Snygga på scen?

Home Forums Fitness Snygga på scen?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 62 total)
  • Author

Jag har inget emot att folk viker ut sig eller inte och själv vill jag såklart se bra ut men jag tycker fortfarande att Bodyfitness har en konstig inriktning om man vill kalla sig sport eftersom utseendet bedöms som hud hår smink mm. Det ska inte tillhöra sport. Athletic fitness kallar jag mer sport. Jag skulle vilja se en Bodyfitness där bara kroppen bedöms och inger mer. Tycker inte om när man ska behöva sy upp bikinis och baddräkter för mycket pengar för att det också bedöms. Body Fitness ser jag mer som en skönhetstävling medan athletic fitness och bodybuilding är inriktade enbart på de prestationer du gjort i gymmet. Jag gillar inte skönhetstemat i Body Fitness.

VJD wrote:
    Fast är det ett ”skönhetstema” då?

Är ju kroppen som bedöms först och främst.
    Ingen vinner på något annat än de kroppsliga resultaten av träning och kost.

Det du kallar för ett ”skönhetstema” skulle jag snarare kalla för ett ”presentationstema” vilket jag har uppfatta som att det mer handlar om att vara hel och ren, se fräsch och välvårdad ut.
    Och en viss underton att inte se ut som en man bara för att man är vältränad.
    ge ett kvinnligt intryck.
    Precis som att arbetar man på hotell så ser man välvårdada ut och ger ett fräscht intryck vilket inte har med sex eller skönhet som ska att göra.
    Även om dte hä är på scen och sminket då såklart är mycket tungare.
    Finns även väldigt många gränser för hur ”kvinnlig” eller ”överdriven” man faktiskt FÅR se ut i reglerna sm begränsar mycket.

Sedan hur vissa ser ut på scen med sina tävlingsbikiinis, hårförlängningar, mängd smink, långa naglar osv är väl kanske inte precis avgörande för någon form av placering utan snarar en kvinnas ensilda rätt och intresse i hur hon vill presentera sig själv på scen för sin egen skull.

Finns månag tjejer som tävlar som jag anser har en mycket mer ”renare” look än vad vissa andra har när de tävlar som uppenbvarligen inte anser att kristaller och extensions är det intressanta.
    Jag tror knappast att någon domare sitter och bedömmer swarofskikristaller,silliconbröst, hårförlängningar och glitter när de bedömer Bodyfitness.
    Hur kul det än är för de som har det för egen del då de uppenbarligen tycker om det själva.

Om någon som är domare här inne vill inväda emot mitt påstående så vore det kul att höra isåfall.
    Men det tror jag inte kommer att ske.

Bodyfitness är ingen ”skönhetssport” .Det är en tävling i vad för resultat man fått av kost och träning på sin kropp.
    Inget annat.
    Plus vissa mindre rgeler i att presentera sig själv på ett sätt som är fräscht och som ger ett välvårdat intryck.
    Att sedan 500 killar sitter och tittar på folk silliconbröst och annat är en helt annan sak.
    Har inte ett dugg med bedömningen att göra.

Vill någon som dömer bodyfitness rätta mig eller uttala sig så vore det som sagt väldigt trevligt.

Jag tycker det är fel att tvingas köpa speciella bikini och fixa håret och smink, köpa högklackat för att kunna tävla om det är kroppen som ska bedömmas. Om 2 tjejer har ganska lika fysik så vinner den som är snyggast.

Helheten gör väldigt mycket för bedömningen i bodyfitness, oavsett om fysiken skall vara det huvudsakliga.
    I badräktsronden så täcks ju nästan halva kroppen…
    Har du fysiken men ser ut och står som en fågelsrämma, så har du ingen vinnar ”look”.

MYCKET BRA SYNPUNKER MIRRE!

det tar upp ämnet som jag själv tänkt mycket på under den senaste tiden.

Jag har tävlat i både Af och Bf under de senaste åren och kan se en viss skillnad ur attitydsynpunkt mellan grenarna.
    Jag upplever att Af är mer sport och prestation än vad Bf är. Varför? Inte för att man lägger ner mer tid inför en Af-tävling än inför en Bf-tävling, för så behöver inte fallet vara i mina ögon.

