Källa angående kolhydratintag

Home Forums Kost och Näringslära Källa angående kolhydratintag

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Jag har lärt mig att kroppen behöver 70 g kolisar per dag, för att hjärnan ska fungera, annars bildas ketonkroppar. Stämmer detta och har ni i så fall en källa på det? Jag hamnade nämligen i en diskussion m en person som hävdade att Cambridgekuren inte på ngt sätt var skadlig, trots ett dagligt intagpå 45 g kolisar, och totalt 474 kcal.
    Mycket av det man ”vet” har man ju läst någonstans men när man sedan ska ”bevisa det” så hittar man inte några studier, så jag tänkte att ngn här kanske satt på en bra studie angående detta.
    Tacksam för hjälp!
    Madde

Madde wrote:
    Jag har lärt mig att kroppen behöver 70 g kolisar per dag, för att hjärnan ska fungera, annars bildas ketonkroppar. Stämmer detta och har ni i så fall en källa på det? Jag hamnade nämligen i en diskussion m en person som hävdade att Cambridgekuren inte på ngt sätt var skadlig, trots ett dagligt intagpå 45 g kolisar, och totalt 474 kcal.
    Mycket av det man ”vet” har man ju läst någonstans men när man sedan ska ”bevisa det” så hittar man inte några studier, så jag tänkte att ngn här kanske satt på en bra studie angående detta.
    Tacksam för hjälp!
    Madde

hjernen og ikke minst musklene trenger karbo, å innta bare pulver under lengre tid gir bare negative effekter, jeg vet om en del som har gjennomført pulverkurer, og jeg har til gode å se bra reultater. sats heller på sunn mat.:evil:

Då kan ju din kompis ta och äta sina 474 kcal om dagen och se om denne mår så jävla bra av det.

sjukt att säga nåt sånt. totalt svält och förstöra sin ämnesomsättning.

Alex Thunholm wrote:
    sjukt att säga nåt sånt. totalt svält och förstöra sin ämnesomsättning.

CambridgeKUREN heter det ju. En kur är ju ngt temporärt och det förstör du inte din metabolism av. En anorektikers ämnesomsättning sjunker tydligen bara med 10 %. Det är ju ungefär som att säga att du förstör din förbränning bara för att du stryper vätska och salt och allt vad det är, i slutfasen innan tävling.

goggen wrote:
    hjernen og ikke minst musklene trenger karbo, å innta bare pulver under lengre tid gir bare negative effekter, jeg vet om en del som har gjennomført pulverkurer, og jeg har til gode å se bra reultater. sats heller på sunn mat.:evil:

Tro mig, du behöver inte övertyga mig, jag skulle aldrig utsätta mig för ngt sånt, det var alltså ngn jag pratade med som körde detta, och som JAG nu behöver stöd i forskning för att kunna övertyga om dessa kurers risker.

Hannibal_ wrote:
    CambridgeKUREN heter det ju. En kur är ju ngt temporärt och det förstör du inte din metabolism av. En anorektikers ämnesomsättning sjunker tydligen bara med 10 %. Det är ju ungefär som att säga att du förstör din förbränning bara för att du stryper vätska och salt och allt vad det är, i slutfasen innan tävling.

Ja, men hjärnan behöver energi VARJE DAG, så ifall kuren håller på längre än en dag är den skadlig, enligt mig, om du går så lågt i energi, och särskilt kolhydrater, som hjärnan ”lever av”. Och den här personen sade sig ha kört till och från sen i juni i fjol…

nutz wrote:
    Då kan ju din kompis ta och äta sina 474 kcal om dagen och se om denne mår så jävla bra av det.

Det är inte e person jag känner, utan det var en diskusison jag hamnade i på ett annat forum, och som du ser ovan, han hade kört sen i juni, och hävdade att han mådde hur bra som helst… :|

Följande review anger att 100 gram glucose per dag är det som krävs för nervsystemet dock utan att ange någon referens.
    Carbohydrate as a nutrient in adults: range of acceptable intakes.

Macdonald IA.

School of Biomedical Sciences, University of Nottingham Medical School, Queen’s Medical Centre.

This review considers the acute and chronic effects of different levels of carbohydrate (CHO) intakes. The type of CHO consumed, especially glucose vs fructose, affects the glycaemic, insulinaemic and thermogenic responses. In addition, other aspects of food (type of starch, method of processing or cooking, presence of other nutrients) affects the glycaemic response (glycaemic index). In general, the greatest benefit to health is derived from consuming foods with a low glycaemic index and a high non-starch polysaccharide (fibre) content. Healthy, moderately active adults require at least 200g CHO per day to sustain normal brain metabolism and muscle function. Moreover, the CHO content should represent at least 50% of energy intake. Higher intakes of CHO can have deleterious effects on blood lipids (especially plasma triacylglycerol) in middle-aged and elderly subjects, and are really only appropriate for subjects with a high level of physical activity who need to maintain muscle glycogen content. Meals with a high carbohydrate content can lead to problems of postprandial hypotension in the elderly, and impaired exercise capacity in patients with angina.

etter min mening skulle det stått advarsler om bivirkninger på bantningspulver type nutrilett og cambridge og lignende, bivirkningene er etter min mening, dårlig humør, fedme på lengre sikt, tap av muskellmasse, problemer med overgang til vanlig mat o.s.v. jeg har tro på at man kan bytte ut 1 eller høyst 2 av dagens måltider med måltidserstatninger, men å tro at den type slanking gir varige resultater er som å tro på julenissen. og hvorfor skal man helle i seg pulver hele tiden når man kan spise en bra og sunn kost i stedet?:nono:

goggen wrote:
    etter min mening skulle det stått advarsler om bivirkninger på bantningspulver type nutrilett og cambridge og lignende, bivirkningene er etter min mening, dårlig humør, fedme på lengre sikt, tap av muskellmasse, problemer med overgang til vanlig mat o.s.v. jeg har tro på at man kan bytte ut 1 eller høyst 2 av dagens måltider med måltidserstatninger, men å tro at den type slanking gir varige resultater er som å tro på julenissen. og hvorfor skal man helle i seg pulver hele tiden når man kan spise en bra og sunn kost i stedet?:nono:

Mmm, håller med dig fullständigt! Men frågan e hur mycket de skulle sälja då, om folk verkligen visste om alla risker… Jag tror att anledningen till att folk väljer dessa kurer är att det går FORT, och det e klart, om man har kanske 40 kg övervikt, då skiter man nog i ifall man tappar lite muskler på vägen… Då vill man bara gå ner i vikt SNABBT…

Madde wrote:
    Mmm, håller med dig fullständigt! Men frågan e hur mycket de skulle sälja då, om folk verkligen visste om alla risker… Jag tror att anledningen till att folk väljer dessa kurer är att det går FORT, och det e klart, om man har kanske 40 kg övervikt, då skiter man nog i ifall man tappar lite muskler på vägen… Då vill man bara gå ner i vikt SNABBT…

För knappt ett år sedan bantade jag ner mig ca 25 kg i ren svält och det är inte nått jag vill göra om idag. Vägde från början 105 kg och när jag sedan stog där på 80 så var jag fortfarande inte av med fettet(eller ja visst, nästan allt) utan dom sista kilona hade mest gått åt till muskler. Det är därför jag är här idag, för att bygga upp mig lite igen :)

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.