Home › Forums › Deff och fettminskning › tonfisk/makrill/kyckling?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 juni, 2008 at 19:39 #63858Anonym anvandareMember1 juni, 2008 at 19:39 #432218Anonym anvandareMember
tja!
nu är det dags att deffa för mig, och eftersom att det är första gången tänkte jag bara fråga några små-saker.
Jag räknade ut att jag ska få i mig ca 1450 kalorier om dagen.
Nu tänkte jag skära ner med riset, pastan, potatisen och brödet till 2-3 portioner/vecka och en halv skiva bröd/dag.
Jag var vegeterian i 4 år, men nu äter jag kött någon gång per vecka.
Keso, grönsaker, bönor och tonfisk har jag nu skaffat ett förråd av.
Men så tänkte jag att jag kanske kan variera tonfisken med makrill i tomatsås eller kyckling?
eller är det för mycket socker i tomatsåsen/mycket fett i kycklingen?
Lax tycker jag mycket om, och även avokado, men är lite smått osäker på om det passar under deff.jag kanske ska lägga till att jag verkligen ÄLSKAR all slags mat och ibland har svårt att bara äta en portion. något tips emot sådant?
Jag är 1.64 lång, väger 65. (såklart mestadels av muskler, då jag vill framhäva dem!)
så, om jag har tillräckligt med viljestyrka (jag tror jag har det) så lägger jag upp någon bild på det färdiga resultatet senare!
Tack för all hjälp! :up:
1 juni, 2008 at 19:42 #432219Anonym anvandareMemberkanske ska lägga till att jag tränar 3-4 gånger per vecka, mellan 1½-2½ timmar, då jag tar 2-3 koffeintabletter och ibland dricker en kombinerad uppvärmnings-återhämtnings-drink, halva före och halva efter träningspasset. innehåller ca 200-300 kalorier.
1 juni, 2008 at 20:08 #432220Anonym anvandareMemberLisabeth wrote:Keso, grönsaker, bönor och tonfisk har jag nu skaffat ett förråd av.
Men så tänkte jag att jag kanske kan variera tonfisken med makrill i tomatsås eller kyckling?Att variera tonfisken med makrill i tomatsås är mycket klokt, tomatsåsen innehåller inte socker. Inte i någon jag sett i alla fall. Och om så vore är det skitsamma för mängden skulle vara extremt liten.
Kyckling är ju hur fettsnålt som helst, lax och makrill däremot är feta fiskar. Och fet fisk är bland det nyttigaste du kan äta.:up:
Hur ser din vardag ut bortsett från träningen? Om du lever ett aktivt liv känns det som det där kaloriintaget kan vara lite väl lågt med tanke på att du givetvis inte är det minsta tjock p ådom där statsen. Ju lägre kroppsfett desto mer förlust av fettfri massa vid stort underskott då kroppen kan frisätta begränsade mängder fettkalorier per kg fettmassa.
1 juni, 2008 at 20:11 #432221Anonym anvandareMemberyay! vad bra, tack för svaret!
då har jag nåt att se fram emot då jag får käka kyckling =]1 juni, 2008 at 20:13 #432222Anonym anvandareMemberLisabeth wrote:yay! vad bra, tack för svaret!
då har jag nåt att se fram emot då jag får käka kyckling =]Klart du får. Du får käka allt. Du får definitivt käka potatis och pasta också, var inte rädd för det. Jag förstår om det kan tänkas ha med mättnad att göra t.ex. Då är det en sak. Men kolhydratskräck är annars obefogat.
Dessutom lade jag till lite i mitt inlägg så läs gärna en gång till.
1 juni, 2008 at 20:24 #432223Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Hur ser din vardag ut bortsett från träningen? Om du lever ett aktivt liv känns det som det där kaloriintaget kan vara lite väl lågt med tanke på att du givetvis inte är det minsta tjock p ådom där statsen. Ju lägre kroppsfett desto mer förlust av fettfri massa vid stort underskott då kroppen kan frisätta begränsade mängder fettkalorier per kg fettmassa.bortsett från träningen är det ganska lungt. jag går några små promenader med min valp (kanske på 20 minuter eftersom att hon snabbt blir trött).
jag har sommarlov och inget jobb, så jag gör inte så mycket.
men det blir minst en 1-timmes promenad varje dag (eller 1 timmes cykling, beroende på väder och så).
ibland gör jag lite poweryoga, stripptease-aerobics och pilates på mina vilodagar (1-2 gånger/två veckor). men det är ju snabbt gjort.måste jag ta mig någonstans så föredrar jag att ta cykeln. men det brukar inte bli mer än 3 mil, då jag väljer bussen.
kanske borde jag lägga till några kalorier?
1 juni, 2008 at 20:29 #432224Anonym anvandareMemberLisabeth wrote:kanske borde jag lägga till några kalorier?Jag tror ju inte du skulle förlora på det i alla fall. För din egen skull hoppas jag ibnte att du planerar en för hård och för lång bantning. Du är ju redan helt normalviktig och för kvinnor är en fettprocent vid 10-12% det lägsta man bör ligga på ur ett hälsoperspektiv.
Din vardag förefaller inte särskilt inaktiv så jag tycker du kan testa att ligga lite högre och se hur det utvecklar sig. Lägg till lite ägg, potatis och råris i kosten och ligg på 2000kcal kanske.
1 juni, 2008 at 20:57 #432225Anonym anvandareMembernej det gör jag inte, vill ju bara skryta med musklerna
men jag ligger på ca 2000 kalorier om dagen vanligtvis, tycker nästan det låter mycket
jag är en sådan som går upp i vikt av minsta grej om jag inte passar mig. men jag får pröva mig fram!1 juni, 2008 at 23:10 #432226Anonym anvandareMemberJag tycker spontant att den kalorinivå du tänkt att ligga på låter orimiligt låg.
Är du säker på att du ligger i energibalans på 2000 kcal? Om jag var du skulle jag öka kalorimängden och istället låta dieten ta en smula längre tid. Ett alltför lågt energiintag kommer att göra dig alltmänt trött, dåsig och seg. Inte roligt alls (been there, done that!).
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.