Sm Athletic Fitness 2011?

Home Forums Fitness Sm Athletic Fitness 2011?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 57 total)
  • Author
    camilla wrote:
    AF är väl den grenen som kräver mest; man ska vara både stark, uthållig och ha en snygg fysik. Vad jag har förstått så är det många BF-tjejer som inte kan göra chins och dips, så ja, den grenen är förstås ”lättare”.

För F5 behöver man inte deffa. Klart man vill vara så lätt som möjligt, men man behöver inte svälta sig själv. På så vis är det också ”lättare”.

Att folk är lata för att de inte ställer upp i AF är väl att ta i lite, men dom få som kör AF är verkligen inte lata om man säger så.

Kanske är det så enkelt att det finns för många grenar. :what:

Och det var precis det jag skrev, du missuppfattade nog mig i så fall.

F5 och SM i AF är som natt och dag jag har kört båda :D

crille81 wrote:
    F5 och SM i AF är som natt och dag jag har kört båda :D

Förklara skillnaden mellan Karlstad och Säffle?

Du är varmt välkommen att leta upp en lokal som fungerar för AF i Sthlm. Tänk på att det inte direkt finns några pengar att röra sig med.

Petter__Jonsson wrote:
    Två tankar:
    Regeln med att man måste ha tävlat i AF för att få ställa upp på sm, är den med tanke på deltagarantalet de senaste åren verkligen bra? Jag förstår att den finns för att hålla en hyffsad nivå på deltagarna när det är nationellt mästerskap men den inbjuder ju inte till breddning av sporten.

I augusti skulle det ju gå att hålla tävlingarna utomhus (vet inte om det finns några regler som begränsar detta dock) och det tror jag skulle vara positivt både ekonomiskt och ur pubilsynpunkt. Vet att många tävlande skulle se positivt på detta. Men det är ju iofs en chansning med det svenska sommarvädret.

Jag förstår inte varför alla är så negativa till Karlstad/Säffle. Freddan som ordnat tävlingarna de senaste åren har gjort ett kanonjobb och kommer säkerligen få till det även i år (gissar att han är iblandad även i år?). Vist hade det varit roligt med andra orter också men det kräver ju att det finns de som är någon som är beredd att ordna arrangemanget med allt vad det innebär.

@Gustaf Lindberg: Det finns de som fått dispens förr (du kan ju prova söka hos SKKF och se om det är möjligt). Det exemplet jag tänker på har dock tävlat i SKKFs andra grenar och var riktigt bra men det skadar ju inte att kolla upp om du är sugen att köra :)

Har det alltid varit regle att man ska ha gjort minst en tävling innan SM, jag debuterade på SM 06…

Martin. wrote:
    Har det alltid varit regle att man ska ha gjort minst en tävling innan SM, jag debuterade på SM 06…

Nej, den regeln är ny för året.

Jorgen wrote:
    Nej, den regeln är ny för året.

Jag trodde att det var gällande regel även 2010? Jag trode att den regeln infördes 08-09?

Vet du hur villiga förbundet är att ge dispens?

Jag tycker att det vore bättre med större klasser oavsett deltagarkvalitet. Tråkigt att det inte finns något alternativ för förstagångstävlanden som tycker att hinderbana är mer AF än roddmaskin.

Petter__Jonsson wrote:
    Jag trodde att det var gällande regel även 2010? Jag trode att den regeln infördes 08-09?

Vet du hur villiga förbundet är att ge dispens?

Jag tycker att det vore bättre med större klasser oavsett deltagarkvalitet. Tråkigt att det inte finns något alternativ för förstagångstävlanden som tycker att hinderbana är mer AF än roddmaskin.

Så har jag inte förstått det, men jag kan ha fel.

Inte alls förhoppningsvis. Jag är av övertygelsen att regler skall följas.
    Bla för att undvika ”men han fick ju/men förra året så var där en som/sist hade jag dessa osv osv osv….”

Jag håller med om att det är roligare med större klasser, men oas tycker jag att ett SM är ett SM och där skall man inte vara nybörjare. :)
    Ja, det är tråkigt att det inte finns fler AF-tävlingar. Men ser man till intresset så är det kanske inte så konstigt.

Jorgen wrote:
    Så har jag inte förstått det, men jag kan ha fel.

Inte alls förhoppningsvis. Jag är av övertygelsen att regler skall följas.
    Bla för att undvika ”men han fick ju/men förra året så var där en som/sist hade jag dessa osv osv osv….”

Jag håller med om att det är roligare med större klasser, men oas tycker jag att ett SM är ett SM och där skall man inte vara nybörjare. :)
    Ja, det är tråkigt att det inte finns fler AF-tävlingar. Men ser man till intresset så är det kanske inte så konstigt.

Det är säkert jag som förstått saken fel men det har ju varit snack om det i flera år i alla fall.

Argumenten för är logiska och det är ju inte säkert att ett öppet sm garranterar fler deltagare heller. Tråkigt att det är så få deltagare nu med tanke på hur många det brukade vara i början på 2000-talet.

