en hel djungel av tips att rätta sig efter

Home Forums Kost och Näringslära en hel djungel av tips att rätta sig efter

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

man blir ju inte klok på de här!

alla olika tips hit och dit men inget stämmer överens med dom andra tipsen t.ex. jag som väger 65 kg ska få i mig 2500 kcal /dag och fördelningen ska vara 40, 30, 30 (minns inte riktigt) men de e inte viktigt just nu. läste också i senaste utgåvan av body att man bör äta 2 gram proteiner / kg kroppsvikt och 6,5 gram kolhydrater / kg kroppsvikt..

prova räkna lite på de så ser du att de inte går ihop så jag har därför gjort en liten egen variant, skulle bli glad om ja fick lite kommentarer

ca 2500 kcal / dag

160 gram proteiner = 640 kcal (ca 25%) ca 2,5 gram / kg
    300 gram kolhydrater = 1200 kcal (ca 50%) ca 4,5 gram / kg
    70 gram fett = 630 kcal (ca 25%)

mitt mål är inte att bli bodybuilder utan bara att öka i muskelmassa och få en fin och vältränad kropp mer åt fitness-hållet

här kommer lite fortsättning, har gjort lite små ändringar..

P K F
    frukost 30 50 —
    mellanmål 15 30 —
    lunch 30 50 17
    mellanmål 15 30 17
    middag 30 70 17
    efterträningsmål 25 50 —
    kvällsmål 30 — 17

Summa: P = 175 g, K = 280 g, F = 68 g

P = proteiner
    K = kolhydrater
    F = fett

(tabellen är i gram)

jag har aldrig gjort de här förut så ja testar mig bara fram..
    säg gärna till om ja e helt ute o cyklar.

tack för alla svar.. är väldigt tacksam.. av cirka 80 visningar så finns det inte någon som kan något om detta eller är det bara så att vissa inlägg struntar man i.. jag vet inte men stort tack iallafall

Milton wrote:
    tack för alla svar.. är väldigt tacksam.. av cirka 80 visningar så finns det inte någon som kan något om detta eller är det bara så att vissa inlägg struntar man i.. jag vet inte men stort tack iallafall

:D :p

40/30/30 är enbart för deff, fördelningen är väl inte direkt optimal för uppbyggnad. Alltså, det är ingen skillnad på att bygga en fitnesskropp eller en bodybuildarkropp. Gör som så att du försöker stoppa i dig det mesta du ser, och gör det ofta. Du behöver mycket proteiner, helst till nästan varenda mål du käkar. 2-3g bör du sikta på, minst.

Själva fördelningen av P/K/F är inte så viktig vid uppbyggnad. Se till att få i dig fett dock eftersom det är viktigt för att din kropp ska fungera ordentligt, så var inte rädd för det.

Angående antalet kalorier som du ska slänga i dig så finns det naturligtvis sånt som beräknar utifrån längd och vikt osv, men jag har märkt att det bästa är att käka regelbundet och en viss mängd hela tiden, sen märker man om man går upp av det eller inte. Går du inte upp, ät mer. Går du upp för snabbt, justera ner kosten lite så du inte blir ett fetto på kuppen.

Pectoralis wrote:
    bra att du gick in lite djupare Xavier på de jag mena ;)

Nemas problemas :emo-thumb

tack så mycket..

det är intressant att läsa hur andra ser på saken, ska testa mig fram lite då o se hur min kropp reagerar..

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.