Hur ska jag göra?

Home Forums Fitness Hur ska jag göra?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Jag är en tjej som tränar rätt hårt, nästan veckans alla dagar. Jag har funderat över detta med fitness och tävling och har lite funderingar. Jag skulle vilja få en fitnesskropp men undrar hur jag ska gå till väga. Ska jag bulka och köra tungt på gymmet och efter ett tag deffa? Ska jag köra någon kondition? Hur skulle ett schema kunna se ut? Jag är 178 cm lång och väger runt 66-68. Jag är inte så stor men anser mig som rätt tung och jag tror att jag har ganska mycket muskler, speciellt i benen då jag har kört mycket spinning. Jag har muskler men dom är inte så synliga men det är inte för att jag har mycket fett. Det är lite svårt att förklara.

Jag behöver hjälp med hur jag ska börja liksom! Hur lång tid tror ni jag kommer få träna innan en första tävling? Snackar vi ett år? eller fem år? Jag har försökt att läsa men har inte hittat någon bra sida om att börja. Jag ska ju verkligen börja från första början för jag har inte varit mycket på gymmet och det är väl där jag ska vara! haha! Hjälp mig! :D

Har du bilder så är det mycket lättar att utgå från!

Jag tycker du ska börja med styrketräning 2-3 gånger i veckan, och ett par konditionspass på det. Vi är ju på fitnessforumet.. Ingen som inte konditionstränar är fit ;)

Börja läsa på om styrketräning. Hitta någon kunnig kompis som kan visa dig, och dra ihop ett schema som bygger på basövningar och flerledsövningar!

Utan att se bilder så är det svårt att ge någon fingervisning när det kommer till kost, men kanske vore det läge att hoppa på en deff direkt.. Det brukar vara väldigt motiverande att börja träna om man har hyffsad låg fettprocent.

Ang tävling så beror det ju på hur stora krav man vill ha på placering. Du kan säkert tävla efter ett år på någon nybörjartävling om du vill! Men det krävs många års träning för att placera sig bra :)

Tack för svaret! Du skriver att jag ska hoppa på en deff direkt? Ska jag inte köra lite ”bulk” först? Det känns inte som att jag har något att bygga på, har smala armar och jag förstår inte hur det ska kunna växa några muskler där om jag inte börjar äta mer och kanske lägger på mig lite? Jag vet att fett inte kan bli muskler men jag känner mig lite för liten för att börja köra gym? Eller gäller det bara att äta mycket för så som jag har förstått det så måste man ligga på ett kaloriöverskott för att bygga muskler? Då ska jag väl inte deffa? Jag behöver väl kolhydrater och fett för att bygga? Eller kan man käka bara grönsaker och kött och ändå bygga? Det känns fel att deffa eftersom då strävar man efter att definiera muskler som ligger under fettet och jag har inte överdrivet mycket fett men inte muskler heller. Deffa gör man väl när man har byggt ett tag?

Sen detta med konditionen? Ska jag verkligen göra det så mycket samtidigt som jag styrketränar? Jag vill ju ligga på ett kaloriöverskott och då är det bättre att inte konditionsträna då detta bränner mycket kalorier. Ska jag inte köra mycket kondition när jag sedan ska deffa?

Det är en hel vetenskap det här med träning! Haha, svårt ibland!

hittade du verkligen inte en enda guide till fitness när du ”googlade”? Jag hittade 100tals…

Jag tolkade det som att du hade en del muskler, men de skymdes av fett.. om du har dåligt med muskler så är det ju ingen höjdare att hoppa på deff!
    Börja då med en uppbyggnadsperiod med ett litet energiöverskott, och gå upp nåt kilo i månaden, eller ett par, de första månaderna. Nu är ju den bästa tiden på året att tjocka på sig lite!

Sen till våren så har du förhoppningsvis byggt på dig en aning så du kan deffa fram strandkroppen :)

Konditionsträning är inte nödvändigt för att få en snygg kropp. Ska du bygga muskler är mycket och hård konditionsträning tom kontraproduktivt. Vill man ha en kropp som presterar bra ur många synvinklar så är ju dock konditionsträning ett måste, för att inte tala om hälsan.
    Nåt konditionspass kanske du kan slänga in :)

Tack! Jag hittade ingen bra guide nej. Hittade väl lite men då var det till dom som har gymmat ett tag och vill få ett nytt mål, jag är ju verkligen i ruta ett om man säger så och behöver hjälp ända från början men jag tror att jag vet hur jag kan göra nu. Mer mat och mer gym och tagga ner på konditionen men inte ta bort den helt! Vi kör på det och så ser vi om det händer nått. Vet att jag har rätt svårt att lägga på mig fett, slutar jag träna och käkar vad jag vill så går jag inte upp nått nästan så vi får väl se hur det går. Värt ett försök! Tack igen för era svar!

