Jobba natt

Home Forums Kost och Näringslära Jobba natt

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 31 through 35 (of 35 total)
  • Author

Jag jobbar skift och äter likadant om jag jobbar fm, em eller natt. Ibland är frukosten 05:00 och veckan efter 14:00 :)

Har inga problem att äta ”vanlig” mat på nätterna men att slå ett nytt rekord i cheeseburgare och liknande fungerar inte lika bra då det känns som att magen inte riktigt går på full varv.

Tycker själv att träningen går bättre när jag jobbar natt och kvällar men det kanske beror på att jag tränar innan jobbet. Sen sköter jag sömnen och kosten ”bra” hela tiden medans dom flesta som jobbar skift inte gör det…

= Träningen går bättre med skift (för mig), Hälsan vet jag inte

Eddie Vedder wrote:
    Jag håller med dig så till vida att det saknas den typen av försök du pratar om. Men det saknas i alla frågor som har med kost att göra. Och den saknas ju faktiskt i frågan om näringstiming också även om du är tämligen säker på att det är myter det också.

Du har rätt i det du säger som sagt. Men faktum kvarstår att det finns konsekvent epodemiologisk data och det finns också mekanismstudier som visar på energi- och glukosomsättningsstörningar om sömnvanor rubbas. Då är frågan om all den sammantagna evidensen talar för eller emot hypotesen och jag kan tycka att slutsatsen ”allt pekar mot A och därför tror jag B” kan vara lite konstig.

Men det är bra att du är kritiskt. :)

Exakt visst är det så. Mycket inom kost och näringslära är lite av ett mörker. Finns många luckor som skulle behövas fyllas igen.

Är dock tämligen övertygad att totalt dagsintag står mycket högre i hierarkin är timing. Självklart inte HELT irrelevant med timing, men då tänker jag mest på elitidrottare osv där timing spelar större roll.

Har jobbat natt 7 nätter/ledig 7 dagar / 7 nätter /ledig 7 dagar o.s.v… sedan Oktober förra året. Tycker snarare att det är svårt att hålla vikten uppe då jag sällan känner någon hunger på jobbet (23-07). Nu när jag försöker deffa lite så är det supersmidigt att jobba natt. Tar lite kvarg när jag slutar jobbet, somnar vid 8, vaknar 16-17 och äter en stor måltid, dricker nån mjölkliter och ibland lite proteinpulver, innan jag tar lite mer kvarg före jobbet :)

edamber wrote:
    Exakt visst är det så. Mycket inom kost och näringslära är lite av ett mörker. Finns många luckor som skulle behövas fyllas igen.

Är dock tämligen övertygad att totalt dagsintag står mycket högre i hierarkin är timing. Självklart inte HELT irrelevant med timing, men då tänker jag mest på elitidrottare osv där timing spelar större roll.

Och det fetstilta är ju vad vi argumenterar för även vad gäller dygnsrytmen. Ingen som någonsin har påstått, eller ens antytt, att det avgör men om 10 000 människor kan leva i parallella universa med nattarbete eller dagarbete så kommer gruppen med dagarbete säkert leva friska lite lite längre.

Ja, hade jag jobbat natt hade jag ätit ett stort mål på kvällen innan jobbet och sedan något lätt på morgonen efter jobbet för att somna lättare.

Viewing 5 posts - 31 through 35 (of 35 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.