Skillnaden är att i Af så blir inte HELA FOKUS på DIG som kropp och person. Jag upplever att alldeles för många blandar ihop sig själv som person med sin prestation på en Bf-scen. Inte konstigt heller kanske när det blir sagt repliker som ”oj,vad vacker du var” eller ”jag vill vara prinsessa för en dag” i samband med tävling. Det är lätt att uppleva att JAG blir bedömd när det talas om mig som om jag vore en reklampelare än att jag vore en idrottskvinna.
    I en Af-tävling är det inte BARA fysiken som avgör utan prestationsmoment som styrka och kondition vägs in. Det märks backstage kan jag säga! Det är ett behagligare klimat och en godare stämning utan att riktigt kunna sätta ord på hur jag märker det. Det KÄNNS som mer idrottare som står där i brunkräm än ett gäng tjejer som ska tävla i vem som är ”snyggast”.

Kanske är det för att man talar om att man var stark eller inte för dagen. Att man snubblade i hinderbanan eller inte. Det fokuseras heller inte så mycket på dräkter och utseende vad gäller smink och färger därtill. Det är därmed prestationen under tävlingen – i form av styrka och kondition – som avgör och som inte förknippas med dig som person.

Jag uppskattar faktiskt inte beröm för om jag är vacker, har snyggt hår, snygg sminkning eller dylikt när jag står på scen. JAG SKITER FULLSTÄNDIGT I OM JAG ÄR SNYGG ELLER SEXIG – ja det finns faktiskt tjejer som jag – även på en bf-scen…men ibland känner jag mig som den enda..:(

DÄREMOT kan jag leva länge på om någon skulle tycka att jag har en bra symmetrisk fysik , är i bra form eller att jag utvecklats muskulärt. DET är prestationen för mig!

Önskar att det vore mer åt det håller inom Bf….men tyvärr tror jag att fler skulle tacka ja till en omslagsfotning för Slitz (utan betalning) framför en pallplats i en bf-tävling. :helpme:

om fler vore mer idrottsmän/kvinnor än kroppsikoner så kanske sporten skulle få mer respekt från ”utomstående” också? Då kanske fler skulle förstå och se jobbet som ligger bakom en vältränad och definierad fysik? Kanske skulle vi få mer respekt i form av att få dela med oss av kunskap vad gäller träning och kost. Men så länge man putar med rumpan och läpparna och trycker fram brösten så kanske det är för många som missar att vi faktiskt kanske har något vettig att lära ut också?

O ANNIKA , med tanke på dina bilder av idrottsstjärnor i världsklass som tjänar massor med pengar på fotningar. Vilken fitnessprofil har blivit rik på fotningar i Sverige? Hur många av alla idrottare är det som tjänar storkovan på sexistiska bilder? Förmodligen bara de bästa som redan är kända och har presterat mycket. Samma kropp av en ”svensson” skulle inte ge en spänn…

I vår värld tror jag INTE att det handlar om pengar…om det bara vore så väl…
    :(

VJD wrote:
    Nej men det är för att du inte ser representabel ut och inte kan visa din fysik på bästa sätt.

Inte för att du är osexig och inte tänder män vilket inte på något sätt är det relevanta.´
    Det är ingen skönhetstävling för mäns skull på något sätt och kommer aldrig att bli det heller.
    Det är en seriös sport för kvinnorna som tävlar, inte för de männen som glor på i hopp om att gilla vad de ser.
    Finns ingen snöbolls chans till det och det har aldrig på något sätt funnits det heller.

”vinnar look” tycker jag låter väldigt löjligt att prata om.
    Låter som man har inbillat sig att det handlar om något helt annat än vad det gör.

Jag skulle tro att Jonas har mer erfarenhet och vet mer om sporten än vad du gör.

Jack och VJD får lösa sina konflikter på annan mark, bitte. Ni har båda era poänger. Låt inte en för övrigt saklig och tänkvärd debatt spåra ur för att ni inte vill dela sovsäck på Gotland i sommar. OK?

VJD: Undras vem denne domare är? På beskrivningen skulle jag kunna gissa på mig själv, vilket det väl inte var? Urvalet är inte gigantiskt stort om man säger så. Chansen/risken att jag känner vederbörande är relativt hundrprocentig. Förtjusande person för övrigt, i så fall.