Sandra91 wrote:
    Tack! Jag hittade ingen bra guide nej. Hittade väl lite men då var det till dom som har gymmat ett tag och vill få ett nytt mål, jag är ju verkligen i ruta ett om man säger så och behöver hjälp ända från början men jag tror att jag vet hur jag kan göra nu. Mer mat och mer gym och tagga ner på konditionen men inte ta bort den helt! Vi kör på det och så ser vi om det händer nått. Vet att jag har rätt svårt att lägga på mig fett, slutar jag träna och käkar vad jag vill så går jag inte upp nått nästan så vi får väl se hur det går. Värt ett försök! Tack igen för era svar!

Träna på, ät ordentligt och gå efter vågen! Jag väger mig var dag och räknar vecko/månadssnitt, sen justerar jag kosten så jag går upp i lagom takt! Samma sak vid viktnedgång!

Kanske finns nån på forumet i samma stad som kan visa dig runt lite på gymmet..

Med styrketräning menar jag inte rep, bollar eller maskiner. Hantlar och stänger, och grundläggande övningar som tar mycket på hela kroppen :)

Jag ser ingen anledning till varför en tjej ska träna annorlunda än en kille – även om hon bara vill ”få lite former och en platt mage”

AlldelesLagom wrote:
    Träna på, ät ordentligt och gå efter vågen! Jag väger mig var dag och räknar vecko/månadssnitt, sen justerar jag kosten så jag går upp i lagom takt! Samma sak vid viktnedgång!

Skulle vilja att du tar ändrar ditt upplägg. Vikten säger inte sanningen ofta. Många kommer hålla med mig på denna punkt för att det är väldigt lätt att utveckla en osund förhållande till mat och träning om man kollar bara vikten. Låt gå efter spegeln och ett måttband. Tex du har samma vikt men gått ner runt mage men ökat i mått på många andra ställen.

Håller däremot med att träningen för tjejer som vill få mer muskler skiljer inte ifrån killarnas. Tung träning med basövningar och inget jävla 50 reps set i cabeln för att få ”slankare” muskler. Du har dina genetiska förutsättningar och det inte mycket du kan göra än att framhäva de bra och dölja och förbättra de mindre bra.

Kolla gärna på några tävlingar och kanske ta kontakt med en fitnesstävlande.

Mvh

Tack. Så tunga vikter och få reps är det som gäller då? Vilka övningar ska jag köra för att det ska ge så mycket som möjligt. Det finns ju så sjukt många liksom. Kan detta schema funka: Pass 1: bröst, axlar och triceps och övningar som: bänkpress, axelpress, kabellyft från sidan, Enarms hantelpress ovanför huvudet och pushdowns. Pass 2: ben och vader och övningar som: knöböj, utfall, bengress, liggande lårcurl, benspark och vadpress. Pass 3: rygg, biceps och mage och övningar som: skivstångsrodd, marklyft, hantelrodd, ryggresning, traditionella latsdrag framför huvudet, rak skivstångscurl, hantelcurl och cablecrunch. Detta är 3 pass på en vecka men jag kanske ska köra fler?

Det konstiga med min kropp är att jag har mycket benmuskler, spännar jag dom så är dom stenhårda men jag är inte nöjd med formen på dom. Armarna är väl dom som är minst tränade, helt raka liksom fast jag är ändå rätt stark i dom. Magen är vältränad, 4 rutor syns längst upp på magen och jag har nästan inget fett. Ryggen är rätt så vältränad, klarar att göra 5 riktiga chins till exempel. Inga kärlekshantag eller nått sådant. Jag är liksom smal och jag undrar om man kan vara för smal för att bygga muskler? Behöver man äta sig lite tjockare först och sedan köra? eller räcker det med att öka matintaget och bara köra tungt på gymmet? Jag känner mig rätt stark om jag jämför mig med andra tjejkompisar men jag vill ju att det ska synas också om ni förstår. Haha!

Tack igen för era svar, behöver verkligen hjälp! :P

Zoltan Szabo wrote:
    Skulle vilja att du tar ändrar ditt upplägg. Vikten säger inte sanningen ofta. Många kommer hålla med mig på denna punkt för att det är väldigt lätt att utveckla en osund förhållande till mat och träning om man kollar bara vikten. Låt gå efter spegeln och ett måttband. Tex du har samma vikt men gått ner runt mage men ökat i mått på många andra ställen.

Fair enough! Det kan vara en god idé :)

Sandra91 wrote:
    Tack. Så tunga vikter och få reps är det som gäller då? Vilka övningar ska jag köra för att det ska ge så mycket som möjligt. Det finns ju så sjukt många liksom. Kan detta schema funka: Pass 1: bröst, axlar och triceps och övningar som: bänkpress, axelpress, kabellyft från sidan, Enarms hantelpress ovanför huvudet och pushdowns. Pass 2: ben och vader och övningar som: knöböj, utfall, bengress, liggande lårcurl, benspark och vadpress. Pass 3: rygg, biceps och mage och övningar som: skivstångsrodd, marklyft, hantelrodd, ryggresning, traditionella latsdrag framför huvudet, rak skivstångscurl, hantelcurl och cablecrunch. Detta är 3 pass på en vecka men jag kanske ska köra fler?

