Home › Forums › Kost och Näringslära › Är mättat fett lika farligt för oss som förbränner mycket?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 mars, 2006 at 23:42 #1030770Anonym anvandareMemberLisan wrote:Ok nu har jag sökt på mat og helse och där finner jag inte att de skriver någonstans att bacon, smör eller mettet fett generellt ska vara bra..kan du ge mig den länken som du läst detta på ? Alltså jag är mottaglig för att ändra min mening om någon/du kan ge mig en god studie(eller dyl) på att mättat fett är bra:) . Hade ju varit helt konge om det var så..ha ha..fram med smörbytta:D
[http://www.matoghelse.no]gå inn på der det står om dietter og matråd. :emo
19 mars, 2006 at 23:59 #1030771Anonym anvandareMemberjeg må legge til at når jeg spiser fet mat så holder jeg meg mett lenge, og klarer meg stort sett på 3 måltider om dagen, sjokoladen som mellommåltid er bare for at jeg synes det er godt. hvis jeg spiser magert så må jeg ha 4 eller 5 måltider for å bli fornøyd. kanskje vi er genetisk tilpasset til å spise fet mat og holde aktivitetsnivået høyt.
19 mars, 2006 at 23:59 #1030772Anonym anvandareMemberjeg må legge til at når jeg spiser fet mat så holder jeg meg mett lenge, og klarer meg stort sett på 3 måltider om dagen, sjokoladen som mellommåltid er bare for at jeg synes det er godt. hvis jeg spiser magert så må jeg ha 4 eller 5 måltider for å bli fornøyd. kanskje vi er genetisk tilpasset til å spise fet mat og holde aktivitetsnivået høyt.
20 mars, 2006 at 00:01 #1030773Anonym anvandareMemberLisan wrote:Åja, är det detta du läst eller?..men han som skriver är neppe kostholdexpert;) , det är ju en vanlig ”Ola norrman” som klarat kvitta sig med några kilona på sitt sätt, men det står ju inte något om några studier som tyder på att mättat fett ska vara bra:)[http://www.matoghelse.no/index.php?id=310130]
så vidt jeg vet så er det seriøse folk som driver bladet.
20 mars, 2006 at 08:46 #1030774Anonym anvandareMembergoggen wrote:jeg må legge til at når jeg spiser fet mat så holder jeg meg mett lenge, og klarer meg stort sett på 3 måltider om dagen, sjokoladen som mellommåltid er bare for at jeg synes det er godt. hvis jeg spiser magert så må jeg ha 4 eller 5 måltider for å bli fornøyd. kanskje vi er genetisk tilpasset til å spise fet mat og holde aktivitetsnivået høyt.Självklart kan du väl äta fet, mat, vi behöver ju alla fett, speciellt om man tränar mycket, men grejen är väl att det övervägande inte behöver bestå av mättat fett för att du ska behålla mättnadskänslan. Har du testat att äta samma mängd fett, fast med större andel fler- och enkelomättade fetter, hur håller sig mättnadskänslan då?
20 mars, 2006 at 11:59 #1030775Anonym anvandareMemberLisan wrote:Man ska inte tro på allt skit man läser:emo-thumb
Men visst, jag vet att mat og helse pröver att framsstå som ett seriöst blad men den artikelln som du läst är det ju inga näringsfysiologer eller kostrådgivare som gett sin uttalelse på. Det är bara en intervjuv med en om hur han klarade att kvitta sig med 20kg. Han skriver inte heller att han lever på bacon och smör, det står bara att han kuttet ut mye av karbohydraterna.Don_Juan: Det är inte livsfarligt, du behöver inte vara rädd för det men du behöver heller inte uppsöka det mättade fettet för det får man i sig nog av en då, svårare att få tillräckligt med det andra bra fettet dessvärre. Jag tror nog att du förstår vad jag menar;)
dag viljen poleszkynsi er en av ernæringsfyiologene som driver bladet. for flere navn gå inn på administrasjon i mat og helse.:p
20 mars, 2006 at 15:44 #1030776Anonym anvandareMemberLisan]Ulf Gror: Ja visst, det kan sammaliknas med att det är svårt att lära en gamal hund att sitta och ändra dens vaner. :emo-thumb
goggen: Det har ju inte med hans historia att göra i den artikeln att det är en närinsfysiolog som driver bladet …. du har tolkat den fel och bara läst om att bacon är bra:D .. Du måste ju läsa helheten i arikeln vännen.
Nu får ni äta vilket fett ni vill, denna diskussionen för mig är över, och var rädd om hjärtat
Kram på er
jeg har lest mat og helse helt siden bladet kom ut, og jeg vet helt sikkert at de er ernæringsfysiologer og folk med peiling. og at de anbefaler mye fett i kosten. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.