Home › Forums › Deff och fettminskning › Syftet med ätardag?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 juni, 2010 at 13:34 #432907Anonym anvandareMemberMorwen wrote:Varför har vissa så svårt att förstå att det kan vara härligt med några dagars stenhård disciplin, just för disciplinens skull. Och för att få den sköna kontrasten till denna uppoffring så finns den s.k. ätardagen.
Personligen tycker jag det är underbart att ha klara gränser under veckorna och sedan känna motsatsen på lördagen.
Utan vitt finns inte svart utan allt blir en grå sörja.
Jag vill inte kunna/få äta allt i veckorna.
För mig blir helgkänslan dubbel.
Synd att förståelsen och acceptansen för detta som vanligt är låg.
Genast skall några förståsigpåare komma med någon pseudovetenskaplig förklaring vad mitt beteende beror på. Och det utan något konkret kött på benen.
God Dag Yxskaft säger jag till dessa!+1! Tyvärr associerar många mindre belevade till rena rama Freud-teorierna över allas beteenden. Även inom psykiatrin där minsta avvikelse gentemot den ordinarie värderingen klassificeras som en sjukdom…..Men värderingen i dess substans är oftast personlig och varierar från individ till individ (vilken byggarnörd jag är :nerd:)!
biffen669 wrote:Ok, om vi ska hårdra det. Vi som har behov av att ha ätardagar i en långvarig diet tex inför tävling. Klassifieras alltså som sjuka enligt dig? Vilken form av hetsätning anser du detta vara av då att ha behov av en ”ätardag” i veckan?*Anorexia nervosa
*Bulimi nervosa
*BES (så blir Herr Vedder nöjd)
Matti – Svara gärna på min tidigare fråga då det vore högst intressant eftersom du även citerar en kortfattad prognos utav en av dessa sjukdomar….Jag ska återkomma senare med svar till dig idag när lillen sover.
11 juni, 2010 at 13:47 #432908Anonym anvandareMemberFattar inte varför man ska behöva ha långa utläggningar om varför man har ”ätardagar” egentligen… Man har en ätardag kanske dels för att ha något att se fram emot och dels för att det är gott + att man får i sig lite extra kolhydrater.
Jag tycker att lördagsgodiset är ett bra exempel från Biffen. Varför ger man inte ungarna godis varje dag? Jo, för att det är dåligt och de kan bli tjocka/få problem med tänderna. Men i liten mängd är det Okej så vi ger dom det 1 g/vecka.
Varför ligger man inte på kcal-överskott varje dag när man deffar? Jo, för att det förstör själva deffen. Men någon gång per vecka är ett kcal-överskott helt OK och därför har man en ätardag 1g/vecka.
11 juni, 2010 at 15:01 #432909Anonym anvandareMemberÄt och var glad, några större funderingar kring att unna sig något en gång i veckan behövs inte. Snarare då det blir tveksamt…
11 juni, 2010 at 15:04 #432910Anonym anvandareMemberUtan ätardagar (ej överdrivna sådana) tycker jag att det blir svårare att hålla sig borta från allt man inte tillåter sig själv äta övriga dagar. På så sätt kanske dieten tjänar på att ha en ätardag. Sen är det förjävla gött också!
11 juni, 2010 at 19:20 #432911Anonym anvandareMember”Normalt är ätardagen en dag då man struntar i det vanliga dietandet och äter mer eller på ett annat sätt än vanligt. I samband med en deff sägs det att ätardagar ”chockar” metabolismen och hjälper en att få fart på fettförbränningen. Idén är att man genom att medvetet överäta höjer förbränningen och gör så att det fortsättningsvis blir lättare att förlora mer fettvikt.
Generellt sett bör du försöka få i dig kolhydraterna från stärkelse, glukos, dextros och maltodextrin. Mindre mängder av sukros och fruktos är tillåtna men mängderna bör begränsas till 100 g respektive 50 g. Det innebär att det finns utrymme för en del skräpmat men att du inte kan överdriva intaget.
Ett måttfullt fettintag på runt 40-50 gram är tillåtet och proteinintaget ska vara normalt: runt 2-3 gram per kilo fettfri kroppsvikt. Ätardagen bör påbörjas efter ett intensivt träningspass.”
Vet ej om detta stämmer men jag försöker följa det och tycker det funkar rätt så bra.
2 november, 2010 at 18:52 #432912Anonym anvandareMemberKreh wrote:Gott, kul, man blir fysiskt laddad och man har något att se fram emot.True, det enda jag tänker på när det är 10 min kvar på träningen är min prottedrink
3 november, 2010 at 23:58 #432913Anonym anvandareMemberGör såhär.. Ta en ätardag när det har gått ett tag. T.ex. 2 månader eller något i den stilen. Under den dagen äter du som gör vanligtvis under dieten fast du har ett fuskmål. Det tycker jag duger.
Du har tillräckligt med tid att trycka i dig onyttigheter efter dieten!
7 november, 2010 at 08:52 #432914Anonym anvandareMemberKroppsligt så är ätardagen till för att få kroppen i ”shock” och öka fettförbränningen vad jag har lärt mig. Ladda kroppen typ=)
Psykiskt så är den till för att folk skall stå ut, att man kan härda ut i veckorna med”tråkig” mat och en väldigt osocialmat.
För att på en tex lördag kunna tack ja till vännernas erbjudande om tjejmiddag eller familjens erbjudande om middag mm.Och mår man bra i psyket så mår man även bra kroppsligt så det hänger nog ihop det där.
7 november, 2010 at 10:05 #432915Anonym anvandareMemberBlobas wrote:Kroppsligt så är ätardagen till för att få kroppen i ”shock” och öka fettförbränningen vad jag har lärt mig. Ladda kroppen typ=)Men kära nån, det framgår väl tidigt i tråden att det där bara är en myt.
7 november, 2010 at 10:41 #432916Anonym anvandareMemberJa en chock fick man igår, dock endast i form av upplåst mage och illamående, detta av max 100g godis.Verkar som jag inte tål att trycka i mig massa choklad och socker en gång i veckan längre. Men det är väll kanske lika bra det.
7 november, 2010 at 10:48 #432917Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:lite offtopic, men kan man på något sätt ”chocka” kroppen till ökad förbränning?Rök 500 cigaretter, ta några gram koffein ochj tryck i dig hutlöst med chilipeppar.
7 november, 2010 at 11:17 #432918Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote::nerd:Skämt åsido så borde du ju själv veta svaret på din fråga. Så länge har du väl ändå varit aktiv här och på Kolo att du lärt dig att allt som ger märkbara och kraftiga ökningar på till exempel ämnesomsättnig eller testo är saker som är otillåtna och potentiellt skadliga. Samt att andra, tillåtna och lägre doserade, preparat ger ytterst lite.
7 november, 2010 at 11:28 #432919Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:Jo det är klart, men försöker ju ändå hålla mig uppdateradTro mig, den dagen det inträffar lär du veta det utan att behöva plugga. Det lär ju bli förstasidenyhet i varenda nyhetsprogram och varenda tidning.
Och dessutom är ju den typen av studier inget som har med min utbildning att göra egentligen, det är ju sånt jag läser på egen hand. Folk verkar överskatta utbildning. Eller underskatta egenstudier kanske.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.