Jag återkommer senare med mina tankar runt fenomenet. Det finns väldigt många perspektiv på det hela.

VJD wrote:
    Jag kan ge dig information om vem dem domaren är om du vill det.
    Han har inte bedömt Vm och em.

Det sa jag inte.

Vadå VI??????????????

HAN ger sig på mig i varenda tråd.

Han har ingen poäng alls i någonting.
    Han är här för att bråka.

Och det skiter jag i om jag skriver rakt ut i en tråd,

Så dum kan du väl inte var att du inte ser det????????????

Jag och Jackstan har inga jävla ”konflikter”..’

Han ÄR en konfilkt. helt på egen hand.
    Ingen jag den minsta kontakt eller lust för kontakt med det minsta.

Vad är så svårt att fatta?????????????????????????????????

Men sluta grina. Jag måste väl få skriva om jag har en åsikt. Min åsikt är att Jonas har bättre koll än dig på BF och att det han skriver inte är taget ur luften.
    Om det nu vore sådant totalt fokus på fysiken kan man väl fråga sig varför allt smink, alla håruppsättningar samt olika ronder? Det är bara att inse att det delvis också är en skönhetstävling.
    Du kan väl försöka hålla diskussionerna på en vettig nivå och undvika personangrepp i fortsättningen?

1. ”Och jag skulle tro att du vet minst.”
    2. Tonvis med frågetecken.
    3. ”Jag har inte gjort något, det är han.”
    4. ”Han säger ju fel, jag har rätt. Det är så, åsikter finns inte.”
    5. Ett tydliggörande utav någon annans egentliga tanke, varesig de håller med eller inte.
    6. Anklaga en huvuddomare och moderator, som dessutom fan är orsaken till att man inte blir slängd i varggropen, för att vara dum i huvudet.

Det ser ju bra ut det här. Det fattas bara att en likasinnad skriver;

”ÅåÅåhHH såH jÄvlaaaAh knÄÄkkT! Däh fiKK duh HånnomM GumZan!”

…och fyller ut smileykvoten med råge, så är vi i full gång.

Det man ser på scenen bedömmer man efter just helheten, som även innefattar hur dräkten sitter.
    Man kan skapa en illusion av längre eller kortare ben, smalare midja etc. Gör man rätt val efter sin kroppstyp, så ser fysiken bättre ut.
    Men hela fysikens struktur och balans är det första man tittar på och om formen finns där…
    Hur tjejen poserar gör också väldigt mycket för att vsa upp sin fysik på bästa sätt!
    Utstrålning, Ansikte, frisyr, hur man för sig på scenen och hur dräkterna ser ut gör sitt till för att helheten ska se så bra ut som möjligt.

Man kan inte blunda för det som ser bra ut, eller det som ser mindre bra ut…

Marcus Syvertsen wrote:
    1. ”Och jag skulle tro att du vet minst.”
    2. Tonvis med frågetecken.
    3. ”Jag har inte gjort något, det är han.”
    4. ”Han säger ju fel, jag har rätt. Det är så, åsikter finns inte.”
    5. Ett tydliggörande utav någon annans egentliga tanke, varesig de håller med eller inte.
    6. Anklaga en huvuddomare och moderator, som dessutom fan är orsaken till att man inte blir slängd i varggropen, för att vara dum i huvudet.

Det ser ju bra ut det här. Det fattas bara att en likasinnad skriver;

”ÅåÅåhHH såH jÄvlaaaAh knÄÄkkT! Däh fiKK duh HånnomM GumZan!”

…och fyller ut smileykvoten med råge, så är vi i full gång.

Det bästa jävla inlägget du någonsin skrivit på det här forumet, käre Marcus – vilket inte säger lite.

Satt precis och tänkte på samma sak, ehuru jag aldrig kunnat snitsa till det på detta förtjänstfulla sätt.

Keep ’em coming, young man.:up:

VJD wrote:
    Nej, men det är ändå en presentation.
    Eller hur?

Inte ett sexighetstävling där hår och smink gör hela skillnaden.

Skriver jag det?
    Det gör inte hela skillnaden, men har en viss betydelse för helhetsbedömningen!

