Tvingad att gå på diet….

Home Forums Deff och fettminskning Tvingad att gå på diet….

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej!

Jag har nu blivit satt på diet av min doktor för att de ska kunna göra gynekomasti- operation. Tydligen så får man inte inom sjukvården hålla på med styrketräning på en seriös nivå och bygga på sig massa, för när man gör en sådan operation så tar de inte hänsyn till fettprocenten i kroppen, utan bara BMI…min fettprocent ligger på ungefär 12%, men eftersom att jag har en BMI på 27,5 och därmed räknas som ”överviktig” så vägrar de göra operationen, och tvingar mig att gå ner till under 25 i BMI, vilket gör att jag måste gå ner 5-7 kg. Jag är väldigt irriterad över detta, och skulle vilja skicka väldigt arga brev till vissa personer, eftersom att flera experter konstaterat att det är naturlig hormonrubbning pga hård träning som gett tillväxt på bröstkörtlarna, och att de är dem som växt och inte att jag lagt på mig fett, samt att jag inte har dopat mig. Men att skicka arga brev till folk inom sjukvården är som att stånga en betongvägg utan hjälm, obekvämt och det skadar bara mig själv.

Så, min fråga är, hur mycket styrketräning är rekomenderat att köra för mig som under 2 månader måste gå ner ca 7 kg? Jag har aldrig gått igenom en seriös diet innan, då jag aldrig behövt gå ner i vikt, jag har bara haft jäkligt svårt att GÅ UPP i vikt (hardgainer), så det faktum att jag måste gå ner i vikt är förjävligt. Jag vet vilka prylar jag ska äta, men räcker det med 3 träningspass med styrka i veckan och 2 cardiopass? Eller ska jag köra mer styrketräning för att förhindra muskelnedbrytning?

Tack..

Kör lite enkel diet ett tag och en tömning innan vägning. Går ju lätt ner 3-5 kg bara på några dagars tömning

gymmaren wrote:
    du får garanterat inga hormonrubbningar pga hård träning så det beror på något annat.
    det där med bmi för operation verkar underligt.

Det har med risker för komplikationer att göra. Är man väldigt fet finns större risker med att påfresta kroppen med avancerad kirurgi.

Jag är övertygad att doktorn i fråga dessutom har mer på fötterna om trådskaparens situation än att han/hon enbart utgår från BMI men det räcker ju som råd att eftersträva.

Så vitt jag förstått går dom även på BF% inom vården. Min far (läkare) har ju intrument som dom mäter BF med

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.