Energifördelning?

Home Forums Kost och Näringslära Energifördelning?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hejsan..
    Tjej på 28 år.

Tränar 4 dagar i veckan styrka.
    Promenader ca 3-5 dagar i veckan.
    Löpning vid tillåtande väder.

Jag ska inte dieta direkt men vill bli av med ca 10 kg..
    Jag undrar hur jag ska lägga energifördelningen under en dag?

Idag t.e.x åt jag ca 1940 kcal med en ungefärlig fördelning på

23E% Fett
    53E% Kolhydrat
    29E% Protein
    (Enligt Hälsovaktens siffror iaf)

Frukost
    Mellanmål
    Lunch
    Mellanmål
    Middag
    Kvällsmål

Tänkte prova och ligga på
    40E% Protein
    30E% Fett
    30E kolhydrat

Fungerar det? :|

Det kan nog fungera men det viktigaste är att du uppnår ett energiunderskott.
    Vill du gå ner exempelvis 0,5kg/vecka är behöver du i snitt ligga ca 500kcal under din dagliga förbrukning.

Detta är ett vanligt riktmärke vid diet om man samtidigt inte vill förlora onödig muskelmassa

Tack..
    Då har jag räknat ungefär rätt på kalorierna också…
    Får testa och ändra runt lite sedan om det inte fungerar med just det upplägget..

Robinravn.se wrote:
    Hej!

Eneregifördelningen är helt ointressant om du vill bli bra.
    Räkna på varje näringsämne för sig:
    Ränkar med att du väger 55kg deffad=)

Protein: 3g/kg kroppsvikt per dag =ca: 150g, 600kcal
    Nyttiga fetter: 0,5g/kg kroppsvikt =ca: 25g, 230kcal
    Resten täcks upp av kolhydrater så ditt energiunderskott blir ca: 20%.
    Du kan nog deffa på 1500kcal. om du tränar 1 timme om dagen.
    kolhydraternas mängd blir då ca: (1500-600-230)/4 = 170g
    Energifördelningen blev i detta fallet: protein 40%, fett 15%, Kolhydrater 35%.

En viktig grej att komma ihåg är att ju nyttigare fett du äter ju mindre behövs! skulle du ätit dåliga fetter hade du behövt det dubbla.

Lycka till =)

Först: Tack för inlägget..
    Men, jag mäter 1.77 i längd.
    Så det blir inga 55 kg för mig. Jag försöker att aldrig ligga under 70 kg, då blir jag bara mager och likheterna med en kalkon blir för stor:)

Ska försöka ligga på runt 1800-1900 kcal, då jag inte ska dieta utan gå ner någorlunda lugnt och försiktigt.
    Jobbar också mycket extra på där jag lyfter ca 2-3 ton på 8 timmar om det vill sig illa. Orkar inte med det om jag ligger för lågt..
    Försöker få mig i mig 200 g protein då jag just nu ligger på 82 kg.
    Ska ner till 70kg igen..
    Äter tills största delen nyttigt fett och vill inte ligga under i alla fall 25E% på det.
    Sedan får väl resten bli kolhydrater.
    :|

IQA wrote:
    Först: Tack för inlägget..
    Men, jag mäter 1.77 i längd.
    Så det blir inga 55 kg för mig. Jag försöker att aldrig ligga under 70 kg, då blir jag bara mager och likheterna med en kalkon blir för stor:)

Ska försöka ligga på runt 1800-1900 kcal, då jag inte ska dieta utan gå ner någorlunda lugnt och försiktigt.
    Jobbar också mycket extra på där jag lyfter ca 2-3 ton på 8 timmar om det vill sig illa. Orkar inte med det om jag ligger för lågt..
    Försöker få mig i mig 200 g protein då jag just nu ligger på 82 kg.
    Ska ner till 70kg igen..
    Äter tills största delen nyttigt fett och vill inte ligga under i alla fall 25E% på det.
    Sedan får väl resten bli kolhydrater.

Låter vettigt! Jag håller inte med Robin helt, i synnhet vad gäller fettet, men du verkar ha hittat en bra nivå för dig att köra på.

Micke A wrote:
    Låter vettigt! Jag håller inte med Robin helt, i synnhet vad gäller fettet, men du verkar ha hittat en bra nivå för dig att köra på.

Mmm, jag startar här och så får jag lägga om kosten allt eftersom beroende på hur det fungerar.
    Men det är alltid tacksamt med andras synpunkter.
    Alla är ju olika.
    Det är ju resultaten som räknas + att det för min del är viktigt att orka med träningen, vardag, studier och jobb.. Har inget slutdatum så då känner jag att jag hellre skyndar långsamt. :|

Robinravn.se wrote:
    Visste inte hur lång du va, men ditt kaloriantal är säker perfekt för din kropp.

När det gäller fett ska du veta att vid undersökningarna som gjorts som visar på negativa effekter med lite fett har man inte tagit hänsyn till att försökspersonerna i 9 fall av 10 ätit usla fetter och således får äta mer fett för att t.e.x. få igång kroppens hormoner.

Sedan har ju alla olika teorier på förhållande fett/kolhydrater, det man dock vet med säkerhet är att om man äter mindre än ca: 4-5g kolhydrater i timmen händer hormonella saker i kroppen som gör att musklerna krymper i ett accelererande tempo, bl.a. binder inte kroppen upp IGF-1 i musklerna till IGF-1bp3 som är den aktiva varianten av detta potenta hormon. vi vet ju alla att kroppen tillvekrar med tillväxthormon när man byter ut en del av kolhydraterna mot fett, men det är kroppen som försöker trigga igång IGF-1 konverteringen för IGF-1 blir verkningslöst utan en liten mängd insulin i blodet.

Lycka till!

Jag ska starta här och sedan ändra, om det verkar som det inte fungerar på det sätt jag vill.
    Ska försöka hålla mig kring 200 gram protein, ca 60 gram fett och 140 gram kolhydrater till att börja med.
    Du tappade bort mig lite smått på slutet av ditt inlägg:o
    På ren svenska är det lika med??

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.