Home › Forums › Deff och fettminskning › Träningsupplägg?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 augusti, 2009 at 18:21 #61842Anonym anvandareMember25 augusti, 2009 at 18:21 #395943Anonym anvandareMember
Är en 27årig kille. Har tränat sporadiskt förut men flera år sedan jag tränade något vidare seriöst. Är hyfsat överviktig och starkt sugen på att börja träna. Men är kluven över hur jag ska börja med det hela. Styreträning är ju det roliga men jag hade verkligen behövt förbränna bort en tio-femton kilo fett också.
Är det bäst att börja med en regelrätt deff eller man borde kanske koncentrera sig på viktminskning först för att sedan bygga några månader senare?
Vill gärna ha tips på träningsupplägg för deff och liknande också.Längd: 180
Vikt: 10525 augusti, 2009 at 19:18 #395944Anonym anvandareMemberDe rekommenderas ju att antingen deffa eller bygga , alltså en sak i taget , men vad jag har läst så kan du Bygg och deffa samtidigt om du är överviktigt vilket du är? Och att du är nybörjare? Så tror nog att du kunde börja med att fokusera på båda.
25 augusti, 2009 at 19:46 #395945Anonym anvandareMemberTräna, ät nyttig mat, sköt vilan och övertänk inte räknande av kalorier för mycket. Använd vågen/spegelbilden och styrkeökningarna i gymmet som din måttstock – ökar du i vikt för hastigt; sänk maten (alt öka motionen), och vise versa.
26 augusti, 2009 at 10:05 #395946Anonym anvandareMemberStyrketräningen hjälper till att öka förbränningen och skydda mot muskelförlust i samband med att man försöker gå ner i vikt (eller deffa, om du så vill). Skillnaden är att när du vill lägga på dig i massa så behöver du ligga på ett överskott av kalorier. I detta fall bör du träna hårt och motionera men ligga på kaloriunderskott.
När det gäller styrketräning skulle jag rekomendera att du kör igenom hela kroppen med basövningar. Den bästa cardion när man är lite överviktig är crosstraining och snabba promenader. Det sliter minst på leder och muskler. Crosstraining ger en mycket hög kaloriförbränning, särskilt om du kör lite intervaller.
26 augusti, 2009 at 20:10 #395947Anonym anvandareMemberTack för svar till att börja med.
Jag studerar och äter på skolan frukost och lunch så den maten kan jag inte göra så mycket åt. Äter sedan ett mål egenlagad middag bestående av kyckling, ris och kesella/lax, potatis och spenat. Möjligen lägger jag in ett senare mål bestående av mest protein, keso eller liknande, om det känns behövligt.
Träningen består just nu(sedan halv sju i morse:) ) av morgonpromenad på tom mage 30-60min. Och tänker hålla mig till 3 gympass i veckan tror jag.
Dock är jag så klart väldigt öppen för ändringar och förslag.Jag undrar hur Clark menade med hela kroppen och basövningar; Ska jag träna igenom hela kroppen per pass eller träna hela kroppen på en vecka?
Gymmet jag använder är väldigt litet och har mest fria vikter, vilket ju passar bra med basövningar. En smådålig maskin jag kan träna latsdrag och lite annat på också. Men med ganska lågt viktmagasin.
Även löpband, cyklar och crosstrainer finns där.Försöker hålla ett aningen lägre intag av kolhydrater än normalt, men äter ändå ris o potatis etc. till måltiderna.
Får se vad ni tycker om detta upplägg.
27 augusti, 2009 at 12:54 #395948Anonym anvandareMemberJag tycker att det ser bra ut med mat och upplägg. Käka mycket protein som sagt! Uteslut inte kolhydraterna helt bara! Jag brukar vilja ha nån snabb kolhydrat innan ett pass plus lite protein så att jag orkar träna.
Basövningar är ex. Marklyft, bänkpress och knäböj. Du kan köra igenom hela kroppen på ett pass om du vill och orkar. Tänk på att vila en dag mellan passen bara! Det som är bra med basövningar är att du stimulerar många muskelgrupper på en gång. Det är speciellt bra för nybörjare för att man på så sätt kommer igång lättare och får bättre grundstyrka. Sen kan du lägga till övningar för triceps och biceps också. Där bör du ha allt du behöver till en början. Sen kan du finlira lite och splitta upp kroppen mer när du känner att du är redo för det.
27 augusti, 2009 at 12:56 #395949Anonym anvandareMember[http://www.muscles.se/styrketrana-hela-kroppen-med-4-ovningar/ Träna hela kroppen med 4 övningar]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.