- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 april, 2008 at 15:53 #644494Anonym anvandareMember
Och en sak till…
Linda Fodor och Cicci är snygga i ansiktet, tror du (VJD eller någon annan?) domarna blundar för det?
Även utseende ska bedömmas i dom kvinnliga disciplinerna.
Men det där ordet jag har tjatat om betyder mest… inkl. balans och harmoni i fysiken.14 april, 2008 at 16:10 #644495Anonym anvandareMemberVJD wrote:Jag håller med dig i att sexighet inte ska bedömas.
Är det jag menar.Men är man domare så får man vara lite mindre människa gällande känslor och lust, dvs var objektiv, eftersom dte är kost och träningsresultat och presentation som man ska bedömma.
Inte personliga känslor.Sådan lämnar en proffsig domare utanför precis som han lämnar ute vem han känner privat och andra liknande känslor.
Förhoppningsvis så bedömmer man det man ser på scenen och inte om man gillar/ogillar eller känner någon.
Domare är som människor i största allmänhet, vissa kan göra en proffsig bedömning andra kan låta känslor styra till viss del.
Ex. Man har svårt att särskilja 2 tävlande, den ena är en nära vän och den andra verkar vara en stöddig jävel. Hur många hade satt kompisen sist om dom hade svårt att bestämma sig?
Det finns exempel på att vissa mindre ödmjuka personer har fått sämre placering av någon domare än vad dom borde.
Men vi pratar bedömning och det är inte helt lätt.
Jag tror och hoppas att domarna gör en så rättvis bedömning som dom kan utifrån vad dom ser på scenen just då!14 april, 2008 at 18:45 #644496Anonym anvandareMemberMarcus Syvertsen wrote:Allright, då tar vi din subjektiva jämförelse här, så vänder vi på den och propagerar åt andra hållet. Egentligen enbart för att visa hur det ser ut när man yrkar på något annat!Vad låter som den mest ansträngande prestationen – att kasta en liten boll åt helvete, eller hålla en back double bicep i 20 sekunder efter flera dagars fasta och uttorkning?
Och de fria programmen då, eller hur man ter sig i posedown? Är inte det möjligen klassbart som sportsliga prestationer? Det är jämförelser emellan atleter, där regler finns att rätta sig efter och målsättningen är att efter reglernas ramar prestera bäst?
Det finns regler, och domare vars uppgift är att ha dessa i åsyn under bedömningarna. Det är flera personer som tävlar emot varandra efter dessa regler, och dessa placeras efter hur väl de presterat efter just reglerna.
:up:
Timme… förstår vad du menar men håller inte med dig. Precis som både armbrytning, boul, och dart, så är bB, Bf ,Cbb,och Af en sport. Kan dock hålla med om att Bb, Cbb och Af är mer fysiskt krävande än BF.
Om det är så att inget mer än kroppen bedöms i Bf, så snälla meddela mig så jag inte behöver lägga ner timmar på dräkter, hår och smink:D Nä, jag gillar de momenten oxå… nästan ända gången man fixar sig ju… *ler*
14 april, 2008 at 19:08 #644497Anonym anvandareMemberathleticmia wrote:O ANNIKA , med tanke på dina bilder av idrottsstjärnor i världsklass som tjänar massor med pengar på fotningar. Vilken fitnessprofil har blivit rik på fotningar i Sverige? Hur många av alla idrottare är det som tjänar storkovan på sexistiska bilder? Förmodligen bara de bästa som redan är kända och har presterat mycket. Samma kropp av en ”svensson” skulle inte ge en spänn…I vår värld tror jag INTE att det handlar om pengar…om det bara vore så väl…
Hej Maria!
I Sverige, ja där tror jag i stort sett INGEN fitnessprofil knappt tar/får betalt för att ställa upp på bilder. Så med andra ord har ingen blivit rik på det och det tror jag du förhoppningsvis redan visste/vet om . Vill av olika anledningar inte gå in mer på ämnet här på formet, då det en tidigare gång missuppfattades HELT fel, tyvärr .
