förbränning och sparlåga?

Home Forums Kost och Näringslära förbränning och sparlåga?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Eftersom det nu vad jag förstått ,enligt Grub och andra här på forumet, så minskar inte förbränningen om man äter mindre. D.v.s. kroppen går inte ner på sparlåga vid diet, utan sänker förbränningen med minst 10%.

Så, vad är det då som händer om någon äter jättelite och tränar massor men ändå inte går ner i vikt, kanske t.o.m. går upp?
    Det finns ju flera exempel här på forumet med folk som råkat ut för detta (har även tidigare varit där själv) så vad är orsaken till att viktnedgången uteblir?

vet inte om detta är svaret.
    Men om man nollar, eller åtminstone starkt begränsar fettintaget så rubbas hormonnivåerna till det negativa..

klart man kan sänka sin förbränning!
    jag har vänner som varit hos läkare o gjort tester o fått konstaterat sänkt ämnesomsättning! men det kan man lätt (OFTAST) reglera genom att ÄTA MERA! i värsta fall får man gå på mediciner resten av livet!

det finns anorektiker som nästan inte äter alls men som överlever i flera år. hur skulle de kunna göra det om det inte berodde på att deras ämnesomsättning är rubbad?

och mitt eget fall….varför får man platåer under en diet då man måste sänka maten eller höja träningsdosen för att fortsätta gå ner i vikt? jo för att kroppen slår av på förbränninge så klart!

Jo det ’r ju det jag undrar också? men som sagt så har ju b.la. Grub påstått det motsatt och han brukar ju ha belägg för det han säger…?

[http://ajpregu.physiology.org/cgi/content/abstract/263/2/R250]

[http://jpen.aspenjournals.org/cgi/content/abstract/29/4/221]

[http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/332/10/621]

Jag tycker det är svårt att förstå sådana här texter, men jag har försökt läsa igenom dem, men är slutsatsen att ämnesomsättningen visst påverkas av vad/hur mycket vi äter?

Det är klart den gör, men så till den milda grad att man inte minskar i vikt på ett underskott som skulle motsvara hundra- eller tusentals kalorier? Nej. Äter man ”jättelite” och tränar massor, som du skriver, skall man gå ner i vikt. Visst finns det sjukliga tillstånd också, men dessa är betydligt mer sällsynta än man skulle kunnda tro när man hör folk prata om hur svårt dom har att förändra sin vikt (även om det oftast är åt andra hållet).

King Grub wrote:
    Det är klart den gör, men så till den milda grad att man inte minskar i vikt på ett underskott som skulle motsvara hundra- eller tusentals kalorier? Nej. Äter man ”jättelite” och tränar massor, som du skriver, skall man gå ner i vikt. Visst finns det sjukliga tillstånd också, men dessa är betydligt mer sällsynta än man skulle kunnda tro när man hör folk prata om hur svårt dom har att förändra sin vikt (även om det oftast är åt andra hållet).

det er befriende å slippe å få angst om man ikke får spist etter klokken.;)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.