Aspartam och cancer

Home Forums Kost och Näringslära Aspartam och cancer

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 31 through 33 (of 33 total)
  • Author
    Tove wrote:
    Tror du man ger människor massiva doser med ämnen man misstänker kan vara cancerframkallande och ser vad som händer?
    Att man i det här fallet givit ämnen till människor och sett vad som hände.

Nej, men när apor och råttor utvecklar stora mängder tumörer av ett ämne, är det då rimligt att dra slutsatsen att ämnet inte har cancerpåverkan?

Djurstudier är oftast mycket översättbara på människor.

King Grub wrote:
    Nej, men när apor och råttor utvecklar stora mängder tumörer av ett ämne, är det då rimligt att dra slutsatsen att ämnet inte har cancerpåverkan?

Djurstudier är oftast mycket översättbara på människor.

Jag för min del tror absolut att djurstudier är helt nödvändiga i syfte att komma fram till olika saker men jag tror också att det kan skilja mellan resultaten av forskning på djur och ”forskning” på människor. Innan studien startades i Finland hade det sannolikt gjorts x antal djurstudier vilket låg till grund för beslutet att pröva det hela på människor, men det hela gav inte det önskade slutresultatet.
    Hela artikeln måste dock läsas för en korrekt helhetsbild om vad som faktiskt låg till grund för det ”misslyckade” utfallet.
    Nya läkemedel som kommer ut på marknaden har genomgått en ofantlig mängd tester men sluttesten är på människa och då först och främst under en prövoperiod om 5 år. Det är viktigt att alla tänkbara biverkningar rapporteras in till Läkemedelsverket för en så omfattande utvärdering som möjligt ska kunna göras av det nya preparatet.
    Så indirekt används människan i forskningen, även om det klingar illa att formulera sig så. Hur skulle det annars gå till? Människan lever under helt andra omständigheter än vad försöksdjur gör så det är mycket som skiljer när det gäller canceraspekter även om viss vägledning kan fås av väl genomförda djurförsök.

Joffi wrote:
    Jag kör oxå sötningsmedelsfritt protein. Det finns så mycket farliga ämnen vi får i oss dagligen så det är väl dumt att inte välja bort när man kan? Om fler gör det så kanske producenterna vill införa fler produkter utan gift. Twinlab hade sötningsmedelsfria gainer produkter med smak för ett par, tre år sedan. Nu har dom sötningsmedel i allt utom neutral triple whey.

Var hittar du protein som är fritt från sötningsmedel? Och hur smakar det? Jag har funderat på hur illa det är med allt sötningsmedel man får i sig via proteinpulver och gainers. Hittade Twinlabs AM protein utan aspartam men då är det sukralos i istället. Tacksam för tips på sötningsmedelsfria proteinpulver…

Viewing 3 posts - 31 through 33 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.