Självklart finns det inget sådant intresse för en ”svenssonkropp” och självklart handlar det inte om pengar i ”vår” värld, för när det i ”vår” värld handlar om om att ställa upp på mer ”tveksamma” bilder/plåtningar i stort sett gratis, DÅ handlar om BEKRÄFTELSE & UPPMÄRKSAMHET….
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg:
Det mesta kan köpas för pengar, så är det bara. Många är tveksamma och funderar säkert lite hit och dit men när sedan ett ”erbjudande” kommer, med mycket pengar, ja då tar nog väldigt många chansen. Svårare har jag att förstå de som gör det ”gratis” bara för att få synas så mkt som möjligt, DET är för MIG ”korkat”.Avslutningsvis kan jag bara säga att man bör tänka sig för redan INNAN man får barn och tänker/önskar satsa på en karriär efter tävlingsscenen. För som jag skriver här ovan, bilder finns kvar, internet är stort. Men förstår man ”koncekvenserna” och står för det fullt ut, ja då har jag personligen inte några problem med det hela.
Sammanfattar det hela, ska/vill man ställa upp på mer ”avancerade” bilder, ja se då till att få/ta bra betalt + räkna även in de koncekvenser det kan få för framtiden.
15 april, 2008 at 06:19 #644498Anonym anvandareMemberAnnika Warg wrote:Men förstår man ”koncekvenserna” och står för det fullt ut, ja då har jag personligen inte några problem med det hela.Sammanfattar det hela, ska/vill man ställa upp på mer ”avancerade” bilder, ja se då till att få/ta bra betalt + räkna även in de koncekvenser det kan få för framtiden.
Hej hej, har läst denna intressanta diskussionen och undrar på om någon kan precisera lite närmare vilka koncekvenser det handlar om i dessa fall? Några exempler?
15 april, 2008 at 08:26 #644499Anonym anvandareMemberLiz wrote:Hej hej,har läst denna intressanta diskussionen och undrar på om någon kan precisera lite närmare vilka koncekvenser det handlar om i dessa fall? Några exempler?
Får man föreslå t.ex. sexuella trakasserier på arbetsplatser du kommer till senare i livet, på vilka folk antagligen kommer vara ungefär mogna nog att t.ex. lägga upp ett mittenuppslag av dig, naken, med en liten gummianka porrigt i munnen, fullt synligt i fikarummet ungefär varje dag.
Eller möjligen att någon tar det ett steg längre och pga. artikeln/utviket börjar kontakta dig och ger dig en sorts uppmärksamhet du kanske inte var så sugen på ifrån början?
Eller t.om. någon som, när du visat tuttarna för honom, blir manisk nog att tro sig ha någon slags äganderätt och således börjar starta konflikter med personer i din omgivning, kanske förföljer din pojkvän i svartsjuka osv.
Alltså, du ser ett klart mönster här. Om du gjort något som samhället anser vara ”intressant” (visat tuttarna, i all sin oskyldiga enkelhet) så finns det alltid folk överallt som tycker att detta är hysteriskt roligt att älta i alla år. Jag har fan tjejkompisar som fortfarande efter att ha gjort bort sig på högstadiet för 5-6 år sedan som råkar ut för den här sortens roligheter.
Klicka in en sväng på [www.perezhilton.com] om du vill ha en kort inblick i hur djävla vidrig mänskligheten och dess barnsliga intresse för den sortens grejer faktiskt är.
15 april, 2008 at 08:42 #644500Anonym anvandareMemberVJD wrote:Så män ska sluta köpa poseringsbyxor också då när det är kroppen som ska tittas på?Eller ska kvinnorna visa kroppen med klädern på eller utan bikiniöverdel?
Hur har du tänkt här?
När det är kroppen som ska bedömas efter vad kost och träning har gjort.Hur ska man bedömma det hade du tänkt?
Utan en tävlingsbikini som visar kroppen men döljer bröst och hm hm??Är det synd om männen som måste dölja sin hm hm med poseringsbyxor också?
