Home › Forums › Deff och fettminskning › Syftet med ätardag?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 juni, 2010 at 14:15 #432892Anonym anvandareMemberMattis wrote:Ja skrev inte ”gillar ätardagar” för det gör alla människor, jag syftade till behovet av ätardagar.
Nej, jag är inte psykolog…Du äter periodvis alldeles för mycket och känner då en drift att äta som inte motsvarar kroppens verkliga behov av näring. – kallas hetsätning.
Ok, om vi ska hårdra det. Vi som har behov av att ha ätardagar i en långvarig diet tex inför tävling. Klassifieras alltså som sjuka enligt dig? Vilken form av hetsätning anser du detta vara av då att ha behov av en ”ätardag” i veckan?
*Anorexia nervosa
*Bulimi nervosaFast det är en uppenbart planerad dag/tillfälle under väl rutinerade former utan att någon kognitiv beteendeterapi skulle behövas under eller efter denna ”ätardag” som enligt Dig skulle falla under ”ätstörning”. Jag råder dig bättre läsa på om ätstörningar innan du påpekar att det är en sjukdom att vara av behov av ”ätardagar” samt föra TS under falska premisser av att hon skulle vara ”sjuk” eller lida av hetsätning om TS nu skulle vara i behov av ”ätardagar” under en diet. Som istället kan leda till ätstörningar då det uppkommer ett extremt kontrollbehov av sitt dagliga näringsintag som i sin tur leder till en förvriden syn på sin kropp etc:nono:.
Samt som jag förstod så har du egna barn precis som jag. Förmodligen brukar de flesta föräldrar låta sina barn äta lördagsgodis en gång i veckan. Förmodar att Du ej gör det då det skulle utmynnas i en ätstörning hos dina barn? Personligen köper jag helst inte godis till mitt barn men hans moder har tyvärr vant honom vid detta och svårt att vänja av honom det nu…
[/b]9 juni, 2010 at 23:13 #432893Anonym anvandareMemberJag har nu deffat i över tio veckor och det har gått bra. I början gick jag hela tiden ner mina 0.5 kg i veckan som planerat. Men sen blev jag för jävla sugen på godis och började äta detta samt onyttigare mat på lördagar.
Detta bromsade upp allt totalt, Ligger på kaloriunderskott hela veckorna men äter onyttigt under lördagen. Då går det typ jämt ut, kanske går ner nåt hg i veckan….Suck10 juni, 2010 at 00:24 #432894Anonym anvandareMember86JW86 wrote:Jag har nu deffat i över tio veckor och det har gått bra. I början gick jag hela tiden ner mina 0.5 kg i veckan som planerat. Men sen blev jag för jävla sugen på godis och började äta detta samt onyttigare mat på lördagar.
Detta bromsade upp allt totalt, Ligger på kaloriunderskott hela veckorna men äter onyttigt under lördagen. Då går det typ jämt ut, kanske går ner nåt hg i veckan….SuckOm vi säger att ditt dagsbehov hamnar på 2500 kcal per dag och så ligger du på cirka 500 kcal’s underskott per dag. Det blir alltså 500×6=3000 kcal. Det betyder alltså att du under lördagar trycker i dig cirka 5500 kcal? Hur onyttigt äter du i jämförelse?
10 juni, 2010 at 05:40 #432895Anonym anvandareMember86JW86 wrote:Jag har nu deffat i över tio veckor och det har gått bra. I början gick jag hela tiden ner mina 0.5 kg i veckan som planerat. Men sen blev jag för jävla sugen på godis och började äta detta samt onyttigare mat på lördagar.
Detta bromsade upp allt totalt, Ligger på kaloriunderskott hela veckorna men äter onyttigt under lördagen. Då går det typ jämt ut, kanske går ner nåt hg i veckan….SuckOch för mig är det tvärtom!
Ca 5-600 kcal underskott sön-fre. På lördag upp emot + 10 000 kcal och på söndagen och måndagen bättre tryck än resten av veckan. Vikten ca 0,5 kg ner (fett) / vecka.
Totalt äter jag ca 1000 kcal i överskott på veckobasis.
Men likväl går jag ner i fettvikt.
Tror faktiskt att mycket av det jag äter på lördagen hamnar i WC.
Men gott är det och jag skulle aldrig byta bort mina ”Treat-days” mot några futtiga måltider /vecka där man unnar sig lite. Nej! Av eller på10 juni, 2010 at 06:26 #432896Anonym anvandareMemberMorwen wrote:Och för mig är det tvärtom!
