Home › Forums › Kost och Näringslära › Aspartam och cancer
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 mars, 2006 at 12:40 #1028929Anonym anvandareMember
Nu är den granskad och peer-reviewed, den beryktade aspartamstudien.
[http://www.ehponline.org/members/2005/8711/8711.pdf Environ Health Perspect. 2006 Mar;114(3):379-85. First experimental demonstration of the multipotential carcinogenic effects of aspartame administered in the feed to sprague-dawley rats.]
Slutsats:
”The results of this mega-experiment indicate that APM is a multipotential carcinogenic agent, even at a daily dose of 20 mg/kg body weight, much less than the current acceptable daily intake. On the basis of these results, a reevaluation of the present guidelines on the use and consumption of APM is urgent and cannot be delayed.”
4 mars, 2006 at 12:40 #93919Anonym anvandareMember4 mars, 2006 at 12:48 #1028930Anonym anvandareMemberSjälva slutsatsen i översättning:
”Resultaten av detta megaexperiment indikerar att aspartam är en multipotentiell carcinogen, även vid ett dagligt intag på 20/mg/kg kroppsvikt, en mycket lägre dos än dagens acceptabla dagliga intag. Baserat på på dessa resultat är en omvärdering av nuvarande riktlinjer vad gäller bruk och intag av aspartam brådskande och får inte fördröjas.”
Jag tänker inte översätta fullängsstudien…
4 mars, 2006 at 12:55 #1028931Anonym anvandareMemberJa, att redan hälften av dagens ADI, dvs den mängd man anses kunna få i sig dagligen hela livet utan minsta risk, är cancerframkallande.
4 mars, 2006 at 12:59 #1028932Anonym anvandareMemberFan va bra att man inte dricker en massa läsk mer isåfall. Det finns också aspartam i tuggumi.
Hur fan kan de sätta in sånt här i våra produkter när det är så farligt… sjukt.
4 mars, 2006 at 13:11 #1028933Anonym anvandareMemberKanske dags för Fun Light att börja avslöja hur mkt aspartam de trycker i saften? Känns rimligt om det anses som hälsovådligt…
4 mars, 2006 at 13:30 #1028934Anonym anvandareMemberVad säger dom om sukralos då? :helpme:
4 mars, 2006 at 14:03 #1028935Anonym anvandareMemberDon_Juan wrote:Det finns tydligen inte ngn direkt forskning på det när det gäller människan.Det finns det inte när det gäller aspartam heller.
4 mars, 2006 at 14:33 #1028936Anonym anvandareMemberFan!! vad ska man då äta till all kvarg
4 mars, 2006 at 16:01 #1028937Anonym anvandareMemberDon_Juan wrote:Jaså, så den studien han presenterade var bara på djur? Jaha ja.Tror du man ger människor massiva doser med ämnen man misstänker kan vara cancerframkallande och ser vad som händer?
Alla gränsvärden bygger på djurstudier. Dessa är ofta mycket applicerbara på människa. Om något ämne ger råttor cancer… brukar man inte tillåta detta i produkter avsedda för mänsklig konsumtion.
4 mars, 2006 at 18:52 #1028938Anonym anvandareMemberKan det vara en god investering införskaffa aspartam-fritt whey protein? Eller kan jag lita på försäljarsnacket frasen; ”mängden aspartam i whey är så låg att det är inget att bry sig om”?
4 mars, 2006 at 21:14 #1028939Anonym anvandareMemberJag kör oxå sötningsmedelsfritt protein. Det finns så mycket farliga ämnen vi får i oss dagligen så det är väl dumt att inte välja bort när man kan? Om fler gör det så kanske producenterna vill införa fler produkter utan gift. Twinlab hade sötningsmedelsfria gainer produkter med smak för ett par, tre år sedan. Nu har dom sötningsmedel i allt utom neutral triple whey.
5 mars, 2006 at 22:09 #1028940Anonym anvandareMemberKing Grub: Använder du själv osötat proteinpulver?
5 mars, 2006 at 22:22 #1028941Anonym anvandareMemberJag undviker regelbundet bruk av artificiella sötningsmedel överhuvudtaget (ingen fanatism, dock); inga svårigheter, då jag inte är speciellt förtjust i sötsaker.
5 mars, 2006 at 22:40 #1028942Anonym anvandareMemberhehe… rolig artikel…
jag pallar inte läsa hela det där. Att en råtta får högre cancerrisk om den får i sig en lösning av 10 % (!!!?!?!?!?!) aspartam förvånar mig dock inte
det verkar främst vara ett slöseri med råttor.Vidare står att 400 ppm aspartam ger ett skydd mot tumörer jämför med inget aspartam
Jaja, en studie om aspartam av många. Det är ganska populärt inom hippiekulturen att gå till angrepp mot aspartam, mikrovågsugnar mm.
jag känner mig inte orolig, jag tycker det bara ser ut som deras resultat kan vara statistiskt brus förutom monsterlösningen.Känns inte som det finns nån anledning att baserat nån slutsats för konsumption av detta eftersom det finns 50-11 andra studier om saken som daltar kring kopplingen med fenylketonuri.
Onödig oro, känns vettigare att folk här tänker på att ta det lugnt med alla magiska bodybuilding preparat istället som de facto kan skada lever och andra diverse organ.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.