- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 februari, 2006 at 21:29 #342910Anonym anvandareMemberValkyria wrote:Kul!
Jag går i fitnesstankar men jag är nog lite för feg för att ta ett ordentligt beslut som leder till tävling just nu.
Men det var i alla fall ett jätte bra initiativ/erbjudande av dig, det är ju lite svårt att veta var man ska vända sig.
Ja, det är bara att höra at dig när du känner dig redo. Teamet börjar nu sakta men säkert och mkt motiverade rulla framåt :emo-thumb . Några av ”mina” tjejer kommer ställa upp redan på NOGP i Västerås den 20-21 maj. Förhoppningsvis kommer resten av WARG Body Fitness Teamet vara på plats för att lära och få inspiration .
24 februari, 2006 at 21:42 #342911Anonym anvandareMemberMan kanske får ta sig en liten weekend och kolla läget i maj då. så får man lite koll på hur mycket muskler det är som gäller för an debutant.
2 maj, 2006 at 12:34 #342912Anonym anvandareMemberÄr du tjej och ska eller planerar att tävla, kolla in NYHETER på min hemsida [www.annikawarg.dinstudio.com][/b]
2 maj, 2006 at 13:41 #342913Anonym anvandareMemberEn toppen ide’ :emo-thumb Skulle va kul o tävla i ditt team.man ska kanske tänka på saken
8 juni, 2006 at 15:21 #342914Anonym anvandareMemberHej på er!
Har under ett par veckor inte haft ngn dator, då min totalhavererade . Men är nu ”back on track” men tyvärr så har mkt info, bilder och material gått förlorat + har ca 215 e-post meddelanden att svara på . Såååå alla ni som mailat mig efter NOGP den 20-21/5 med frågor ang att ansluta sig till Teamet, maila mig gärna igen för att vara på den säkra sidan.
Annars kan jag meddela att NOGP i Västerås var en MKT bra tävling för WARG Body Fitness TEAM.[/b] Emily Anderson[/b] placerade sig 6:a i klassen -168cm och Madelene Westbom[/b] placerade sig 6:a i klassen Nybörjare. :up:
Antalet tjejer som för tillfället är anslutna till Temet är nu hela 14 st och antalet växer hela tiden, verkligen superkul med sådant stort intresse för Body Fitness och träning :up:
Annars kan jag tipsa om att boka in MM Sports årliga Brännbollsturnering i Slottsskogen, Göteborg den 29 juli, ett UTMÄRKT tillfälle att träffas och mingla med andra träningsgalna tokar .
Hej så länge.
PS.Maila mig för info ang WARG Body Fitness TEAM på [mailto:annikawarg@hotmail.com]
Besök gärna även min hemsida på www. annikawarg.dinstudio.com[/b]
MÅGOTT19 juni, 2006 at 20:14 #342915Anonym anvandareMemberVad är det för skillnad på body fitness och athletic fitness? Jag funderar på att någon gång tävla inom någon form av fitness. Jag har blivit så sugen när man har sett bilder på er tävlande här på forumet.
Kan någon förklara för mig vad de har för kriterier när de dömmer? Vad kostar det att tävla och vad brukar det vara för priser??
19 juni, 2006 at 22:02 #342916Anonym anvandareMemberLady21 wrote:Vad är det för skillnad på body fitness och athletic fitness? Jag funderar på att någon gång tävla inom någon form av fitness. Jag har blivit så sugen när man har sett bilder på er tävlande här på forumet.Kan någon förklara för mig vad de har för kriterier när de dömmer? Vad kostar det att tävla och vad brukar det vara för priser??
Hur går en bodyfitnestävling till?
De tävlande är indelade i olika längdklasser.
Tävlingarna döms av mellan fem och nio domare under ledning av en huvuddomare.
Domarna sätter placeringssiffror på alla deltagarna i samtliga ronder. Högsta och lägsta domarsiffrorna för varje deltagare stryks. Lägst poäng är alltså bäst. Inga delade placeringar får delas ut.Det som bedöms är bland annat mängden muskelmassa (utan att den för den skull ska vara av samma volym som hos en bodybuilder), hur muskelmassan harmonierar (balans mellan armar och ben exempelvis), hur pass väl definierade (utan onödigt underhudsfett, men inte i samma grad som hos en bodybuilder) musklerna är, hur väl den tävlande presenterar sin fysik samt hur väl ”the total package” matchar idealen för fitness. Även dräkter, håruppsättningar etc tas med i bedömningen.
De obligatoriska poseringarna är:
Semirelaxed framifrån
Semirelaxed från vänster sida
Semirelaxed bakifrån
Semirelaxed från höger sidaTävlingen pågår i tre ronder.
Rond 1 (de tävlande iförda svart bikini): Här jämförs deltagarna i de fyra obligatoriska poseringarna i så kallade särbedömningar. Varje domare kan begära särbedömning mellan två, tre, fyra eller fem deltagare. Särbedömningarna ligger till grund för domarnas placeringssiffror i denna rond.
Rond 2 (de tävlande iförda baddräkt). Samma rutin som i rond ett. Poängen från rond ett och två läggs ihop. De fem bästa efter rond två går vidare till finalronden.
Rond 3 (de tävlande iförda bikini i valfri färg): De fem finalisterna gör de obligatoriska poseringarna samtidigt. De tävlande rangordnas från ett till fem. Poängen för alla ronderna läggs samman. Hamnar två tävlande på samma poäng kommer den som haft lägst placeringsiffra i rond 3 före.Hur går en fitnesstävling till?
De tävlande är indelade i olika längdklasser.
Tävlingarna döms av mellan fem och nio domare under ledning av en huvuddomare.
Domarna sätter placeringssiffror på alla deltagarna i samtliga ronder. Högsta och lägsta domarsiffrorna för varje deltagare stryks. Lägst poäng är alltså bäst. Inga delade placeringar får delas ut.Det som bedöms är bland annat mängden muskelmassa (utan att den för den skull ska vara av samma volym som hos en bodybuilder), hur muskelmassan harmonierar (balans mellan armar och ben exempelvis), hur pass väl definierade (utan onödigt underhudsfett, men inte i samma grad som hos en bodybuilder) musklerna är, hur väl den tävlande presenterar sin fysik samt hur väl ”the total package” matchar idealen för fitness. Även dräkter, håruppsättningar etc tas med i bedömningen. Till den fysiska bedömningen läggs också en bedömning av det fria programmet. Detta kan omfatta moment från dans, aerobics, gymnastik eller andra showinriktade inslag. Bedömningen av det fria programmet utgår från elementen styrkeelement, rörlighetselement, uthållighet, teknik, rytmik och musikalitet, tema och koreografi.
De obligatoriska poseringarna är:
Semirelaxed framifrån
Semirelaxed från vänster sida
Semirelaxed bakifrån
Semirelaxed från höger sidaTävlingen pågår i tre ronder.
Rond 1 (de tävlande iförda bikini): Här jämförs deltagarna i de fyra obligatoriska poseringarna i så kallade särbedömningar. Varje domare kan begära särbedömning mellan två, tre, fyra eller fem deltagare. Särbedömningarna ligger till grund för domarnas placeringssiffror i denna rond.
Rond 2 (fri uppvisning). De tävlande har 90 sekunder på sig för sitt fria program. Poängen från rond ett och två läggs ihop. De fem bästa efter rond två går vidare till finalronden.
Rond 3 (de tävlande iförda bikini): De fem finalisterna gör de obligatoriska poseringarna samtidigt. De tävlande rangordnas från ett till fem. Poängen för alla ronderna läggs samman. Hamnar två tävlande på samma poäng kommer den som haft lägst placeringsiffra i rond 3 före.Hur går en athletic fitnesstävling till?
Athletic fitness är gymvärldens mångkamp, som ska premiera en allsidigt tränad fysik, med såväl styrka, uthållighet, koordination, rörlighet och snabbhet.Tävlingen består av;
Fysikrond: Här bedömer fem till nio domare de tävlandes fysik från fyra sidor. Strikta kriterier styr hur de tävlande får stå för att framhäva sin fysik på bästa sätt. Det som ska vara idealet är en vältränad fysik utan synliga defekter, där inga muskelgrupper skall dominera eller vara underutvecklade och med en muskelmassa som tydligt visar att gymträning varit en betydande del av förberedelserna. Muskelvolymen och –definitionen skall dock inte motsvara den som en bodybuilder uppvisar.
Vid fler än 15 tävlande i klassen sker en eliminering, där de femton bästa går vidare till särbedömningar.
De tävlande ges placeringspoäng från ett och nedåt av samtliga domare. Högsta och lägsta poäng för varje tävlande stryks. Lägsta poäng ger seger.
Styrkerond: Två moment – chins (”räckhäv”) och dips (”armhävning på barr”), där det gäller att göra så många repetitioner som möjligt, enligt mycket strikta regler.
I chins gäller bland annat att hakan ska vara ovanför räcket i toppläget och att axlar och armbågar ska vara fullt utsträckta i bottenläget.
I dips skall man i toppläget ha fullt utsträckta armbågar och i bottenläget skall axelleden vara tydligt under armbågsleden.
I ronden ges en sammanlagd placeringspoäng från ett och nedåt, på samma sätt som i fysikronden, som läggs till tidigare poäng.
Hinderbana: De tävlande startar två och två med de som ligger längst bak efter fysikrond och styrkerond startar först och de bästa startar sist. Placeringssiffran i denna rond läggs till tidigare poäng och de fem bästa gör ytterligare en finalfysikrond, enligt samma kriterier som första fysikronden.19 juni, 2006 at 22:18 #342917Anonym anvandareMemberJP: Klipp o klistra? Hehe
20 juni, 2006 at 08:01 #342918Anonym anvandareMemberCalle Sirén wrote:JP: Klipp o klistra? HeheJominsann. Tur det finns en hel del i min burk…
20 juni, 2006 at 10:14 #342919Anonym anvandareMemberTack för det utförliga svaret :up: precis vad jag ville veta!!
20 juni, 2006 at 12:36 #342920Anonym anvandareMemberLitet avhopp från ämnet, men mrs Warg, grymma bilder i 25-års jubileum-utgåvan av Body mag !
20 juni, 2006 at 13:16 #342921Anonym anvandareMemberAlm wrote:Litet avhopp från ämnet, men mrs Warg, grymma bilder i 25-års jubileum-utgåvan av Body mag !Tack Alm , det var snällt sagt . Ha en Fin sommar!
Annika
20 juni, 2006 at 13:29 #342922Anonym anvandareMemberLady21 wrote:Vad kostar det att tävla och vad brukar det vara för priser??Tävlingslicens kostar 300kr och söks via en förening hos Svenska Kropps kultur Förbundet (SKKF). Söker man efter den 28 februari, kostar det 300kr i förseningsavgift.
Tävlingsavgift/anmälningsavgift: I de tävlingar du beslutar dig för att starta i, betalar du ca 200kr vid inregistering.
Priser????? En pokal vid finalplacering (top fem), kanske nga burkar kosttillskott om du har tur (top tre) .
Utgifter inför tävling: tävlingsdräkter (3st i BF) från ca 1000-5000kr/st, tävlingsfärg ca 300-1000kr, smycken (?), skor 500-2500kr, anmälningsgift ca 200kr, resor (?), hotell (?), + övriga utgifter.
Ja, det kostar mkt att ställa sig på en scen och visa upp sig för en pokal som sedan står i hyllan och dammar .20 juni, 2006 at 14:31 #342923Anonym anvandareMemberAnnika Warg wrote:Tävlingslicens kostar 300kr och söks via en förening hos Svenska Kropps kultur Förbundet (SKKF). Söker man efter den 28 februari, kostar det 300kr i förseningsavgift.Tävlingsavgift/anmälningsavgift: I de tävlingar du beslutar dig för att starta i, betalar du ca 200kr vid inregistering.
Priser????? En pokal vid finalplacering (top fem), kanske nga burkar kosttillskott om du har tur (top tre) .
Utgifter inför tävling: tävlingsdräkter (3st i BF) från ca 1000-5000kr/st, tävlingsfärg ca 300-1000kr, smycken (?), skor 500-2500kr, anmälningsgift ca 200kr, resor (?), hotell (?), + övriga utgifter.
Ja, det kostar mkt att ställa sig på en scen och visa upp sig för en pokal som sedan står i hyllan och dammar .Jag ska ju inte börja tävla förens om några år, så jag får ju hoppas att jag har vunnit på lotto eller nåt vid de laget :p
12 december, 2009 at 16:04 #342924Anonym anvandareMemberLady21 wrote:Jag ska ju inte börja tävla förens om några år, så jag får ju hoppas att jag har vunnit på lotto eller nåt vid de laget :pDrar liv i en gammal tråd=)
Tanken är att jag skall tävla i BF senare i framtiden.. hehe har en del att bygga innan det tal om att ställa sig på en scen.
Men skor kan man väl få ta op billigt om man inte redan har pums hemma=)
bikini går väl också att få tag på billig?? eller måste det vara speciella märken och så??
Det jag känner som är dyrast är ju inför tävlingen tävlingspaket för 6500 det är som man svimmar av..
För en stackare som är arbetslös får nog tävlingen enbart vara en dröm känns det som…Får träna upp kroppen som om jag skulle tävla
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.