Ultra deff, funderingar?

Home Forums Deff och fettminskning Ultra deff, funderingar?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Vill höra era tankar och funderingar på hur man ”ultra” deffar bäst. Eller om det bara är en totalt idiotisk ide? Med ultradeff menar jag tex svälta en hel helg samtidigt som man springer/powerwalkar flera mil..

Har inte så jätte mycket fett alls på kroppen, fortfarande synliga magrutor, men vill gå ner någon % fett nu. Några anledningar till att jag vill ultradeffa är att jag aldrig pallar räkna kalorier och har inte en aning om hur mycket jag ska stoppa i mig för att ligga på 500kcal minus vs pluss. Sen pallar jag typ inte träna så bra under deff heller. Vill bara ha det överstökat så fort som möjligt lixom..
    Så min plan är att bulka och styrketräna i veckan för att sedan köra tokdeff på helgen. Då jag i princip inte käkar någonting utom vitamintabletter.. :yikes: och sen går flera mil på en dag..

Jag vet att de inte är det optimala sättet att deffa, men kommer det ge ok resultat utan att jag tappar skitmycket i muskler? Eller är det totalt dumt?

När jag kör cardio i flera timmar, är det bäst att ha i sig långsamt (kassein) protein då eller gör det att proteinet förbränns då och inte fettet?

Och en fråga till:
    Saxat från [http://www.andreazengstrom.se/2009/08/behovs-kardio-pa-diet.html andreaz engströms blogg]:
    Mer kardio ökar energiförbrukningen, men förbränningen blir jämn över dygnet när du har kalorirestrektioner.
    Det betyder alltså, att om du bränner mer vid ett tillfälle, så bränner du mindre på ett annat under dygnet.

Kan det verkligen stämma? Om jag går flera mil per dag vs sitter vid datorn/tv’n bara eller sover och äter exakt samma kost vid båda så går jag inte ner mer med cardio? Låter konstigt..

Tacksam för hjälp! Ska räkna ut hur långt jag gått i natt och rapportera det i morgon så ni får se vilket idiotprojekt jag gör..

RULK wrote:
    Och en fråga till:
    Saxat från [http://www.andreazengstrom.se/2009/08/behovs-kardio-pa-diet.html andreaz engströms blogg]:
    Mer kardio ökar energiförbrukningen, men förbränningen blir jämn över dygnet när du har kalorirestrektioner.
    Det betyder alltså, att om du bränner mer vid ett tillfälle, så bränner du mindre på ett annat under dygnet.

Kan det verkligen stämma? Om jag går flera mil per dag vs sitter vid datorn/tv’n bara eller sover och äter exakt samma kost vid båda så går jag inte ner mer med cardio? Låter konstigt..

Ja det stämmer men du missuppfattar. Andreaz menar ju såklart inte att man äter lika mycket i båda fallen. Givetvis går man ner mer i vikt om man äter 2000 kcal och motionerar bort tusentals kcal än om man äter 2000 kcal och bara hamnar på t.ex. 400 kcal underskott från ett mer normalaktivt liv.

Men om du istället lägger till lika mycket mat som du motionerat bort i första fallet och även då hamnar på samma underskott blir det mycket liten skillnad. Jag skulle dessutom gissa att en kaloribalans med SÅ mycket joggning och promenerande ger en sämre ratio mellan förlusten av fett/muskler än den mer normala dagen och med ett styrketräningsinriktat deffschema.

Eddie Vedder wrote:
    Ja det stämmer men du missuppfattar. Andreaz menar ju såklart inte att man äter lika mycket i båda fallen. Givetvis går man ner mer i vikt om man äter 2000 kcal och motionerar bort tusentals kcal än om man äter 2000 kcal och bara hamnar på t.ex. 400 kcal underskott från ett mer normalaktivt liv.

Då är jag med. Tyckte det lät lite skumt.

Eddie Vedder wrote:
    Men om du istället lägger till lika mycket mat som du motionerat bort i första fallet och även då hamnar på samma underskott blir det mycket liten skillnad. Jag skulle dessutom gissa att en kaloribalans med SÅ mycket joggning och promenerande ger en sämre ratio mellan förlusten av fett/muskler än den mer normala dagen och med ett styrketräningsinriktat deffschema.

Ja självklart är det sämre att ”ultradeffa” än att köra långa dieter med styrketräning. Men långa dieter med styrketräning är inte riktigt min grej, då det säkert kommer sluta med att jag ändå äter alldeles för lite och knappt orkar styrketräna. Eftersom jag har ett fysiskt krävande jobb går det inte så bra ihop med både kaloriminus och lyfta tungt. Därför vill jag bara ha deffen överstökat så fort som möjligt. Men också tappa så lite muskler som möjligt..

Du förstår vad jag menar.. Har du några konkreta tipps du som är så sjukt kunnig?

Fö så har jag pushat mina gränser så lång det bara går nu och powerwalkat 12h på ett dygn med endast lite nötter och någon proteindryck som näring. :wazzup:

RULK wrote:
    Men långa dieter med styrketräning är inte riktigt min grej, då det säkert kommer sluta med att jag ändå äter alldeles för lite och knappt orkar styrketräna. Eftersom jag har ett fysiskt krävande jobb går det inte så bra ihop med både kaloriminus och lyfta tungt. Därför vill jag bara ha deffen överstökat så fort som möjligt. Men också tappa så lite muskler som möjligt..

Inget av det du säger går ihop för mig.:what: Du vill förlora så lite muskler som möjligt men planerar ett deffupplägg som i stort sett låter utformat för maximal muskelförlust.

