Är mättat fett lika farligt för oss som förbränner mycket?

Home Forums Kost och Näringslära Är mättat fett lika farligt för oss som förbränner mycket?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author

:( :( i det siste så har jeg trent mye cardiotrening som fotball, langrenn, løping o.s.v. har spist mye fet mat og fremfor alt mettet fett. mitt spørsmål er om det er farlig for meg som forbrenner såpass mye? vekten er stabil. er det først når det blir overskudd at det er farlig?, eller kan det være skummelt med tanke på blodfetter, insulinfølsomhet o.s.v. fint om bartoll eller king grub eller andre med peiling kunne svare. har mistet lysten på mager mat, kanskje trener jeg såpass mye at kroppen skriker etter fet mat. kosten min består nå mye av pasta i fløtesaus brødskiver med smør og ost og dessert 5 dager i uken. det går også med litt sjokolade som mellommål. takknemlig for alle svar.

Lisan wrote:
    Nej mättat fett är aldrig bra:nono:

Jo. Att utesluta mättat är inte alls bra.

[http://forum.body.se/showpost.php?p=41023&postcount=14]

Mättat fett ökar inte dödligheten.

”OBJECTIVES: Most current dietary guidelines encourage limiting relative fat intake to

er som sagt takknemlig for alle råd. men er det ikke sånn at når jeg ikke går opp i vekt så er det jo ikke noe overskuddsenergi?, og det er vel det som er skummelt?

Lisan wrote:
    Okey, ska förtydliga mig: prioritera fleromättat fett, det är det bästa:up: Men det är klart du inte kan utesluta mättat fett helt i kosten men mättat fett bör undvikas. Har inte skrivit att man dör av det men att skriva att det är sunt gör inte jag iallafall:D . Men det ser ju dock ut som vi är eniga pojkar

En gång till för att vara säkra: Fleromättat fett är att föredra före mättat fett:) Om du har behov för mera mat goggen, pröva att undvik det som inte är sunt och innehåller mycket mättat fett. Vill du ha mer fett är ju jordnötssmör en höjdare. Lycka till!

Jo det finns de som är smala, för att att använda ett annat ord en fitt, som får i sig allt för stora mängder mättat fett och inte alls har en sund INRE miljö i kroppen Don_Juan, du behöver inte vara fet för att ha höga nivåer med det dåliga kolestrolet LDL!

Nej! Fleromättat är knappast att föredra då det härsknar mycket lättare än övriga fettsyror. Är man klok så satsar man på enkelomättat fett! Det är bra energi som inte härsknar lika lätt. Ett högt intag av fleromättat fett kräver ett högt intag av antioxidanter.

Det är egentligen inte så svårt. Låt säga att man äter 100 gram fett om dagen. En vetttig uppdelning kan då se ut så här.

Runt 50-60 gram enkelomättat.
    Runt 20-25 gram mättat.
    Runt 20-25 gram fleromättat.

Så vad är de ”nya” fettkällorna? Vart får jag tag på underbart mättat fett?

Fett har fler funktioner i kroppen än storleksmässigt fördelaktig lagercentral för energiöverskott. Fetter är även bas i exempelvis prostaglandiner och olika sorters fetter ger olika sorters prostaglandiner, en del pg:s är proinflammatoriska och andra antiinflammatoriska. Att helt utesluta eller överdosera nutrienter får så gott som alltid ytterligare konsekvenser och att ex omega-3 fetter rekommenderas enligt rådande trend beror på att svenskar (och givetvis amerikaner, våra kostinfluensers förfäder) konsumerar alldeles för lite jämfört med hur mycket omega-6 fett vi äter. Omega-6-fettsyror bryts ned till arakidonsyra som är byggsten för proinflammatoriska prostaglandiner. Om vi snyggar till kvoten mellan 3 och 6 så får vi mindre pro-pgs och fler antiinflammatoriska pg:s vilket verkar positivt på vårt immunförsvar. För att koppla tillbaka detta till forumets grundtanke så vid styrketräning bryter man först ned muskeln som sedan repareras och blir större och detta i sig är en liten inflammation. Det är mao positivt att tänka på fettkvaliteten ur fler synvinklar än vilket som sätter sig vart på kroppen. Fett finns i cellmembranet på varenda cell i kroppen, runt muskelcellerna och runt nervcellerna som gör att vi kan utföra muskelkontraktioner i gymmet. Jag menar inte att man måste lära sig vad kost och träning innebär på molekylnivå men det ibland kan det vara lätt att bara titta på nischade forskningsresultat som styrker det man vill förmedla eller den produkt man vill sälja men ibland kan vara bra att titta på kroppens basfunktioner för att förstå vad som kan gå fel.

I slutändan handlar det ju ändå om att inte överdriva åt något håll. Äter man varierad kost så löser det sig automatisk, då får man antagligen i sig tillräckligt av alla sorters fetter. Det är ju om man äter väldigt enformig kost som man behöver se över mer exakt var all energi kommer ifrån och se över så man får rätt fördelning av alla näringsämnen så man undviker brister.

Det generella är att ha större antel omättat fett än mättat.
    Sen kan man ju säga att studier kring fetter är långt ifrån färdigt och det finns inga definita svar.
    De statistiska undersökningarn som görs kring ämnet blir ju svåra att tolka. Det är ju allt annat än säkert att ett korrelerat samband är ett orsakssamband.

;) ;) de kostekspertene som anbefaler mye mettet fett i kosten tar vel også blodprøver en gang i blant, og hadde det gitt dårlige utslag så hadde vel også de forandret kosten. jeg tviler på at de vil gamble med helsen.

Lisan wrote:
    Vad menar du? Vilken kostexpert anbefaller mye mättat fett i kosten?

her i norge så har vi et blad som heter mat og helse som gis ut av ernæringsfysiologer og treningseksperter, og de anbefaler mye fett i form av smør, kremfløte bacon o.s.v.

Lisan wrote:
    Ok det har jag aldrig sett, bor själv i norge, kan du hänvisa till en studie eller sida på internett där detta står?
    Är mycket intresserad av detta:)

søk på mat og helse, de har akkurat fått opp en ny side.

Nu måste jag sätta ner min stora fot, sluta småtjaffsa och håll er till ämnet.

Don_Juan wrote:
    Du har ju fått så många klockrena motargument och ändå fortsätter du :nod

Nu är ju t,om din landsman emot dig :up:

jeg er bare spent på hva andre mener jeg, men det er klart det hadde vært helt topp å kose seg med fet og god mat uten dårlig samviktighet.;)

Gulligt…. men är det någon som har några bra tips på vart det finns mättat fett? Käkar bara nötter och fisk i princip så jag behöver lite tips.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.