ”ätardagar” fyller på mina glykogendepåer rätt bra och ger min träning dagen efter en liten extra kick!

Bra poäng Biffen, känner igen mig och då senast från tidigare idag när jag var och fikade med vänner nationaldagen till ära. (loka och svart kaffe)
    Övriga tog en öl i solen men det kändes trevligt att bara kunna sitta med och känna sig normal för ett slag, annars blir saker och ting lätt ganska inrutat.

Albin wrote:
    Bra poäng Biffen, känner igen mig och då senast från tidigare idag när jag var och fikade med vänner nationaldagen till ära. (loka och svart kaffe)
    Övriga tog en öl i solen men det kändes trevligt att bara kunna sitta med och känna sig normal för ett slag, annars blir saker och ting lätt ganska inrutat.

Sådana här saker är oerhört viktiga för mig för att orka dieta länge. Man kan ha så trevligt när man dietar bara man planerar lite. Jag har följt med ut ett par gånger och hållt mig till loka/kaffe/pepsi max och haft riktigt trevligt. Sommaren är ju riktigt skön för då kan man ju hänga med och grilla någon skön köttbit. Slappna av lite men ändå inte gå helt utanför dietramarna.

Jag blev tvungen att sluta med grisätardagar då det förstörde mer än vad det gav. Nu brukar jag äta en godare måltid och kanske en liten efterätt någon gång ibland. Planerar aldrig in det dock, tar det då jag känner att jag behöver det.

Det ska ju uppreglera förbrännigen också som sänks när man är på underskott av kalorier.. sen den psykologiska biten är ju väldigt viktig. Jag kan dock tycka att det är skönt att inte ha ätardagar/måltider ibland för det först mitt ”flow” lite grann.. :p

Gott, kul, man blir fysiskt laddad och man har något att se fram emot.

Albin wrote:
    Upp till 400kcal från kolhydrater skall det ha positiv effekt rent fysiskt, annars handlar det bara om psykologiska faktorn i stort.

Tack för svar, den psykologiska biten hänger jag med på.. Undrade messt om de hade något positivt den fysiska delen :O) och de har de alltså då?

Snöret wrote:

Förtydliga ätardagen. Det finns ingen mall för hur en sån ser ut så vi har ju ingen aning om hur/vad du åt.

biffen669 wrote:
    Ätardagen har en social funktion då man missar många måltider med sin familj, vänner etc.

Ändå verkar det för väldigt många betyda att man i stort sett sitter ensam och tokäter allt man kommer över för att dagarna efter i ensamhet kompensera för det.

Jag menade inte att jag ville få min egen ätardag granskad, jag undrade bara om de fanns nått mer syfte att ha en ätardag, förutom att mat är gott och de kan va bra psykiskt att ha de.. hänger du med?

Läskkille101 wrote:
    Det ska ju uppreglera förbrännigen också som sänks när man är på underskott av kalorier.. sen den psykologiska biten är ju väldigt viktig. Jag kan dock tycka att det är skönt att inte ha ätardagar/måltider ibland för det först mitt ”flow” lite grann.. :p

När det gäller att kompensera för de negativa aspekterna under dieten (bla sänkta leptin och testosteronnivåer) så kommer knappast en ätardag göra någon nytta. Antagligen behövs längre tid för att se någon effekt, 3-5 dagar..

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 58 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.