På lördag upp emot + 10 000 kcal och på söndagen och måndagen bättre tryck än resten av veckan.Vad äter du egentligen på dina ätardagar?
10 juni, 2010 at 08:51 #432897Anonym anvandareMemberbiffen669 wrote:Ok, om vi ska hårdra det. Vi som har behov av att ha ätardagar i en långvarig diet tex inför tävling. Klassifieras alltså som sjuka enligt dig? Vilken form av hetsätning anser du detta vara av då att ha behov av en ”ätardag” i veckan?*Anorexia nervosa
*Bulimi nervosa
Varför utesluter du den tredje klassificerade ätstörningen? BES, alltså binge eating syndrome? Hetsätning är en medicinskt etablöerad ätstörning även det.
Men ofta ser jag mångas ätardagar som bulimi, dvs hetsätning följt av kompensation. Det finns en myt om att bulimi enbart gäller kräkningar men det är fel.
Jag säger inte att det gäller alla men mångas ätardagsbeteenden är definitivt osunda. Jag tror inte det gäller dig och Morwen.
10 juni, 2010 at 09:52 #432898Anonym anvandareMemberJakobMinell wrote:Om vi säger att ditt dagsbehov hamnar på 2500 kcal per dag och så ligger du på cirka 500 kcal’s underskott per dag. Det blir alltså 500×6=3000 kcal. Det betyder alltså att du under lördagar trycker i dig cirka 5500 kcal? Hur onyttigt äter du i jämförelse?har ätit 2500 kcal om dagen men har nu gått ner till 2200 då jag stannat av i nedgång. Nja på lördagen äter jag väll kanske youghurt å juice till frukost med vitt grekiskt bröd. Alltså lite vanligare mat men som nu för mig är rena lyxmaten. Sen kanske en pizza. Godiset är ju det värsta, det stoppar man ju i sig en del. Säg två påsar ahlgrens bilar… har blivit lite på fredagen också det sista tre veckorna ioförsig:)
10 juni, 2010 at 10:45 #432899Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Varför utesluter du den tredje klassificerade ätstörningen? BES, alltså binge eating syndrome? Hetsätning är en medicinskt etablöerad ätstörning även det.Men ofta ser jag mångas ätardagar som bulimi, dvs hetsätning följt av kompensation. Det finns en myt om att bulimi enbart gäller kräkningar men det är fel.
Jag säger inte att det gäller alla men mångas ätardagsbeteenden är definitivt osunda. Jag tror inte det gäller dig och Morwen.
Ja i de fallen kan man börja fundera på hur sund ätardagen har varit, börjar man tänka i kompensationsbanor dagen efter samt avviker från dieten genom att svälta sig söndag efter lördagens ätardag exempelvis borde man se över sina ätardagar lite och kanske skriva ett schema på vad man unnar sig och inte.
Alternativ är att äta en ”fuskmåltid” på lördag kväll eller helt hoppa över ätardagen om man känner att man klarar det bättre.10 juni, 2010 at 15:21 #432900Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Varför utesluter du den tredje klassificerade ätstörningen? BES, alltså binge eating syndrome? Hetsätning är en medicinskt etablöerad ätstörning även det.Men ofta ser jag mångas ätardagar som bulimi, dvs hetsätning följt av kompensation. Det finns en myt om att bulimi enbart gäller kräkningar men det är fel.
My bad! Jag var på väg att lägga in den också. Men var lite frustrerad över Mattis fortsatta försvar över sitt uttalande så det blev ett litet hastigt svar….:o!
Jag är mycket väl insatt hur infekterad dessa sporter som vi utövar är av alla möjliga varianter av matfobier. Trots allt varit i den nu i 18 år. Både coachat, tävlat och haft flickvänner med dessa problem. I många fall är det i tyvärr riskzonen för vad kan anses vara sunt. Men å andra sidan är elit-tävlandes inte särskilt sunt på många punkter.
Märkligt nog har inte Matti svarat på mina påståenden eller frågor. Samt jag ställer mig frågandes över hans uttalande om att borde lägga ner en diet om man inte klarade sig utan ätardagar under dieten. Då skull vi inte har många tävlandes på scen…..
Personligen skulle jag kunna klara mig fint utan ätardagar. Jag äter ändå bara mat under mina ätardagar samt jag har inga problem med att laga god dietmat heller om det skulle behövas. Men jag tycker om mina ätardagar oavsett vilken funktion den nu fyller för mig….Eller inte fyller!