Den snyggaste vinner inte alls om två står ganska lika.
Den som däremot har en lite kvinnligare fysik kan däremot vinna då det står i reglerna att kvinnor inte ska behöva se ut som män eller se mindre kvinnliga för att tävla fitness.Ex på kvinnligare fysik ( rätta mig någon om jag har fel) kan vara proportioner mellan musklerna på olika delar av kroppen och tex väl utvecklade ben i förhållande till armarna.
Som ett enkelt exempel.Fixa hår och smink.
Jadu. har man långt hår så är det ju fräscht att fixa det när man står på scen inför hela Sverige.
Behövs heller inget avancerat.
Finns tävlande kvinnor med kort hår och tävlande kvinnor som bara fönar igenom det rätt enkelt.
Jag ser inte var felet skulle ligga i att man måste se representabel ut när det gäller att presentera sin fysik på ett korrekt sätt.
Om män nu skulle ha långt hår så får väl de se till att se representabla ut de med.Har du någon gång sett någon vinna om de inte skulle fixa allt som behövs. Tyvärr! En vanlig bikini döljer ingenting och om bedömningarna hade varit från halsen och neråt så hade jag inte haft några problem men om du läser hur de bedömmer i Bodyfitness så ser du att det handlar bra mycket mer om utseende och inte bara vilken fysik du har. Läs bedömmningskriterierna så kanske du får en annan uppfattning. Om det är fysiken som ska bedömmas kan du då svara på varför man inte bedömmer från halsen och neråt?
15 april, 2008 at 09:36 #644501Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Jag skulle tro att Jonas har mer erfarenhet och vet mer om sporten än vad du gör.VJD wrote:Fortsätt mobba mig bäst du vill såfort jag säger något.Kärlek börjar alltid med bråk
15 april, 2008 at 09:44 #644502Anonym anvandareMembergotland wrote:Har du någon gång sett någon vinna om de inte skulle fixa allt som behövs. Tyvärr! En vanlig bikini döljer ingenting och om bedömningarna hade varit från halsen och neråt så hade jag inte haft några problem men om du läser hur de bedömmer i Bodyfitness så ser du att det handlar bra mycket mer om utseende och inte bara vilken fysik du har. Läs bedömmningskriterierna så kanske du får en annan uppfattning. Om det är fysiken som ska bedömmas kan du då svara på varför man inte bedömmer från halsen och neråt?Stämmer…det står i faktiskt i bedömningskriterierna att även ansikte, hud, hår och naglar bedöms.
15 april, 2008 at 09:56 #644503Anonym anvandareMemberDet är svårt att föra en objektiv diskussion när alla är parter i målet.
BB, BF, CBB är ingen idrott just för att man inte presterar något på själva tävlingstillfället. Så lyder väl RF:s avslag varje gång??BF känns lite mer som en skönhetstävling då det är för prestationen ovidkommande attiraljer som är med och avgör tävlingen.
15 april, 2008 at 11:25 #644504Anonym anvandareMemberPepz wrote:Det är svårt att föra en objektiv diskussion när alla är parter i målet.
BB, BF, CBB är ingen idrott just för att man inte presterar något på själva tävlingstillfället. Så lyder väl RF:s avslag varje gång??BF känns lite mer som en skönhetstävling då det är för prestationen ovidkommande attiraljer som är med och avgör tävlingen.
:up:
15 april, 2008 at 11:34 #644505Anonym anvandareMemberOK, så här ser jag på delar av problematiken. Jag väljer att enbart ägna mig åt den ursprungliga frågeställningen och vad det möjligen kan komma sig av. Vi får väl se om det blir någon liten klarhet i saken.