Du tror du kommer orka äta FÖR LITE med styrketräning, det är väl bara bra? Du kan alltså dagligen äta dig mätt, du kan styrketräna och du kan samtidigt ligga på ett lägre energiunderskott. Styrketräning några gånger i veckan och ett energiunderskott på ett par hundra kcal om dagen bör inte påverka ditt arbete markant. En idiotbantning lär dock göra det.

RULK wrote:
    Fö så har jag pushat mina gränser så lång det bara går nu och powerwalkat 12h på ett dygn med endast lite nötter och någon proteindryck som näring. :wazzup:

Jag blir inte särskilt imponerad faktiskt. Vem som helst kan ge sig ut på såna tokerier enstaka gånger.

Eddie Vedder wrote:
    Inget av det du säger går ihop för mig.:what: Du vill förlora så lite muskler som möjligt men planerar ett deffupplägg som i stort sett låter utformat för maximal muskelförlust.

Det var det jag undrade. Om det är totalt idiotiskt att svälta sig under helgen och styrketräna under veckan med ett +-0 i kaloribalans. Hinner jag förlora så mycket muskler på 48h? Om jag ändå ser till att få i mig lite protein.

då det säkert kommer sluta med att jag ändå äter alldeles för lite och knappt orkar styrketräna

Hur får du det till:

orka äta FÖR LITE med styrketräning

Saken är att jag redan ligger på ett ganska lågt BF redan, och det blir ju som sagt svårare att minska i BF% ju mindre fett man har. Och om jag ska ligga på så mycket kcal-minus konstant kommer jag knappt ha ork kvar för både jobb och träning. Är du med på vad jag menar?

RULK wrote:
    Det var det jag undrade. Om det är totalt idiotiskt att svälta sig under helgen och styrketräna under veckan med ett +-0 i kaloribalans. Hinner jag förlora så mycket muskler på 48h? Om jag ändå ser till att få i mig lite protein.

Jag kan inte se någon fördel direkt men visst. Kör på det om du vill. Men du bör vara medveten om att kroppens förmåga att frisätta fett är begränsad och svälten kommer innebära en större procentuell andel muskelförlust vid samma underskott jämfört med lika stort underskott fast fördelat över hela veckan.

RULK wrote:
    då det säkert kommer sluta med att jag ändå äter alldeles för lite och knappt orkar styrketräna

Hur får du det till:

orka äta FÖR LITE med styrketräning

Hur jag fick ”äta för lite” till att tro att du menade ”äta för lite” är väl ganska logiskt. Och vet du med dig att du äter för lite så ät mer.

RULK wrote:
    Saken är att jag redan ligger på ett ganska lågt BF redan, och det blir ju som sagt svårare att minska i BF% ju mindre fett man har. Och om jag ska ligga på så mycket kcal-minus konstant kommer jag knappt ha ork kvar för både jobb och träning. Är du med på vad jag menar?

Jag förstår hur du menar men håller inte med. Helger av självsvält och veckodagar av kaloribalans är helt enkelt inget upplägg jag skulle rekommendera.

Visst kan du göra så om du vill men i och med att du frågar mig måste jag ju ge dig mitt ärliga svar.

Eddie Vedder wrote:
    Men du bör vara medveten om att kroppens förmåga att frisätta fett är begränsad och svälten kommer innebära en större procentuell andel muskelförlust vid samma underskott jämfört med lika stort underskott fast fördelat över hela veckan.

Ja det är jag medveten om. Men det jag funderar på är hur mycket mer. För det kan ju väga upp att jag slipper svälta under veckan och då kanske kan ta igen de musklerna jag förlorat och då också ha bättre ork att träna hårdare. Ungefär som att jag hellre har stark migrän 1dag i veckan än ont i huvudet varje dag. ;)

RULK wrote:
    För det kan ju väga upp att jag slipper svälta under veckan och då kanske kan ta igen de musklerna jag förlorat

Vid energibalans låter det mycket osannolikt. Att energibalans efter en veckas svält skulle kunna ge en nettoökning av muskelmassa tror jag inte på.

Jag tror att TS kanske är intresserad av [http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Sparing_Modified_Fast] och [http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook]

Mitt tips till ”snabb” fettförlust är inte speciellt fancy och inte speciellt rolig men den fungerar. Kommer inte likt många andra hänvisa till div. forskningsrapporter innehållande fikonspråk och stel svenska som få begriper :|.

1. Tillämpa Periodisk fasta. Ät 8 h och fasta 16 h / dygn.
    2. Ca 25 kcal/kg kroppsvikt
    3. 4 g protein/kg kroppsvikt och dygn. Helst i form av Kött, fisk, fågel samt ägg.
    4. 0,5 g fett samt kolhydrater /kg kroppsvikt. Kolhydrater i form av ex broccoli, blomkål, vitkål, spenat, bönor och liknande. Skippa gainern!
    5. Kör 1 h powerwalk innan du bryter fastan.
    6. Ät ca 90 % av kolhydraterna + 50 g protein efter pw.
    7. Styrketräna var 3é dag med 1/2-kroppsträning. 4-5 basövningar/pass á 2-3 set/övning á 5-8 reps/set.
    8. Drick ordentligt med vatten och grönt te.
    9. Och framförallt ”Stay motivated”.

Körde detta som en kickstart i 2 veckor då jag ville slipa formen lite till badsäsongen.
    Därefter vanlig PF med ca 30-35 kcal/kg.
    Näringsfördelning enl. P: 40 E %, K: 40 E % samt F: 20 E %.
    Varje lördag = Ät vad jag vill mellan 0800-0000.

Lycka till!

mikaelj wrote:
    Jag tror att TS kanske är intresserad av [http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Sparing_Modified_Fast] och [http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook]

Agree.
    PSMF is the shit.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.