Jag är är dock nyfiken hur du skulle lägga upp eventuella tävlingsdieter Herr Vedder? Jag har mina upplägg, teorier och erfarenheter vad som fungerar men alltid hungrig efter mer kunskap. Detta är inom ditt område så väldigt intressant vad din expertis säger om tävlingsdieter. Jag skulle faktiskt kunna lägga min tävlingsdiet i år i dina händer och se vilka resultat det skulle ge:emo-thumb!
10 juni, 2010 at 15:37 #432901Anonym anvandareMemberbiffen669 wrote:Detta är inom ditt område så väldigt intressant vad din expertis säger om tävlingsdieter.Jag skulle inte kalla bodybuilding ”mitt område”
Men visst har även jag mina teorier. Angående ätardagar ser jag det enbart som något bra om man hanterar det som du. Men det startas ofta trådar där folk verkar tro att det per automatik behövs och många har en felaktig tro på vad det egentligen ger.
Och så har vi som sagt det otroligt varierande beteendet och tänket kring själva ätandet. Så du och jag håller nog med varandra.
10 juni, 2010 at 16:01 #432902Anonym anvandareMemberDet är nog själva ordet, ”ätardag” som får en del att tro att det är den dagen man äter så mycket man orkar av allt man tycker om. Jag ser en ”ätardag” mer som en fri-dag ifrån dieten där man tillåts återgå till ett mer ”normalt” förhållningssätt till mat under en dag. Dvs. inte tacka nej om det bjuds på tårta till fikat på jobbet och kanske gå ut på restaurang på lunchen i stället för att äta matlådan med torsk och keso. Och avsluta dagen med en kall öl eller två på balkongen.
10 juni, 2010 at 16:27 #432903Anonym anvandareMemberJag skulle nästan vilja vända på steken. Ibland tycker jag att det är de andra 6 dagarna som är problemet, inte själva ätardagen.
Av någon outgrundlig anledning trycker de flesta i sig mindre god mat som de annars inte skulle äta. Det är något jag ställer mig frågande till. Är det bara för att de ska gå längtandes och verkligen känna att de ”dietar”?
Själv äter jag hamburgare, pannkakor och annat jag tycker är gott och det under själva dieten. Visst kan jag ta och unna mig saker på tex. en lördag, men jag ser till att inte äta mindre god mat på vardagarna.
10 juni, 2010 at 16:29 #432904Anonym anvandareMemberAndreaz Engström wrote:Jag skulle nästan vilja vända på steken. Ibland tycker jag att det är de andra 6 dagarna som är problemet, inte själva ätardagen.Av någon outgrundlig anledning trycker de flesta i sig mindre god mat som de annars inte skulle äta. Det är något jag ställer mig frågande till. Är det bara för att de ska gå längtandes och verkligen känna att de ”dietar”?
Själv äter jag hamburgare, pannkakor och annat jag tycker är gott och det under själva dieten. Visst kan jag ta och unna mig saker på tex. en lördag, men jag ser till att inte äta mindre god mat på vardagarna.
Håller med, tonfisk och en näve ris till varenda måltid är totalt onödigt. Man kan äta med rätt förhållande mellan makronutrienter och gott i alla fall, lite fantasi, engagemang och inspiration från exempelvis forumet här så funkar till och med hamburgare.
11 juni, 2010 at 09:58 #432905Anonym anvandareMemberbiffen669 wrote:My bad! Jag var på väg att lägga in den också. Men var lite frustrerad över Mattis fortsatta försvar över sitt uttalande så det blev ett litet hastigt svar….:o!Jag är mycket väl insatt hur infekterad dessa sporter som vi utövar är av alla möjliga varianter av matfobier. Trots allt varit i den nu i 18 år. Både coachat, tävlat och haft flickvänner med dessa problem. I många fall är det i tyvärr riskzonen för vad kan anses vara sunt. Men å andra sidan är elit-tävlandes inte särskilt sunt på många punkter.
Märkligt nog har inte Matti svarat på mina påståenden eller frågor. Samt jag ställer mig frågandes över hans uttalande om att borde lägga ner en diet om man inte klarade sig utan ätardagar under dieten. Då skull vi inte har många tävlandes på scen…..
