efter träning?

Home Forums Kost och Näringslära efter träning?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag undrar vad det är man ska äta efter ett gympass?
    För att ni inte ska svara prottedrink så vill jag mer veta vad det ska innehålla. och vad man kan käka istället för prottedrink. protein? kolhydrater? fett?

Primärt Kolhydrater och Protein…snabba kollisar, snabbt protein…ganska enkelt egentligen. Vitt bröd, russin, banan, pannkakor, ägg, fisk, rött kött är exempel på sådan mat…

något lite i mängder…
    snarare 60g protte 80-100g snabba kolisar ska de va.

Runt 40 gram protein två-tre gånger inom kort tid efter passet kan vara vettigt.

Om du inte är maratonlöpare behöver du inte dunka i dig några absurda mängder kolhydrater. Vanlig styrketräning är inte så glykogentömmande, men givetvis är en större mängd att föredra vid t ex ett benpass framför ett bicepspass.

Okej. låter ju enkelt :) tack för svaren

Alex Thunholm wrote:
    något lite i mängder…
    snarare 60g protte 80-100g snabba kolisar ska de va.

Inte riktigt. Man tjänar mer på att dela upp 60 gram protein på två och dricka 30 gram före passet och 30 gram till ca 1 h efter passet. Direkt efter passet så fyller man på med kolhydrat, och då givetvis efter anstränging och kroppsvikt.

Hälge wrote:
    Jag undrar vad det är man ska äta efter ett gympass?
    För att ni inte ska svara prottedrink så vill jag mer veta vad det ska innehålla. och vad man kan käka istället för prottedrink. protein? kolhydrater? fett?

Vill du inte ta en protein drink så kan du byta ut den mot mjölk, grynost, färskost, mjukost, yoghurt etc. Väljer du mölk eller yoghurt bör du nog förvara det i en termos.

Angående kolhydraterna är det nog viktigaste att tänka på:

Mängden – mycket kolhydrater direkt efter tunga pass, sen kan du ta en mindre mängd efter mindre tunga pass.

Matsmältningen – välj en kolhydrat källa som din mage kan hantera och är lättsmält.

Sen måste kolyhdraterna inte vara snabba, utan du kan välja långsamma kolhydrater också.

Clyde wrote:
    Inte riktigt. Man tjänar mer på att dela upp 60 gram protein på två och dricka 30 gram före passet och 30 gram till ca 1 h efter passet. Direkt efter passet så fyller man på med kolhydrat, och då givetvis efter anstränging och kroppsvikt.

Instämmer. Dessutom kanske det bore bra med lite protein under passet gärna med lite snabba kolisar.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.