Home › Forums › Kost och Näringslära › Behöver råd/hjälp
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 mars, 2006 at 22:08 #93684Anonym anvandareMember31 mars, 2006 at 22:08 #1026693Anonym anvandareMember
Hej!
Nu har jag gymmat ett tag och står stilla på min vikt. Jag skulle bli väldigt glad om någon som har lite erfarenhet skulle kunna hjälpa mig med kostbiten. Jag tycker att jag får i mig alldeles för mycket onyttig mat när jag försöker få i mig alla proteiner och kolhydrater vilket resulterar i min höga bf. Hur skulle en dag för er se ut (kostbiten).
Vad bör jag ligga på i K/P/F? Vanligtvis ligger väl jag på 3/2/2
Stats:
Längd: 182cm
Vikt: 76kg
Bf:~19%Ytterst tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig
Mvh
/Nikke1 april, 2006 at 17:02 #1026694Anonym anvandareMemberIngen som har lust att hjälpa mig
1 april, 2006 at 17:40 #1026695Anonym anvandareMemberNikke wrote:Ingen som har lust att hjälpa migDin fråga är extremt stor. Kolla runt lite på forumet först och skriv sen upp hur du äter under en dag så kan folk komma med förslag på ändringar. Det finns rätt många matupplägg upplagda som har blivit kommenterade också.
3 april, 2006 at 14:44 #1026696Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Din fråga är extremt stor. Kolla runt lite på forumet först och skriv sen upp hur du äter under en dag så kan folk komma med förslag på ändringar. Det finns rätt många matupplägg upplagda som har blivit kommenterade också.Har kikat runt en aning, så här äter jag en vanlig dag tex.
1dl havregryn
1ägg
4dl mjölkLunch
Blir oftast lunch på någon resturang.Middag:
3-4dl makaroner
3ägg3 april, 2006 at 16:05 #1026697Anonym anvandareMemberÄr du tokig människa? tycker du inte om mat? Den där kosten känns inte särskilt hållbar i längden. Borde du inte äta lite mer kött, fågel, fisk?
Rent spontant tycker jag att du ska lägga in ett mellanmål mellan frukost och lunch och sedan kanske skippa ute-lunchen och äta en egenkomponerad matlåda istället? Nu vet jag iofs inte vart du äter dina ute-luncher men i de flesta fall är det ju mest för mycket kolisar och en hel del fett i dom.
Jag käkar efter ett pricksystem som jag fått tag på. Det funkar så att man har delat in allt man äter i Protein, Kolisar, Mjölk, Fett. Man ska se till att äta 3 sånna om dagen av varje. Vidare så ska man äta 3 frukter och 3 grönsaker och 10 glas vatten. En portion räknar jag på 1-11/2 dl ris, ha det som referens till mängden kolisar av andra slag. En portion Protein är en proteinkälla(inte mjölk-produkt) som är lika stor som din knutna näve.
Utöver det här kan jag äta proteindrinkar och sånt efter behov. Det här ger mig bara ”bas-näringen”
En dag för mig kan t.ex. se ut som följer:
Frulle:
Havregrynsgröt på fiberhavregryn(1dl) en halv näve solrosfrön + mjölk. Till det dricker jag ett glas apelsinjos och äter light-äpplemos.Mellis:
Frukt och proteindrinkLunch:
Låda med 1dl rå-ris, nån proteinkälla, grönsalladMellis:
Frukt+kesella med funlightMiddag:
Låda med samma sammansättning som lunchen.Kvällmat:
Grönsallad med nån proteinkälla t.ex. skinka + ev. mjölkDå får jag ihop till alla min ”prickar”.
Frukost: 1 kolisprick+1fruktprick
Mellis: 1 fruktprick
Lunch: 1 kolisprick, 1 grönsaksprick, 1 proteinprick, 1 fettprick
Mellis: 1 fruktprick + 1mjölkprick
Middag: 1 kolisprick, 1 grönsaksprick, 1 proteinprick, 1 fettprick
Kvällsmat: 1 Grönsaksprick + 1 proteinprick + ev. 1 mjölkprick
Jag har som mål att äta var 3:e timme.
Schemat är lätt att följa och även om det inte är optimalt så fungerar det bra på mig och jag håller bättre koll på vad jag äter, efter några dagar behöver man inte ha sin ”krysslista” kvar längre. Känner man att man får i sig för lite kolisar är det bara att öka portionsstorleken. Vattnet använder jag som måltidsdryck och mellan måltiderna och får på så sätt ihop minst 10 glas.
3 april, 2006 at 21:05 #1026698Anonym anvandareMemberOch jag som tyckte att jag åt en ”hel” del med kost. Nåväl, har ätit dylikt mat som jag har postat nu ett tag och känner att jag lägger på mig tok för mycket fett, som du kanske påpekade att det är dålig kost sammanhållning.
När du kör detta system som du har skrivit, vad ligger du på för protein,kolhydrater samt fett per kg?
mvh
3 april, 2006 at 21:57 #1026699Anonym anvandareMemberJag vet faktiskt inte, har inte räknat så noga. Är inte så vetenskaplig i min träning, har provat det med men det blev för mycket och så ledsnade jag efter ett tag. Som det är nu så går vågen neråt iallafall… och den där killen i spegeln börjar se bättre ut
Det fina i hela det här är ju enkelheten med prickar, man kanske skulle räkna om till kcal…. jaja, får se om jag gör det något tag.
Det mesta av ditt protein kommer från mjölk-produkter, det är väl inte direkt optimalt. När du skriver att du äter 4 dl makaroner, är det torrvara 4dl då?
Vad menar du med att du får i dig alldeles för mycket onyttigt när du försöker få i dig alla kolhydrater och proteiner? Det finns ju hur många nyttiga kolhydrat och proteinkällor som helst??
3 april, 2006 at 22:55 #1026700Anonym anvandareMemberFoss wrote:Jag vet faktiskt inte, har inte räknat så noga. Är inte så vetenskaplig i min träning, har provat det med men det blev för mycket och så ledsnade jag efter ett tag. Som det är nu så går vågen neråt iallafall… och den där killen i spegeln börjar se bättre utDet fina i hela det här är ju enkelheten med prickar, man kanske skulle räkna om till kcal…. jaja, får se om jag gör det något tag.
Det mesta av ditt protein kommer från mjölk-produkter, det är väl inte direkt optimalt. När du skriver att du äter 4 dl makaroner, är det torrvara 4dl då?
Vad menar du med att du får i dig alldeles för mycket onyttigt när du försöker få i dig alla kolhydrater och proteiner? Det finns ju hur många nyttiga kolhydrat och proteinkällor som helst??
Protein som protein eller?
Japp, då snackar vi torrvara.
Att jag kanske ligger på för hög kcal intag, lägger mest på mig massa med fett vilket är irreterande
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.