Jag hoppas på många deltagare i år i alla fall (speciellt i korta klassen) :)

Detta kanske kan få någon gammal räv att göra comeback: [http://www.skkf.org/?articleId=101&lang=SE]

Petter__Jonsson wrote:
    Det är säkert jag som förstått saken fel men det har ju varit snack om det i flera år i alla fall.

Argumenten för är logiska och det är ju inte säkert att ett öppet sm garranterar fler deltagare heller. Tråkigt att det är så få deltagare nu med tanke på hur många det brukade vara i början på 2000-talet.

Jag hoppas på många deltagare i år i alla fall (speciellt i korta klassen) :)

Detta kanske kan få någon gammal räv att göra comeback: [http://www.skkf.org/?articleId=101&lang=SE]

Ja, jag vet inte hur man kan vända trenden. För jag personligen ser AF som en del av framtiden, men tyvärr verkar det inte finnas så många intresserade.
    Ställer folk för höga krav på sig innan tävlingsdebut? Är dom rädda för att det är ett SM? Är det inte roligt att tävla i AF?
    Jag vet inte, men det måste ju finnas en eller flera anledningar till att inte fler vill ställa upp.

Jorgen wrote:
    Ja, jag vet inte hur man kan vända trenden. För jag personligen ser AF som en del av framtiden, men tyvärr verkar det inte finnas så många intresserade.
    Ställer folk för höga krav på sig innan tävlingsdebut? Är dom rädda för att det är ett SM? Är det inte roligt att tävla i AF?
    Jag vet inte, men det måste ju finnas en eller flera anledningar till att inte fler vill ställa upp.

Det är svårt men jag kan tänka mig att många är lite oroliga för elimineringarna. Verkar ju som att antalet tävlanden sjönk samtidigt som elimineringarna kom och SM-kvalet försvann 2006. Införandet av CBB (eller bodyfitness för killar som det väll hette då?) har säkert också en del med det minskade deltagarantalet att göra. Sedan är det säkert som du säger att många ställer väldigt höga krav på sin debut.

För egen del så är det nog avsaknaden av SM-kval (man vill ju tävla mot de som är bäst men samtidigt känna att man presterat tillräckligt bra resultat för att vara med) som gör att jag inte tävlat fler gånger än jag gjort (dock borde man ju köra oftare om man vill ha fler deltagare).

SM-kval nära före SM hade varit perfekt men det är ju svårt att hålla en kvaltävling till ett SM med i bästa fall 10 deltagare när det borde vara 30.

Att kvalet har försvunnit har, precis som i byggningen med det minskade deltagarantalet att göra. Det är ju inte lönt att köra ett kval där alla går vidare.
    Ffa med tanke på hur mycket jobb det är att arrangera en tävling, och vad det kostar.

Men jag håller med dig, det hade varit väldigt kul om SM-kval u AF hade kommit tillbaka, även Norrlands, Svelands och Götalands i byggningen.

Elimineringen är det som fått mig att tveka till att ställa upp.

Man kan (oftast) inte vara bäst i alla grenar där det för mig är chins, dips och hinderbana som är de jag kan och vill kampas om högre positioner. Att det då finns en möjlighet att slås ut innan dessa känns avskräckande i fråga om att delta.

Detta tror jag många andra kan känna, speciellt nya.

Ponera att en person skulle vinna chins, dips och hinderbana men komma sist i symmetrin. Sammantaget så blir det en hyfsad placering ändå, men där den personen vid en eliminering inte skulle få chansen att visa det… En stadig hydda att visa upp kan ju också ses som det sista av chins, dips och hinderbana som kommer till av en lång tids träning. Dvs där intaget av att få vara med är för högt och utesluter ett nyintag av tävlanden?

Dock så är tidsaspekten i att inte ha en eliminering ett faktum också då ingen vill titta på hur många tävlande som helst. Men ska symmetri vara det som sätter ribban för dem som får vara med respektive inte – det är frågan? Det kan spekuleras i att det är en bidragande orsak till ett minskat intresse av nykomlingar?

Lite intresserad av vem som tänkt sig ställa upp på SM i AF i år??

Jag ska tävla…grymt sugen då det var ett tag sedan!!!

//Robert

var det inte i slutet av augusti alla kommer tillbaka från semestern. Jag tänkte för fler publik…

Flecky: Ses där! ;)

Spännande hur många ställer upp i SM och DC i år. Jag tror att botten är nådd!

Försök/fortsätt alla gör reklam för sporten, sprid ut det…

Uppdatering från SKKF om kvalificering till SM i Athletic Fitness 2011: [http://www.skkf.org/?file=newsView.aspx&newsId=350]

Quote:
    SKKF:s styrelse har beslutat att även årets SM i Athletic Fitness hålls öppet för nybörjare.

Från och med nästa års SM (2012), krävs att alla deltagare har deltagit i, fullföljt och godkänts i minst en athletic fitnesstävling sanktionerad av SKKF. Tävlingens dignitet, årtal, placering eller grenar har ingen betydelse.

2011-04-14
    för SKKF:s styrelse
    Kenneth Johansson

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 57 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.