PatArnold wrote:
    Det är psykist krävande att deffa men jag anser inte att det är prestation att stå på en scen deffad,inoljad med bikini eller speedos.
    Prestation är när nåt görs fysiskt som att springa ett 100 meters lopp,hoppa stavhopp,höjdhopp eller tre steg.
    När man tittar på många fri idrottstjejer så skulle många av dom kunna vara med i en bodyfitness tävling och vinna.
    I en bodyfitness tävling döms och vinner man på hur man ser ut.
    I idrotts sammanhang vinner man inte på utseende utan på vad man presterar och därav så kommer fitness,bodybuilding,Body figure vara aldrig nåt som är prestations bedömt.

+1

Ledsen mirre men bodybuilding, fitness, bf mm är inte idrott. Det finns ingen idrottslig prestation i tävlingarna. Det är en skönhetstävling där man bedömer symmetri, proportioner och massa. Den fysiska prestationen sker innan tävlingarna men inte under tävlingarna. Där visar man bara upp sig inoljad.

Hur hårt det än är att komma i tävlingsform så finns det ingen idrottslig prestation vid själva tävlingstillfället. Bodybuilidning = Ej idrott. Mer skönhetstävling.

Anna Lübeck wrote:
    Det är ju inte en rent prestatios bedömd sport om man tänker som du där med att hoppa högst eller springa fortast, men det är ju resultatet utav prestationen som blir ”betygsatt”.
    I BB tycker jag visst att det är prestations bedömt med tanke på det fria programmet, och är det väldigt jämt kan även poseringen ha betydelse för bedömningen.

Det krävs mycket prestation för att nå den fysik de flesta presenterar på scen, för det första!!!! Otaliga timmar på gymmet, många timmar med andra sportsliga aktiviteter!
    För det andra är även scenframträdandet en prestation i sig. Det är otroligt krävande att flexa muskler, eller att hålla poseringar under lång tid.

Jag är en idrottskvinna i allra högsta grad, precis som alla andra som utför fitness på hög nivå!!!

Det enda som skiljer en tex elit friidrottare från en elit fitnessutövare är vårt minimala kaloriintag under diet, träningsmässigt eller prestationsmässigt anser jag att vi är ganska lika.

Kan förstå att det kanske kan tyckas att det inte är så mycket action, som det är i ett 100m lopp eller i hockey etc… men det har ju inget med prestation att göra.

Tycker du att den lilla prestationen som krävs på scenen (spänna alla muskler bra) är jämförbar med att tex springa 100m under 10 sekunder i tävlingstilfället?

Nej, BB är ingen idrott och kommer aldrig bli det. Det är väldigt roligt dock men någon idrott/sport? Nej.

VJD wrote:
    Ja, men det jag menar med min fråga är om du håller med om att det handlar om en snygg och korrekt presentation av fysiken.

Och inte om att vara snyggast och sexigast för att tända någon eller se söt ut som sak?

Är det jag menar med min fråga.’

Om någon är sexig eller ej och hur var och en värderar det får stå för honom/henne. Sexighet ska ju inte bedömmas, men vi är alla människor med känslor och lust…
    Och att se snygg ut scenen är ett +

PS. Och än en gång, snygg ingår i helheten och kan vara en snygg fysik!

Timme wrote:
    Tycker du att den lilla prestationen som krävs på scenen (spänna alla muskler bra) är jämförbar med att tex springa 100m under 10 sekunder i tävlingstilfället?

Nej, BB är ingen idrott och kommer aldrig bli det. Det är väldigt roligt dock men någon idrott/sport? Nej.

Allright, då tar vi din subjektiva jämförelse här, så vänder vi på den och propagerar åt andra hållet. Egentligen enbart för att visa hur det ser ut när man yrkar på något annat!

Vad låter som den mest ansträngande prestationen – att kasta en liten boll åt helvete, eller hålla en back double bicep i 20 sekunder efter flera dagars fasta och uttorkning?

Och de fria programmen då, eller hur man ter sig i posedown? Är inte det möjligen klassbart som sportsliga prestationer? Det är jämförelser emellan atleter, där regler finns att rätta sig efter och målsättningen är att efter reglernas ramar prestera bäst?

Det finns regler, och domare vars uppgift är att ha dessa i åsyn under bedömningarna. Det är flera personer som tävlar emot varandra efter dessa regler, och dessa placeras efter hur väl de presterat efter just reglerna.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 62 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.