Det konstiga med min kropp är att jag har mycket benmuskler, spännar jag dom så är dom stenhårda men jag är inte nöjd med formen på dom. Armarna är väl dom som är minst tränade, helt raka liksom fast jag är ändå rätt stark i dom. Magen är vältränad, 4 rutor syns längst upp på magen och jag har nästan inget fett. Ryggen är rätt så vältränad, klarar att göra 5 riktiga chins till exempel. Inga kärlekshantag eller nått sådant. Jag är liksom smal och jag undrar om man kan vara för smal för att bygga muskler? Behöver man äta sig lite tjockare först och sedan köra? eller räcker det med att öka matintaget och bara köra tungt på gymmet? Jag känner mig rätt stark om jag jämför mig med andra tjejkompisar men jag vill ju att det ska synas också om ni förstår. Haha!

Tack igen för era svar, behöver verkligen hjälp! :P

Du verkar ju ha rätt hyffsad koll :) Tycker det låter bra på övningarna, och tre pass räcker fint.. Jag antar att du inte kör alla övningar på samma pass dock. 4 övningar för framsida lår är lite väl häftigt när man precis börjat träna

Ang reps, ja låga/medelhöga reps

Periodisera, t ex 4v lågreps 4-7 reps (fokus styrka) och 4v högreps 8-12 (fokus volym).
    Lite förenklat så bygger man muskler under högrepsveckorna, och under lågrepsveckorna lär man det centrala nervsystemet att sammankoppla alla nervbanor så de kan användas fullt ut. Detta är en del av varför man ökar så otroligt mycket i början – kroppen lär sig använda musklerna

Studier visar att man har enklast för att lägga på sig muskler om man har lågt bf, dvs tänk inte ens tanken på att äta upp dig i fett för att kunna bygga!
    Bara ät ordentligt så du lånsamt går upp i vikt, se till att få i dig tillräckligt med protein och träna på så ska du se att resultaten kommmer..

5 chins är en mkt bra utgångspunkt!
    Bara ge det några månader så ska du se att formerna på benen börjar ta sig

Lite inspiration hehe
    [img=http://lh3.ggpht.com/_yP6P-egnidU/TPOR9pkVcfI/AAAAAAAABWU/la5YI435ZWk/hot_girl_squat4.jpg]

Okej, nu tror jag att jag börjar få koll. Så ligga på kaloriöverskott men inte så mycket så att man börjar bli mullig och tjock liksom. Hitta en balans så att man sakta men säkert går upp i vikt och försöka se resultat i spegeln. Tjejens ben är ju helgrymma! haha, ett par armar till det också och några rutor på magen när hon spänner så har hon allt.

Nått i denna stilen är det jag vill uppnå om några år^^:
    [img=http://westerbergelin.blogg.se/images/2011/anna-maria_122749955_157415212.jpg]

Och hur ser du ut idag?

Sandra91 wrote:
    Okej, nu tror jag att jag börjar få koll. Så ligga på kaloriöverskott men inte så mycket så att man börjar bli mullig och tjock liksom. Hitta en balans så att man sakta men säkert går upp i vikt och försöka se resultat i spegeln. Tjejens ben är ju helgrymma! haha, ett par armar till det också och några rutor på magen när hon spänner så har hon allt.

Nått i denna stilen är det jag vill uppnå om några år^^:
    [img=http://westerbergelin.blogg.se/images/2011/anna-maria_122749955_157415212.jpg]

Extremt snygg fysik! :up:
    Vad heter hon?

Japp :)
    Att öka i muskelmassa utan att lägga på sig något fett är mkt svårt, och det går väldigt långsamt…
    Ju mer käk, ju mer muskler (och fett). Somliga gillar att öka mkt långsamt så de inte lägger på sig något fett i princip, medan detta inte funkar för andra. Man får prova sig fram :)

Tjejen på bilden heter Anna-Maria Lacatus. Är kär i hennes kropp och hoppar verkligen att jag också kan bli så. Blir tufft, men jag ska nog klara det!

Jag får börja med att se till att jag äter tillräckligt och köra på gymmet och verkar det inte funka så får jag äta mer och helt enkelt lägga på mig lite mer fett. Saken är den att jag har bra förbränning och har svårt att lägga på mig fett. Spelar detta någon roll i fasen att bygga muskler? Finns det något som säger att dom med låg förbränning och som har lätt att lägga på sig bygger muskler fortare? Eller kan en som har hög förbränning bygga lika snabbt?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.