Våra traditionella idrotter handlar nästan alltid om något som går att mäta på ett eller annat sätt. Spring snabbt, kasta långt eller få in flest bollar i ett hål av varierande storlek med hjälp av något på förhand bestämt sätt. Det finns några få idrotter som av hävd är erkända som även har vissa subjektiva bedömningsinslag. Gymnastik, konståkning och simhopp är kanske de mest kända och med längst historik. I och med att de funnits så länge har man haft sina problem med subjektiva bedömningar och annat och med tiden hittat sätt att göra även dessa idrotter mer mätbara. Man vet hur en trippel Salchow bör se ut för att få full poäng och hur svår den anses vara i förhållande till andra moment, för att man sett det göras så många tusen gånger av så många under så lång tid. Man har även satt sig ner och kritat ner kriterierna och värderingarna i någon sorts demokratisk anda, kommit till ett beslut som alla får följa vare sig de håller med eller inte. Annars åker man ut. I och med detta blir bedömningen ganska klinisk och opersonlig. Den som gjort flest mål eller snirklat sig snyggast genom luften, enligt de kriterier som gäller vinner. Man kan vara skitduktig på detta utan att man kan sägas vara en bra person och man kan vara skitdålig och få domarnas siffror på det utan att det kan förknippas med dig som person. Som följd av detta blir troligen kommentarerna därefter. Vem som är snygg, söt, sexig eller ful spelar absolut ingen roll när resultatlistan ska sättas ihop. Möjligen kan en och annan kvinnlig idrottare invända att de visst fått kommentarer de önskar eller inte önskar om snygg häck eller liknande när de just slagit in en straff eller landat i längdhoppsgropen. Men det hör trots allt till marginalanteckningarna. De allra flesta kommer att bli hågkomna för sina resultat och få kommentarer i media och av publiken för sina resultat. I just bedömningsidrotterna, och speciellt i de kvinnliga tävlingarna, kommer dock tyvärr nästan alltid ett visst mått av sådana kommentarer in. Att helt ignorera att vissa kvinnor fått lite extra betalt för ett kryddmått sexighet i exempelvis konståkning är nog inte helt objektivt. Så länge det finns människor (vissa är attraherade av kvinnor) som dömer prestationen så finns absolut risken att det påverkar på ett eller annat sätt. Bedömningssporter ÄR svåra!
I våra grenar har vi också bedömning, men i Bodybuilding och i viss mån Fitness finns viss hävd där man med tiden satt en standard för hur exempelvis en dubbel biceps ska se ut. Tyvärr är den inte helt solklart beskriven och framförallt inte hur den ska graderas, beroende på hur den utförs. Men hur som helst ”vet” vi som hållit på ett tag hur vi tycker att den ska se ut. I och med det minskar behovet av tyckande och ett större mått av klinisk bedömning kan utvecklas. Därmed minskar även behovet av/utrymmet för/relevansen i kommentarer som ”du är snyggast”. Även om de förekommer. Trots allt tror jag, ovetenskapligt förvisso, att andelen ”riktiga idrottare” är relativt stor inom bodybuilding och inom Fitness är det nästan ett måste att vara gammal gymnast eller liknande för att klara det fria programmet, även om det säkerligen finns många som deltar mer för att få synas än för att få tävla. Jag vet inte om jag personligen anser att vare sig Bodybuilding eller Fitness är idrott. Atleterna tränar som i stort sett vilka idrottare som helst och är värda respekt för det, men kanske är just bedömningen den svaga punkten. Möjligen kan de utvecklas till idrotter, men just nu är de det inte, enligt mitt sätt att se saken. Tävla kan man dock utan tvivel. Men det kan man i musik, poesi och mycket annat också.
Athletic Fitness bör rimligen vara än mer inriktat på tävling, prestation och att mäta sina prestationer mot varandra. Visst får man chansen att synas på scenen, men de moment man för övrigt måste genomlida lär sortera ut de flesta som inte är intresserade av kampen i första hand. ”Snyggastkommentarer” är relativt sällsynta. Athletic Fitness tangerar idrott i mina ögon.
