- This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Deff och fettminskning › ”Zig zag metoden” synpunkter?
Jag läser för tillfället en bra bok som heter ”burn the fat, feed the muscles”
När jag läste häromdagen så stötte jag på ”zig zag metoden” som författaren förespråkar.
För de som inte vet så går metoden ut på att:
Periodvis sänka kalori intaget i 3 dagars etapper.
T.ex. 3 dagars deffande på 20% underskott av kcal behov, för att sedan ”underhålla” metabolismen i kroppen och hindra den från att sänkas genom att i t.ex.
1-2 dagar hålla kalori balans eller eventuellt gå på 5% underskott.
Efter detta så börjar det hela om igen till önskar resultat nås.
Denna metod påstås fungera framgångsrikt om man vill bränna fett men samtidigt behålla så mycket muskelmassa som möjligt.
Är det någon idé att satsa på detta?
eller är en deff där man under hela perioden ligger på ex 500 kcals underskott att föredra?
Kom gärna med synpunkter och för/ nackdelar med denna ”metod”!
Eller kanske rentav förslag till förbättringar!
Tacksam för svar / Kattla
Som jag ser det kommer det bara att förlänga tiden till slutmålet iom att man höjer kaloriintaget i 2 dagar där man då ligger på enegibalans och ej kommer att tappa fettvikt under den tiden.
Verkar inte vara något fel i sig. En snubbe har sammanställt ett tillkrånglat sätt att deffa och bulka. Vill man göra sin egen grej får man ju mixtra lite och det där krånglandet fick namnet ”Zig Zag”.
Okej, då vet jag hur det ligger till.
Lutar nog åt en gammal hederlig deff trots allt!
Tack för snabba svar!
Kolla in The Ultimate Diet 2.0 istället.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY