- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 april, 2009 at 11:05 #653827Anonym anvandareMember
Har börjat köra lite enbensböj. Går framåt varje pass. Igår blev det 33 repetitioner/ben. Uppdaterar med ny film när jag gör 100, dvs. om ca 20-40pass….:ike:
[youtube=YiObrVoxXWw]
18 april, 2009 at 11:05 #77277Anonym anvandareMember18 april, 2009 at 15:58 #653828Anonym anvandareMemberSer sjukt jobbigt ut xD
Kanske ska sätta igång och göra några, tur man har balansen i alla fall18 april, 2009 at 16:30 #653829Anonym anvandareMemberGör det Ejdl. Övningen är grym. Jag ökar hela tiden. Dessutom känns det som att den är bra för både knä- och höfthälsan (om man inte har några allvarliga problem sedan tidigare vill säga).
18 april, 2009 at 17:55 #653830Anonym anvandareMemberJag kan inte göra en enda. Hur STARK behöver man vara i vanlig böj för att ha styrka nog till den här övningen? (ej balans osv)
18 april, 2009 at 18:23 #653831Anonym anvandareMemberKreh wrote:Jag kan inte göra en enda. Hur STARK behöver man vara i vanlig böj för att ha styrka nog till den här övningen? (ej balans osv)Enbensböj är enbensböj och knäböj är knäböj.
Jag har ingen aning om hur stark man måste vara i knäböj men jag antar att man måste ta åtminstone sin egen kroppsvikt liggandes på stången (ATG) för att ha styrkan för en enbensböj. Det är dock bara en gissning.Jag tror egentligen jämförelsen med knäböj med skivstång är ganska vag eftersom bålstyrkan är viktig i den övningen – i enbensböj har man inte momentet med att balansera skivstången helt enkelt. Kanske det är lättare att jämföra enbensböj med benpress.
18 april, 2009 at 18:31 #653832Anonym anvandareMemberJag har inga problem med djupa knäböj en bra bit under SL djup men kanske inte riktigt ATG. Vet faktiskt inte vad jag maxar men det är väl en bit kvar till 2*KV, fast det hoppas jag klara innan årets slut.
Trots det har jag svårt att göra en enda enbensböj. Det känns extremt obehagligt i knät när jag försöker och det knastrar en del. Vet inte om jag har dåliga knän eller om det är något annat fel. Det är hur som helst inget jag lider av annars, fast det skulle vara kul att kunna göra enbensböj så det är lite synd.
18 april, 2009 at 18:37 #653833Anonym anvandareMembernär du gör så många så får du gå vidare och testa dessa (kolla en bit in på klippet)
[youtube=PcvHaRaqJNo]
för övrigt starkt gjort :up:
18 april, 2009 at 18:41 #653834Anonym anvandareMemberMatsa wrote:Jag har inga problem med djupa knäböj en bra bit under SL djup men kanske inte riktigt ATG. Vet faktiskt inte vad jag maxar men det är väl en bit kvar till 2*KV, fast det hoppas jag klara innan årets slut.Trots det har jag svårt att göra en enda enbensböj. Det känns extremt obehagligt i knät när jag försöker och det knastrar en del. Vet inte om jag har dåliga knän eller om det är något annat fel. Det är hur som helst inget jag lider av annars, fast det skulle vara kul att kunna göra enbensböj så det är lite synd.
Jag tror du är ovan. Det blir en stor spänning i muskel och senor. Är dessa inte vana vid detta reagerar de som du beskriver. Det kan alltså vara en vanesak. Jag kan tänka mig att enbensböj är bra för att bygga upp tåligheten kring knäna, både vad gäller sena och muskel. Svepet kring knäna sägs t.ex. växa av träning i djupa knävinklar (kolla tyngdlyftare t.ex.). Märk väl: jag är ingen läkare utan gissar bara utifrån egen observation.
Börja köra halvdjupa enbensböj till en stol eller något. Då kanske det ger med sig.18 april, 2009 at 18:43 #653835Anonym anvandareMemberjocke wrote:när du gör så många så får du gå vidare och testa dessa (kolla en bit in på klippet)[youtube=PcvHaRaqJNo]
för övrigt starkt gjort :up:
hehe, tack, jo jag skall jobba på de där.
18 april, 2009 at 19:01 #653836Anonym anvandareMemberVi körde sånna i hockeyn. Gör nog en 25 st. Går inte o jämföra med vanliga knäböj, har otroligt mycket med balans och teknik att göra, det har i ju för sig knäböj också, men ni förstår vad ja menar. Akta ledband och hälsena bara kan vara förödande om man tappar balansen.
18 april, 2009 at 19:47 #653837Anonym anvandareMembermajor Pectoralis wrote:Jag tror du är ovan. Det blir en stor spänning i muskel och senor. Är dessa inte vana vid detta reagerar de som du beskriver. Det kan alltså vara en vanesak. Jag kan tänka mig att enbensböj är bra för att bygga upp tåligheten kring knäna, både vad gäller sena och muskel. Svepet kring knäna sägs t.ex. växa av träning i djupa knävinklar (kolla tyngdlyftare t.ex.). Märk väl: jag är ingen läkare utan gissar bara utifrån egen observation.
Börja köra halvdjupa enbensböj till en stol eller något. Då kanske det ger med sig.Halvdjupa till stol eller pall har jag provat någon gång och det är inga problem, kan rentav gå lite djupare än så. Problemen kommer inte förrän den sista biten. Jag tror att jag ska lägga in halvdjupa till stol en dag i veckan och fulldjupa med stöd en annan dag. Känns som om det vore ett vettigt sätt att vänja kroppen.
Passar rentav bra just nu eftersom jag kör väldigt lite knäböj, fokuserar mycket på mark tills jag nått ett par mål där. Ja, så får det bli, återhämtningspass med enbensböj hemma på kvällarna.
:up:19 april, 2009 at 05:27 #653838Anonym anvandareMemberKreh wrote:Jag kan inte göra en enda. Hur STARK behöver man vara i vanlig böj för att ha styrka nog till den här övningen? (ej balans osv)Hur stark är du i knäböj? Jag väger väl runt 95 och har böjt 130 med maximalt djup och jag klarar knäböj på ett ben.
MP: Hur många gjorde du? Orkade inte kolla hela klippet
19 april, 2009 at 07:22 #653839Anonym anvandareMemberOkej. Jag prövar, i kallingarna, strax efter grötfrukost:
HÖGER BEN
Fail (Trillar bakåt, svär)
5,5 reps med armarna viftande som en väderkvarn (sista ”halv”-repetitionen blev någon slags bakåtklivande utfall)Hämtar andan lite…
VÄNSTER BEN
3 repetitioner (går ner en fjärde gång men blir sittande).19 april, 2009 at 09:49 #653840Anonym anvandareMemberJag håller på med Kettlebell träning och där kör vi pistols med vikt
så som denna killen
[youtube=B5ghetKPxgY]
den ingår även i ett test inom RKC beast tamer test
[youtube=KDjvzsbAHKU]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.