Sen har vi det intressanta fenomenet Body Fitness. Där måste vi nog ta en titt på vad det egentligen är och varför det finns till. BF började komma till för mindre än 20 år sedan, även om formen varierat något och namnen varit olika. Som tävlingsgren pratar vi väl egentligen 2000-talet. Platsen var USA och orsaken var att man såg kvinnlig bodybuilding utvecklas till något som den stora massan inte längre kunde relatera till. Såväl publik som återväxten bland de tävlande vek kraftigt. Alltså gällde det att hitta på något. I USA ser man lite annorlunda på skönhet och att tävla i just det än vi gör i åtminstone norra Europa. Att ha med en skönhetstitel i sitt cv är fullt rimligt i USA, medan det i vårt land troligen är något av det minst smarta man kan ange som merit. Det skiljer en hel del i kultur och BF hade troligen aldrig kunnat uppfinnas i Sverige eller de flesta andra nordeuropeiska länder.
Alltså blev kriterierna som de blev. ”Total package” ska omfatta hår, naglar, smink, ansikte med mera. MEN det står ingenstans att den stereotypt ”snyggaste” ska vinna, utan att den bästa fysiken presenterad i en fräsch förpackning ska vara den som står längst upp på pallen. Tyvärr upplever jag att det alltför ofta är just en stereotyp som förs fram som någon sorts modell för BF. En stereotyp som dessutom känns lite daterad därtill. Även om jag slår tillbaks mot frågor om man måste vara blond, söt och ha stora bröst, så är det inte helt osant, tyvärr. Man vinner inga tävlingar enbart på det, men visst finns det säkert en och annan som anser att just det är fräscht och till och med sexigt och dessutom väver in det i sin bedömning. Som sagt att helt bortse från att det är människor som dömer och att de ibland har sina preferenser vore naivt.BF är en tävlingsgren med uppenbara identitetsproblem. Är det ”idrott”? Är det skönhetstävling? Är det något annat? I och med att själva identiteten är så pass oklar är det inte konstigt om BF drar till sig en aningen spretig samling människor. Vi har dels de som i första hand vill tävla i kropp och dels de som kanske i första hand står på scenen för att synas och få en stunds uppmärksamhet. Självklart blir publiken även den väldigt mångskiftande. När dessutom bedömningskriterierna är aningen diffusa och ännu inte satt sig (Jag kan slå vad om att konståkningen haft liknande diskussioner för dryga 100 år sedan.) och de tävlande faktiskt inte ”gör något” på scenen (Och nej, jag menar inte att det inte är jobbigt att stå på scen.), blir det ännu svårare att ”göra idrott” av BF, om det alls är det som är meningen. Kanske ska BF vara en hybrid mellan tävling av något slag och skönhetsuppvisning? Då lär vi få dras med kommentarer som ”du är snyggast”, ”min vackra vän vann” och att de som är mer idrottsinriktade inte känner sig hemma. Och vi lär i så fall aldrig kunna hävda att Body Fitness är idrott, för det är det inte i dagens format.
15 april, 2008 at 11:43 #644506Anonym anvandareMemberOavsett vad som står i reglerna om bedömning av utseende, så får man tänka med sunt förnuft.
Det här med utseende kommer in överallt i samhället och än mer i BF. Sedan kan man tycka vad man vill om det.
Det är så mycket små detaljer som kan höja intrycket.
Tjejen med bästa fysiken kan förlora just pga. det; Hon valde mormors trosor, farmors permanent, knall rött läppstift, glömde färgen på kroppen och tyvärr så hade hon ej fördelaktigt utseende…15 april, 2008 at 11:44 #644507Anonym anvandareMemberJP: Du verkar totalt oförmögen att författa ett endaste inlägg som är något mindre än magnifikt.
Fan vad jag älskar när folk som har något att säga lägger ut texten.:up:
15 april, 2008 at 11:52 #644508Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:JP: Du verkar totalt oförmögen att författa ett endaste inlägg som är något mindre än magnifikt.Fan vad jag älskar när folk som har något att säga lägger ut texten.:up:
Då kämpar då verkligen på för att få mod-status.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.