Personligen skulle jag kunna klara mig fint utan ätardagar. Jag äter ändå bara mat under mina ätardagar samt jag har inga problem med att laga god dietmat heller om det skulle behövas. Men jag tycker om mina ätardagar oavsett vilken funktion den nu fyller för mig….Eller inte fyller!
Jag är är dock nyfiken hur du skulle lägga upp eventuella tävlingsdieter Herr Vedder? Jag har mina upplägg, teorier och erfarenheter vad som fungerar men alltid hungrig efter mer kunskap. Detta är inom ditt område så väldigt intressant vad din expertis säger om tävlingsdieter. Jag skulle faktiskt kunna lägga min tävlingsdiet i år i dina händer och se vilka resultat det skulle ge:emo-thumb!
Är inte ute efter att provocera biffen, svarade bara vad jag tycker…
Att dra in mina barn i ämnet är ett lågvattenmärke och att ta lördagsgodis som jämförelse var ett rejält magplask. Då skulle även alla som äter ärtsoppa och pannkaka på torsdagar räknas in i den skaran…!?
Jag förstår inte varför du reagerar så kraftigt på mitt uttalande. Ligger det en hund begraven? De flesta som lider av en sjukdom/störning är oftast inte medvetna om det själva (ta det inte personligen nu). Jag tycker bara det är ett onormalt beteende och det står jag fast vid.
Jag tror de flesta som dietar tycker synd om sig själva och vill gärna framställa det som jobbigt och tufft inför andra och ser ätardagarna som en tröst och belöning till sig själv. Jag körde själv stenhårt i 15 veckor nyss med tuff deff och kondition och intervallpass nästan varje dag och klarade mig bra med 2 ”fuskmåltider” i veckan där jag åt vanlig mat och lade in lite extra kolhydrater som jag fick nytta av.
Såg dessa ”fuskmåltider” mest som en social verksamhet gent emot min familj och barn. Tacos på fredagar är standard har mina barn bestämt. (Kanske oxå en ätstörning liksom lördagsgodis?)Varför har du själv så extrema ätardagar när du säger att du klarar dig utan, mer än att du tycker om dem? Eller dietar du året om så kan jag kanske förstå dig lite…
11 juni, 2010 at 11:47 #432906Anonym anvandareMemberMattis wrote:Är inte ute efter att provocera biffen, svarade bara vad jag tycker…Att dra in mina barn i ämnet är ett lågvattenmärke och att ta lördagsgodis som jämförelse var ett rejält magplask. Då skulle även alla som äter ärtsoppa och pannkaka på torsdagar räknas in i den skaran…!?
Jag förstår inte varför du reagerar så kraftigt på mitt uttalande. Ligger det en hund begraven? De flesta som lider av en sjukdom/störning är oftast inte medvetna om det själva (ta det inte personligen nu). Jag tycker bara det är ett onormalt beteende och det står jag fast vid.
Jag tror de flesta som dietar tycker synd om sig själva och vill gärna framställa det som jobbigt och tufft inför andra och ser ätardagarna som en tröst och belöning till sig själv. Jag körde själv stenhårt i 15 veckor nyss med tuff deff och kondition och intervallpass nästan varje dag och klarade mig bra med 2 ”fuskmåltider” i veckan där jag åt vanlig mat och lade in lite extra kolhydrater som jag fick nytta av.
Såg dessa ”fuskmåltider” mest som en social verksamhet gent emot min familj och barn. Tacos på fredagar är standard har mina barn bestämt. (Kanske oxå en ätstörning liksom lördagsgodis?)Varför har du själv så extrema ätardagar när du säger att du klarar dig utan, mer än att du tycker om dem? Eller dietar du året om så kan jag kanske förstå dig lite…
Varför har vissa så svårt att förstå att det kan vara härligt med några dagars stenhård disciplin, just för disciplinens skull. Och för att få den sköna kontrasten till denna uppoffring så finns den s.k. ätardagen.
Personligen tycker jag det är underbart att ha klara gränser under veckorna och sedan känna motsatsen på lördagen.
Utan vitt finns inte svart utan allt blir en grå sörja.
Jag vill inte kunna/få äta allt i veckorna.
För mig blir helgkänslan dubbel.
Synd att förståelsen och acceptansen för detta som vanligt är låg.
Genast skall några förståsigpåare komma med någon pseudovetenskaplig förklaring vad mitt beteende beror på. Och det utan något konkret kött på benen.
God Dag Yxskaft säger jag till dessa! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.